Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed, import-registrering og start af salg

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jan 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen her på Amino først og fremmest.

Jeg skriver her fra Indien og jeg vil starte en virksomhed som skal sælge tøj, smykker og ting til hjemmet først og fremmest i Danmark.

Sagen er den, at jeg allerede har en produktion og produkter ordnet og mine spørgsmål er vdr import og indførsel af de produkter jeg allerede har, både her i Indien men også en vare kollektion af bl.a. håndlavede smykker og halstørklæder i Danmark. Jeg håber i vil hjælpe mig med at belyse disse spørgsmål:

1# Hvilken virksomhedstype? Siden jeg er alene om virksomheden (i hvert fald til at starte med) går jeg ud fra at det blot er en enkeltmandsvirksomhed jeg bør registrere. Hvilken skatteordning vil være passende at registreres under? Jeg vil gerne geninvestere al overskud i starten til at udvikle virksomheden og jeg vil gerne holde det simpelt, så jeg selv kan stå for regnskab og bogføring (hvis ikke, så simpelt nok til at det ikke koster det store at få nogen til det).

Jeg læser også på virksomhedsguiden under enkeltmandsvirksomheder at man skal registreres under mindst et af fire forhold. Moms, lønsumsafgift, arbejdsgiver eller import/eksport. Jeg går ud fra at jeg skal regristrere moms og import/eksport. Kan nogen belyse dette?

2# Import. Hvad jeg forstår er at jeg blot registrere mig som importør og får derved det importnummer som skal gives til speditøren her i Indien. Når varen akommer til Dansk told, ser de, at det er min virksomhed som importerer. Jeg får en regning som betales og modtager varen. Korrekt? Er det alt hvad der skal til før jeg kan begynde at sælge importvare lovligt i Danmark og EU?

3# Indførsel af vare i virksomhed til salg. Jeg har allerede en masse smykker, jeg selv lavet i Danmark og også nogle halstørklæder. Hvordan indføres de i virksomheden og skal det indføres på nogen bestemt måde? Jeg har jo haft nogle udgifter på materialer (stof, semiædelssten og snor), men ikke gemt regninger. Jeg har jo også lagt værdi i form af min egen arbejdskraft. Skal vare indføres i virksomheden før jeg må/kan sælge dem eller kan de bare opstå som "kommer ud af det blå" i min forretning? Det undre mig hvis man kan det, for så ligner det jo at der er rent overskud på varen, hvilket jo heller ikke er sandt. Så kommer jeg vel til at betale mere end jeg skal i skat?


Jeg håber at i vil hjælpe mig med mine spørgsmål og/eller peje mig hen til hvor jeg kan lære mere. Det er desværre også lidt i et hastværk, da jeg allerede er her i Indien med nogle kvalitetsvare til en fornuftig pris og skal sørge for at jeg kan sælge dem lovligt i Danmark.

Mvh Palonko Chonko
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal altid være importregistreret for at tage ting hjem erhvervsmæssigt fra uden for EU

Momsregistrering vil være ret naturlig, da det skal ske på forventning om omsætning 50.000 kr på 12 mdr (ofte når man rammer 4000 per måned) og jo også betyder man ikke betaler moms ved importen

>Vælger du enkeltmands, så kan du vente med at afgøre om du vil bruge VSO til året er gået

Du kan kun trække udgifter fra du har faktuelle regninger for - og du kan aldrig trække dine egne timer fra. Det er dumt du ikke har fået regninger for skat kan så i princip forkaste fradraget, uanset du prøver at anslå det ud fra rimelighed

Om du vi have enkeltmands eller ApS kan du måske blive klar på her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Palonko Chonko:
Er det alt hvad der skal til før jeg kan begynde at sælge importvare lovligt i Danmark og EU?

Du skal sikre dig at produkter overholder EU's lovgivling mht. produktsikkerhed.  Tøj er et stor problem da der ofte bruges kemikalier som er ulovlige i EU.  Nu skriver du ikke hvad materiale dine smykker er lavet af, men er det ædelmetal skal du være tilmeldt ædelmetal kontrollen i DK.  Yderlige må smykkerne ikke indeholde nikkel / bly / cadmium. 

Tilmeldt 17. Jan 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Ravn:

Palonko Chonko:
Er det alt hvad der skal til før jeg kan begynde at sælge importvare lovligt i Danmark og EU?



Du skal sikre dig at produkter overholder EU's lovgivling mht. produktsikkerhed.  Tøj er et stor problem da der ofte bruges kemikalier som er ulovlige i EU.  Nu skriver du ikke hvad materiale dine smykker er lavet af, men er det ædelmetal skal du være tilmeldt ædelmetal kontrollen i DK.  Yderlige må smykkerne ikke indeholde nikkel / bly / cadmium. 



Hej Ravn og mange tak for svaret.

De textilvare jeg gerne vil importere er lavet med naturfarve, så det skulle ikke være noget problem med kemikalier. Jeg vil dog stadig undersøge om det er muligt at få teste tøjet for kemikalier. Er det noget man kan i Danmark? Jeg vil selv undersøge mulighederne for det her i Indien.

Ang. materialer til smykker er der tale om halv ædelsten og potentielt også sølv. I min egen søgning af told tariffer får jeg dette nummer 7103.99.00 00 til at være polerede halvædelsten og der er umiddelbart intet told på disse, hvilket jo er glædeligt. Jeg vil importere stenene og så arbejder jeg selv med indbindinger i snor som jeg køber gennem en spansk hjemmeside.

Mht sølv har jeg spørgsmål. Det ville glæde mig også at sælge sølv lovligt i Danmark. Kan du fortælle mig proceduren fra at jeg har lad os sige 200 sølvringe med halvædelsten i Indien til at jeg kan sælge dem lovligt i DK?
- Jeg har forsøgt at forstå det gennem ædelmetalkontrollen.dk, men synes ikke det er gennemskueligt. De har en prisliste som siger at kontrol pr. enhed er 2,5 kr. Er det blot det? importer - send til kontrol - modtag og sælg? Har også kigget på lovtekst, men det hjalp heller ikke synderligt. Jeg kom selv frem til at sølv har en toldtarrif på 02% hvis tarrifnummer: 7114.11.00 00 er det korrekte.

Jeg tænker at jeg vil bede told at fortælle mig de korrekte tarrif numre når jeg har klarlagt alt hvad jeg ønsker at importere.

Mvh Palonko Chonko
Tilmeldt 17. Jan 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

Du skal altid være importregistreret for at tage ting hjem erhvervsmæssigt fra uden for EU


Momsregistrering vil være ret naturlig, da det skal ske på forventning om omsætning 50.000 kr på 12 mdr (ofte når man rammer 4000 per måned) og jo også betyder man ikke betaler moms ved importen


>Vælger du enkeltmands, så kan du vente med at afgøre om du vil bruge VSO til året er gået


Du kan kun trække udgifter fra du har faktuelle regninger for - og du kan aldrig trække dine egne timer fra. Det er dumt du ikke har fået regninger for skat kan så i princip forkaste fradraget, uanset du prøver at anslå det ud fra rimelighed


vh John Hannover



Hej John og mange tak for svaret.

Det ser ud til at være mest simpelt med en enkeltmandsvirksomhed. Jeg løber ikke den store risiko med opstarten af virksomheden som jeg ser det da jeg ingen gæld har og alle investinger er på min egen opsparring. Så for blot at holde det simpelt tror jeg en enkeltmandsvirksomhed er det rigtige for mig.
Jeg har dog tanker om at min kæreste en dag skal være medejer af virksomheden. Er det så muligt at ændre enkelsmandsvirksomheden til interresentselsskab?

Mvh Palonko Chonko
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Palonko Chonko:
De textilvare jeg gerne vil importere er lavet med naturfarve, så det skulle ikke være noget problem med kemikalier.

Så simpelt er det desværre ikke da "naturfarver" ikke er nogen garanti for at der ikke findes uønskede stoffer i tøjet, da der både bruges kemikalier i tekstilfremstillingen samt hjælpe kemikalier i farvningen.  Du kan læse mere på miljøstyrelsens hjemmeside om uønskede stoffer i tekstiler.

Mht. test af tøjet er det muligt, men forvent det er ret bekosteligt.  Der findes mange laboratorier der kan klare opgaven, men se efter at laboratorier er certificeret til den type analyse.  I DK er der Teknologisk institut samt Eurofins der vil kunne lave de nødvendige tests. Du vil formodentlig kunne få analyserne lavet væsentligt billigere i andre EU lande prøv f.eks Synlab de er både i Sverige og Tyskland.

Mht. ædelmetal kontroller vil jeg forslå at du ringer til dem. Det er altså ikke helt billigt med alle de gebyrer der er på navnestempel og kontrol afgifter.

https://aedelmetalkontrollen.dk/wp-content/uploads/PRISLISTE-2020-ÆMK-pr.-01.01.20.pdf

Glemt alt om at få SKAT til at give dig de rigtige varekoder, de oplysninger du får er ikke altid pålidelige.  Det eneste rigtige du kan gøre, hvis du er i tvivl er at søge om en BTO hos SKAT.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2247457

Tilmeldt 17. Jan 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ravn og igen tak for svar.

Ravn:

Mht. ædelmetal kontroller vil jeg forslå at du ringer til dem. Det er altså ikke helt billigt med alle de gebyrer der er på navnestempel og kontrol afgifter.




Jeg skriver med Ædelmetalkontrollen om hvad omkostningerne er for at registrere sig. Umiddelbart virker det overkommeligt med 2050 kr pr. år for stempelafgift og 350 kr i registrering samt en toldtarrif på 2% for import af sølv. Er der nogle usete udgifter jeg mangler? Ædelmetalkontrollen fortæller at der ikke stilles krav om af ens sølv er undersøgt for holdighed, men at holdigheden selfølgelig skal stemme overens med hvad stemplet skriver og at det ikke må indeholde nikkel, bly eller cadmium. Dette kan man så få ædelmetalkontrollen til at gøre for en pris på 2,5 kr. pr. enhed dog med en mindstepris. Jeg tænker derfor at få kontrolleret en stikprøve af mine vare for at sikre mig at det jeg sælger er ægte sølv. Det må være i orden? Har du nogen tanker om dette?

Ravn:

Palonko Chonko:
De textilvare jeg gerne vil importere er lavet med naturfarve, så det skulle ikke være noget problem med kemikalier.


Så simpelt er det desværre ikke da "naturfarver" ikke er nogen garanti for at der ikke findes uønskede stoffer i tøjet, da der både bruges kemikalier i tekstilfremstillingen samt hjælpe kemikalier i farvningen.  Du kan læse mere på miljøstyrelsens hjemmeside om uønskede stoffer i tekstiler.


Mht. test af tøjet er det muligt, men forvent det er ret bekosteligt.  Der findes mange laboratorier der kan klare opgaven, men se efter at laboratorier er certificeret til den type analyse.  I DK er der Teknologisk institut samt Eurofins der vil kunne lave de nødvendige tests. Du vil formodentlig kunne få analyserne lavet væsentligt billigere i andre EU lande prøv f.eks Synlab de er både i Sverige og Tyskland.




Det er rigtig at snakken går og går i dette land og at man skal tage hvad man får at vide med et gram salt. Det er den rene jungle her i Indien haha. Intet mindre så tak for tippet, jeg vil undersøge nærmere om dette. Jeg vil nødigt sælge vare med uønskede kemikalier ikke kun fordi loven siger det, men fordi jeg faktisk er interesseret i at give mine kunder nogle gode produkter der ikke giver hverken udslæt, forstyrre hormonbalancer eller ødelægger vores kære drikkevand.

Ravn:

Glemt alt om at få SKAT til at give dig de rigtige varekoder, de oplysninger du får er ikke altid pålidelige.  Det eneste rigtige du kan gøre, hvis du er i tvivl er at søge om en BTO hos SKAT.




Det var det jeg mente. Undskyld utydeligheden i måden jeg skriver på. Jeg tænker at det nok at smartest at indhente en BTO for alle vare der importeres også selvom jeg mener selv at have fundet den rigtige toldtarrif? På den med er der jo overensstemmelse på forhånd. korrekt?

Mvh Elias
Tilmeldt 26. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Palonko,
har du fået gang i din forretning? Hvis du har en hjemmeside eller webshop hvor jeg kan se dine kollektioner?
Tilmeldt 17. Jan 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jannette

Du kan se på emmasol.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)