Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS kan ikke betale sin gæld

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg står i den situation at mit IVS ikke har penge på kontoen. :-( Det betyder ar der ikke er penge til at betale den skat som der bliver opkrævet i forbindelse med løn her midt i januar. (Vi er ialt 5 ansatte, som der blev betalt løn til her til d. 1 januar). Derudover kommer der jo ATP og moms som der heller ikke umiddelbart bliver råd til.

Jeg ser derfor ingen andre udveje end at dreje nøglen om.
Mit spørgsmål lyder nu på hvordan jeg skal forholde mig? Og om der er nogen som ved hvor længe der går før skat evt erklærer en konkurs?
Og skal jeg melde at jeg går i betalingsstandsning et sted eller blot afvente? Og hvordan skal jeg forholde mig i forholde til de ansatte i firmaet som jo også skal have besked?

Jeg er lidt i vildrede og samtidigt har det taget utrolig hårdt på mig at må lukke og er derfor gået ned med stress.

Så håber der er en som kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Anja
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT vil rykke først og der vil let gå en del tid før de direkte sender jer konkurs - tænker let flere måneder. Alternativt kan du selv melde det konkurs, men det koster sikkerhedsstillelse af normalt 40 t for dig. Endeligt kan du afmelde dig som direktør, så går du i løbet af 14 dg 1 md til tvangsopløsning og kurator vil så indse konkursen.

Største risiko kunne være, at kurator ville sige du har fortsat driften ud over det punkt hvor det var klart, at du ikke ville kunne betale alle regninger, og udbetalt løn januar mm. Specielt hvis du og evt nærtstående er mellem lønningerne i januar. Han vil måske også se på, om du har holdt generalforsamling og konstateret at egenkapitalen var under halv, hvis det har været tilfældet, for at bedømme om du har taget sagen alvorligt.

Det er ikke voldsomt almindeligt med hæftelsesgennembrud som medfører personlig hæftelse, men jeg har hørt om et par, netop IVS tilfælde med betaling af løn til ejerne, hvor kurator er gået til den.

Du kan ikke så meget andet end afvente - nok hurtigst via tvangslukning men bedre var det, hvis du havde en revisor der kunne se ting igennem og evt tage med i banken og se om der var løsning

Personalet må du jo kalde sammen og få til at stoppe med at arbejde, med forklaring om, at du ikke har til lønnen og må lukke.

Det skulle du have gjort inden Januar lønnen hvor du vel faktisk burde have kunne forudse det her problem, da de ville have været sikret i lønmodtagernes garantifond, og du havde stået med skat og ATP problemet mindre. Du må bare trække vejret dybt og komme igennem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anja

Det er en rigtig træls situation du er kommet i (jeg har selv været der for et par år siden med 10 medarbejdere) - men fedt at du nu rækker ud efter hjælp, det er første skridt.

Du har helt sikkert hovedet fyldt med spørgsmål og svaret på de fleste starter med "det kommer an på", så det er svært at give svar her i et forum.

Første spørgsmål der trænger sig på, er om det er en permanent krise med at skabe indtjening i virksomheden, eller det blot er en forbigående likviditetsudfordring - du har helt sikkert brug for rådgivere omkring dig der kan tænke klart (det har vi alle i den situation), vi får nemlig tunnelsyn og kan kun se de værste scenarier for os.

Det blev jeg bla. bekræftet i lige før jul hvor jeg holdt mit foredrag "Med glæden, æren og friværdien i behold" for et erhvervsnetværk i Silkeborg - der er alt for mange der går rundt med udfordringerne for sig selv og bliver syge af det.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157732023821310&set=a.409931001309&type=3&theater 

Umiddelbart har John svaret fint på det praktiske, en af dine udfordringer lige nu er at Skat ikke sådan lige sender konkurserklæring afsted dagen efter du ikke har betalt, der kan gå længe og i den periode skal du finde ud af at navigere rundt i det hele, samtidig med at du er bekymret for fremtiden på mange fronter.

Den hurtigste vej til at få en evt. konkurs igennem er at erklære den selv, det kræver dog en sikkerhedsstillelse på 30.000 - 40.000 for at gøre det, alternativt kan medarbejderne indsende konkurserklæringen i det øjeblik lønnen ikke bliver betalt, typisk sker det via en fagforening eller lign. og har ikke samme krav af sikkerhedsstillelse.

Det er svært at få en revisor eller advokat til at hjælpe dig lige nu, de kan jo godt se at deres regninger sikkert ikke bliver betalt - hvis du har mod på det så giver jeg gerne en hånd med ud fra mine erfaringer. Hvis du er interesseret så send mig en mail på brian@vipindi.dk så kan vi se om vi har mulighed for at mødes eller det ikke giver mening.

De bedste hilsner
/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person





Bare kort - uanset der vælges tvangsopløsning for at speede op eller andet- så NU stop for alle betalinger af løn og leverandører og andet, som senere kan give problemer når problemet er så stort og indset - så ikke nogen som helst betalinger efter man ved det vil gå ud over andre kreditorer - men god ide at tale med Brian og også at se OM bank eller andre måske, sammen med en sikkerhed kan hjælpe, hvis der stadigt er en løsning


vh John H



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)