Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til moms/momsregistrering

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine leverandører har lige fremsendt en faktura til mit firma på kr. 49.500,00. I henhold til aftalen så skulle beløbet være kr. 49.500,00 +  moms. Altså: kr. 61.875,00. Aftalen blev accepteret skriftligt. Og varerne er modtaget.

Nu har jeg fået fakturaen og den er på kr. 49.500,00 og der er ikke anført momsbeløb. Jeg kontaktede leverandøren og spurgte til hvorfor der ikke er momsbeløb på. Jeg fik et noget vagt svar: "Det er noget med SKAT, øh, kan jeg ikke lige ringe tilbage?".

Jeg har efterfølgende checket CVR og der er firmaet IKKE momsregistreret. Så øvelsen med faktura er jo god nok.

Mit spørgsmål lyder:

Som John Hannover flere gange har præciseret: Kr. 50.000,00 i omsætning i 12 måneder (kan ikke huske om det er kalenderår eller 12 på hinanden følgende). Nu har leverandøren lavet en faktura til mig, der er kr. 500,00 under grænsen. Skal jeg gøre noget, for om nogle måneder skal jeg handle der igen for ca. 25.000,00 (+ moms) som er anført i tilbud fra leverandøren?. Jeg ønsker jo ikke at smadre min leverandør og på den anden side, kommer han i uføre, så har jeg et problem med at finde den type leverandør.

Fra Randers SØ
Tilmeldt 26. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Fra  Proteininfo.dk Tonerland.dk Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :





Du kan jo ikke gøre så meget, andet end at tage fat i ham igen. Evt. fortælle ham reglerne, selv om han nok kender dem.


Han må jo også have andre kunder end dig?



2 webshops med Printerpatroner - Strømper - Disneyland Paris tilbud - Ja, en fin blanding :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
flere gange har præciseret: Kr. 50.000,00 i omsætning i 12 måneder (kan ikke huske om det er kalenderår eller 12 på hinanden følgende). Nu har leverandøren lavet en faktura til mig, der er kr. 500,00 under grænsen.

Man skal faktisk lade sig moms registrere så snart man har en forventning om at få en omsætning på 50.000 DKK eller mere indenfor 12 måneder periode. Så din leverandør må nok siges ikke at overholde reglerne.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

En af mine leverandører har lige fremsendt en faktura til mit firma på kr. 49.500,00. I henhold til aftalen så skulle beløbet være kr. 49.500,00 +  moms. Altså: kr. 61.875,00. Aftalen blev accepteret skriftligt. Og varerne er modtaget.

Nu har jeg fået fakturaen og den er på kr. 49.500,00 og der er ikke anført momsbeløb. Jeg kontaktede leverandøren og spurgte til hvorfor der ikke er momsbeløb på. Jeg fik et noget vagt svar: "Det er noget med SKAT, øh, kan jeg ikke lige ringe tilbage?".

Jeg har efterfølgende checket CVR og der er firmaet IKKE momsregistreret. Så øvelsen med faktura er jo god nok.

Mit spørgsmål lyder:

Som John Hannover flere gange har præciseret: Kr. 50.000,00 i omsætning i 12 måneder (kan ikke huske om det er kalenderår eller 12 på hinanden følgende). Nu har leverandøren lavet en faktura til mig, der er kr. 500,00 under grænsen. Skal jeg gøre noget, for om nogle måneder skal jeg handle der igen for ca. 25.000,00 (+ moms) som er anført i tilbud fra leverandøren?. Jeg ønsker jo ikke at smadre min leverandør og på den anden side, kommer han i uføre, så har jeg et problem med at finde den type leverandør.

Du er bestemt ikke den første som har denne problemstilling. Jeg har set den lignende situation flere gange før.

 

I din bogføring er du i første omgang nød til at bogføre uden brug af momskode, da du naturligvis heller ikke selv skal beregne moms af en købsfaktura som ikke indeholder moms. Du skal heller ikke betale mere end hvad der fremgår af fakturaen - da selve varebeløbet jo i øvrigt også er i overensstemmelse med den skriftlige aftale.

I forhold til om din leverandør overholder momsloven, skal du i første omgang ikke gøre andet end at dokumentere et cvr-opslag der bekræfter at cvr ikke er momsregistreret også skal du sende en mail (skriftlig bevis) til leverandøren og spørge om det er en fejl på fakturaen, at der ikke er beregnet moms. Med de beviser kan du ikke drages til ansvar.

 

Det er først om et par måneder når du skal handle igen, at du skal sætte bremsen i overfor leverandøren! For ved du positivt, at leverandørens omsætning er over 50.000 kr. på et rulende år og at der ikke er moms på fakturaen eller cvr er momsregistreret, så kan du drages til ansvar.

 

Men afvent leverandørens svar, engang i mellem findes der en logisk forklaring.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hojben

Tak for input

hojben:
Han må jo også have andre kunder end dig?

Tror jeg også

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn

Tak for input.

Ravn:
Man skal faktisk lade sig moms registrere så snart man har en forventning om at få en omsætning på 50.000 DKK eller mere indenfor 12 måneder periode.

Jeg kender naturligvis ikke øvrig omsætning, men når jeg indenfor få måneder køber for kr. 74.xxx,00, så er det bare for min egen skyld, at jeg ikke kommer til at hænge på "abekatten".

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper_nl

Tak for input


Jesper_nl:
I din bogføring er du i første omgang nød til at bogføre uden brug af momskode, da du naturligvis heller ikke selv skal beregne moms af en købsfaktura som ikke indeholder moms. Du skal heller ikke betale mere end hvad der fremgår af fakturaen - da selve varebeløbet jo i øvrigt også er i overensstemmelse med den skriftlige aftale.

Den er jeg helt med på.

Jesper_nl:

I forhold til om din leverandør overholder momsloven, skal du i første omgang ikke gøre andet end at dokumentere et cvr-opslag der bekræfter at cvr ikke er momsregistreret også skal du sende en mail (skriftlig bevis) til leverandøren og spørge om det er en fejl på fakturaen, at der ikke er beregnet moms. Med de beviser kan du ikke drages til ansvar.

Email er sendt efter modtagelse af faktura.

Jeg har, efter sidste svar, talt med leverandøren. Denne meddeler, at det er i forbindelse med en konkurs i et andet ApS, at SKAT ikke vil momsregistrere selskabet, som har været momsregistreret ved oprettelse i 2018 og har indberettet moms i de perioder. Men nu har annulleret momsregistrering med tilbagevirkende kraft. Jeg har ikke handlet med ejeren før i december 2019. Jeg checkede ikke tidligere forhold, når jeg kunne få den ønskede vare til en rimelig pris.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
eg har, efter sidste svar, talt med leverandøren. Denne meddeler, at det er i forbindelse med en konkurs i et andet ApS, at SKAT ikke vil momsregistrere selskabet, som har været momsregistreret ved oprettelse i 2018 og har indberettet moms i de perioder. Men nu har annulleret momsregistrering med tilbagevirkende kraft. Jeg har ikke handlet med ejeren før i december 2019. Jeg checkede ikke tidligere forhold, når jeg kunne få den ønskede vare til en rimelig pris
så ville jeg ikke bare turde forsætte uden moms indkøb. En sag var hvis du slet ikke var opmærksom på det og du ikke var opmærksom på 50 t grænse osv - men nu ved du rent faktisk at den med al sandsynlighed er gal - i alle fald næste gang - og så medvirker du til momssvindel - Nok ikke meget alvorligt, men jeg ville - hvor ærgerligt det end er, finde en anden hvis ikke der bliver orden på moms inden næste gang - Risiko for at skat/moms gennemgår hans regnskab og fakturaer er overordentlig stor. Se til kun at betale til netbank som er hans konto i det mindste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Jesper_nl:

I forhold til om din leverandør overholder momsloven, skal du i første omgang ikke gøre andet end at dokumentere et cvr-opslag der bekræfter at cvr ikke er momsregistreret også skal du sende en mail (skriftlig bevis) til leverandøren og spørge om det er en fejl på fakturaen, at der ikke er beregnet moms. Med de beviser kan du ikke drages til ansvar.

Email er sendt efter modtagelse af faktura.

Jeg har, efter sidste svar, talt med leverandøren. Denne meddeler, at det er i forbindelse med en konkurs i et andet ApS, at SKAT ikke vil momsregistrere selskabet, som har været momsregistreret ved oprettelse i 2018 og har indberettet moms i de perioder. Men nu har annulleret momsregistrering med tilbagevirkende kraft. Jeg har ikke handlet med ejeren før i december 2019. Jeg checkede ikke tidligere forhold, når jeg kunne få den ønskede vare til en rimelig pris.

Godt du fik styr på hvad der er op og ned. Desværre skal du allerede nu tage dine forholdsregler.

 

Jeg vil ikke gøre mig til herre over om den forklaring du har fået er rigtig eller troværdig, men forholde mig til fakta. Og det er, at din leverandør fortsætter med at handle med momspligtige varer selvom han har fået inddraget sin tilladelse/momsregistrering!

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg starte med, at undersøge om det er praktisk muligt at annullere handlen - altså kan DU undvære de varer som allerede er leveret med mindre du allerede har videresolgt eller brugt varerne?

 

Uanset vil jeg forberede mig på, at du ikke BØR handle med den pågældende leverandør før hans registrering er på plads igen.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jesper_nl

Jesper_nl:
Hvis jeg var i dine sko, ville jeg starte med, at undersøge om det er praktisk muligt at annullere handlen - altså kan DU undvære de varer som allerede er leveret med mindre du allerede har videresolgt eller brugt varerne?

Det er lidt svært, når varerne er sendt videre. Og den efterfølgende ordre er solgt. Begge naturligvis med salgspris + moms.

Jeg checkede CVR nr. da tilbud blev modtaget, der var det momsregistreret.

Det er derfor jeg er lidt i vildrede.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)