Jeg har netop startet en webshop og har fået en god start og de første salg. Nu skal jeg så til at føre regnskab, og jeg finder kassekladden i Dinero mest overskuelig til dette, da mine kunder allerede har betalt og er blevet faktureret via mit betalingssystem. Jeg er dog i tvivl med hensyn til, hvordan et salg indtastes mest korrekt, når der indgår et gebyr taget fra betalingstjenesten (stripe), salg af fragt til kunden og et køb af fragt via fragtfirma. Jeg har researchet og læst en masse indlæg på siden her samt brugt Dineros guides, men finder det godt til at være en jungle, og jeg synes også, at folk giver meget forskellige svar. Dette er nok også fordi, at der er flere måder at gøre det på. Her er et eksempel på et salg: Kunde har betalt for vare + fragt: 197kr total Heraf udgør fragten: 39kr Betalingssystemets gebyr på overførsel: 9,30kr Fragt pris hos fragtfirma: 66,25kr Jeg har forsøgt at indtaste dette salg på to forskellige måder (se billede) udfra, hvad jeg kunne læse mig til, men hvilken metode der er mest korrekt mht. momsafstemning og fradrag kan jeg ikke gennemskue. Er den ene metode mere korrekt? Kan de begge bruges? Eller burde jeg gøre det på en helt anden måde? Tusind tak for hjælpen! Mvh. Emil ![]() |
Øh, det ser da ikke ud til at bilagene stemmer, eller er jeg blevet natteblind? Well, jeg synes, at du enten skal få en professionel bogholder til at guide dig igennem de første posteringer. En af grundene til, at du kan møde mange forskellige forslag kan være, at fragt netop er lavet om til at være momspligtigt, så du kan nemmere bogføre fragten sammen med det andet, hvis du har lyst.