Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Startdato for virksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
jeg spurgte en revisor i går om hvad jeg skulle lave vedr. startdato af min virksomhed. Da jeg allerede har faktureret (uden moms, altså udenfor EU) og forventer mere end 50.000 DKK, bør jeg momsregistreres osv. Jeg har ikke solgt eller købt med moms som sagt, så revisoren foreslog at jeg skulle bare registreres for moms med dato 1/1-2020. Men så får jeg en besked i Virk som siger at jeg ikke får et gyldigt CVR nummer før den dato. Betyder det noget for mig? Der står at det ikke vil være muligt at tilknytte en bankkonto til CVR'et, NemKonto osv. Men der skal selvfølgelig laves nogle overførsler til min konto før den dato.

Betyder det også noget for mig vedr. skat? Jeg ved godt at næste år min årsopgørelse skal rettes med indtægten i virksomheden. Har de noget at gøre med startdatoen?

Tusind tak for jeres hjælp!!
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver "startdato af min virksomhed" og at du har "faktureret uden moms". Så du har solgt uden at have CVRNR? Det må jo så have været som privatperson, og så er det jo nærmest helt forfra, og så skal du lade dig registrere så hurtigt som muligt, hvis din omsætning på på mindst 50.000 DKK over 12 måneder er momspligtig. Dette er også vigtigt, hvis du ønsker at udgiftsføre dine eventuelle opstartsudgifter.

Under almindelig opstart accepterer Skat under normale omstændigheder, at du udgiftsfører op til 6 måneder i forvejen, og altså også får returneret moms. Det kræver mig bekendt, at du/firmaet ikke har solgt uden moms. Jeg kender hverken regler eller praksis, når du har solgt uden moms udenfor EU.

Hvis du ikke registrerer dig nu (i dette år), vil det være lidt bøvlet at fratrække moms i år. Omvendt vil det give mindre administration mht. opstart af regnskab, hvis du starter det hele pr. 1. januar. Hvis beløbene er små, vil dette være oplagt.

Dine eventuelle opstartsudgifter og forventet startdato for momspligtig salg vil således være vigtige faktorer i overvejelserne.

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak! Jeg har ikke haft udgifter (eller store), kun indtægt. Så det med moms er lidt ligemeget lige nu (der er ingenting ja kan trække fra). Jer er bare i tvivl med hvad jeg skal gøre med skat af dette års indtægt. Tak igen!
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om du blander firma og privat sammen, det er i så fald forståeligt, og du er ikke den første. Du skriver, at "der skal laves nogle overførsler til min konto før den dato??

Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at få et CVRNR og en særskilt bankkonto og så få knyttet Nemkonto osv. op på den. Jeg ville så lade startdatoen være dagsdato og startdatoen for moms være 1. januar.

Det, som du har solgt uden CVRNR skal beskattes personligt, og det kan/vil jeg ikke rådgive dig i.

Giv en pb, hvis jeg skal hjælpe med opstart af firma mht. overgangen, bilag, regnskab mv.

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Det med bankkonto og overførsler mente jeg en specielt bankkonto til virksomheden (som min bank har givet mig til dette mål).

Problemet med det der moms dato er at CVR må kun tilknyttes en bankkonto fra den dato jeg registrerer for moms, og ikke før :D

Jeg skal alligevel beskattes personligt da jeg vil oprette enkeltmandsvirksomhed.

Tak igen!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Som cpr med indtægt/overskud skal du opgive dit overskud i selvangelsen rubrik 111 mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John, tak! Mener du at at jeg bør bare starte virksomheden med startdato 1/1-2019, og indberette dette års indtægt i rubrik 111?

Tusind tak til jer begge!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

CPR eller CVR er altid bare 1/1-31/12 i årets selvangivelse  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeps, det kan jeg forstår :)

Men er der en forskel ved at starte virksomheden (eller registrere for moms) med dato 1/1 og alligevel indberette indtægten af foregående året i selvangivelsen?

Tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

du har samme skat af overskud uanset hvad for 1/1 til 31/12 2019. Du lægger resultat af inden CVR og efter sammen i alle fald. Det er kun for momsen, og her kan jeg ikke se du kan registrere bagud når du, som jeg husker det, har solgt uden moms tidligere

overvej ebog eller paperback om personlig virksomhed som enkeltmands med moms og PMV https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)