Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af forrentning af udlejningsejendom?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Håber der er en der kan hjælpe mig med, hvordan man beregner forrentningen eller årlige afkast af en ejerlejlighed, som jeg skal til at udleje.

Jeg har set nogle eksempler på (årligt overskud*100) / investeret kapital.

Er der andre måder at gøre det på?
For i mit tilfælde vil ovenstående give omkring 5-5,5 %.. Men jeg har set nogle eksempler, hvor det giver 10-15 %, og det kan jeg ikke få til at hænge sammen? Altså hvordan det kan være så meget højere. For jeg har en udmærket lejeindtægt, og normale driftsudgifter.
Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 185
Fra  Sportsbuddy.dk Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

http://kjaertrading.dk/ - Varepartier og restpartier i mængder der passer dit behov til gode priser.

Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er super, mange tak :-)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mudsen:
Hej alle.

Håber der er en der kan hjælpe mig med, hvordan man beregner forrentningen eller årlige afkast af en ejerlejlighed, som jeg skal til at udleje.

Jeg har set nogle eksempler på (årligt overskud*100) / investeret kapital.

Er der andre måder at gøre det på?
For i mit tilfælde vil ovenstående give omkring 5-5,5 %.. Men jeg har set nogle eksempler, hvor det giver 10-15 %, og det kan jeg ikke få til at hænge sammen? Altså hvordan det kan være så meget højere. For jeg har en udmærket lejeindtægt, og normale driftsudgifter.

Ejendomme bør ligge omkring 4-7% i årlig fortjeneste. Alt udover det er bygningens/ejendommens værdi, der er steget i værdi, men den kan du jo ikke kapitalisere på, før du sælger. Så en forrentning på 5% er bestemt ok i en tid, hvor negative renter er toneangivende.

Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar. Det er godt at vide, at den forretning jeg har regnet mig frem til er i det niveau, som den skal være.

Er vi enige om, at hvis man som udgangspunkt skal regne på en forretning, så hedder det:

(Lejeindtægt - driftsudgifter og vedligeholdelse) * 100 og divideret med lejlighedens købspris plus diverse omkostninger (investeret kapital)?
Fra 3400 Hillerød
Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mudsen,

lidt uddybning. Normalt når der tales om ejendommens forrentning er beregningen NOI *100/ejendommens pris. NOI = nettoindkomsten hvilket vil sige lejeindtægt fradraget ejendommens omkostninger typisk ejendomsskat, forsikring, evt. kontingent til ejerforening og vedligeholdelse. Afkastet kan være meget forskelligt afhængig af beliggenhed, type af ejendom m.m. Er lejen f.eks. under markedslejen eller er det muligt på anden måde at hæve NOI kan forrentning ned til 1½-2% være et godt afkast, mens ejendomme hvis beliggenhed måske ikke er den allerbedste kan betyde at afkastet skal være 7-10%. Så alt er relativt. Men med en almindelig god beliggenhed og en boligejendom er 5% sikker ikke helt skævt.

Den anden type afkast der kan være relevant er egenkapitalens forrentning. Hvis ejendommens værdi er kr. 1,0 mio og det lånes kr. 0,8 mio til eks. 2%. Så vil forskellen på ejendommens afkast - 5% - lånets forrentning på 2% bidrage til forrentningen af egenkapitalen kr. 0,2 mio. Regnestykket er da (NOI - renter og bidrag)*100/egenkapital). Du kommer derfor ofte op på 10-15% i forrentning af egenkapitalen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)