En kunde betalte ikke, og har fået VIRKELIG lang line, så der gik ca. 5 måneder før vi skrev første rykker (med renter, rykkergebyr samt komp. gebyr på i alt ca. 3.000 kroner). De blev ved med at sige "vi betaler den lige om lidt", derfor ventede vi i vores naivitet så længe med at sende en første rykker og håbede vi kunne klare den med venlige påmindelser. De har nu – efter adskillige alvorssamtaler – endelig betalt regningen. Dog har de kun betalt den oprindelige regning og ikke betalt renter og gebyrer (vi betragter det som om vi har lånt dem penge i et halvt år, så vi vil gerne have den beskedne rente vi kan få for det ufrivillige lån og alt det bøvl det har skabt for os) Hvad gør vi her fra? Skriver vi en ny faktura kun med rente og gebyrer? Overleverer vi sagen til fx Debito.dk eller en lignende service? Hvad ville I gøre? |
Hej
Det betyder jo reelt set bare at jeres kunde ikke har betalt det fulde udestående.
Det oprindelige faktura på, lad os bare sige 100kr, er nu blevet til 110kr (for samme ydelse) blot med rentetilskrivning og rykkergebyr.
De betaler så 100kr, men skylder jer stadig 10kr.
I kan forsøge at indrive det yderligere ved at sende en opkrævning på det, ikke som en faktura, men som en opkrævning.
Så vidt jeg husker så må i ikke lægge renter efterfølgende på en opkrævning for renter og rykkergebyr (renter på renter) (vent på andre svar).
I har vel stadig mulighed for at forsætte med rykkerprocedure fra den første faktura, da beløbet endnu ikke er fuldt indbetalt?
Det vil sige efter 3. rykker/varsel så er det inkasso. Men overvej her om det er besværret/pengene værd, selvom det er frustrerende.