Må se om jeg har forstået det rigtigt... Hvis man køber ting med øje for at tjene på det ved videre salg, så skal man oprette en virksomhed og indberette til skat? Hvis overstående er korrekt så må der være en grænse for hvor meget man så kan sælge som privat/skattefrit før det bliver anset som en virksomhed? Hvad nu når man køber en ting med øje for at bruge det selv og så sælger det videre med profit af den ene eller anden årsag, så er det skattefrit? eller skal det også indberettes til skat? f.eks. man køber en bil privat som man kort tid efter finder ud af ikke er den rigtige og så sælger man den igen privat men med profit. Nogle mennesker har jo en del ting som de har fået som barn og som i dag måske er mange penge værd, hvordan ser skat på den slags salg er det skattefrit? selv om man måske snakker om flere hundredtusind kroner eller mere? Der er sikkert mange der f.eks. køber ting de finder på et loppemarkedet med øje for at sælge det igen med profit og der skulle alle vel også indberette det til skat som b-indkomst men det er nok meget få der gør det. og igen der må vel være en grænse sat for hvornår man skal anskaffe sig et CVR? selv ved den slag salg? |
Hvornår skal man have CVR
Hvis du køber ting til videresalg, skal du lave regnskab og indberette overskud til skat, uanset om du gør det som cvr. eller privat. Sælger du noget af dit indbo bliver du ikke beskattet, men du kan ikke undgå beskatning ved at kalde dit køb af ting til videresalg for noget andet. Heller ikke hvis dit varelager står hjemme i din stue. Du må iøvrigt ikke handle med brugte ting uden bevilling. + du skal føre en forretningsbog, som er godkendt af politiet. politi.dk/soeg-om-tilladelse/oevrige-tilladelser/handel-med-brugte-genstande-og-pantelaanervirksomhed |
Går ud fra du snakker om når man har et CVR må man ikke sælge brugte ting uden bevilling, nu ved jeg ikke hvor svært det er at få sådan en bevilling, men som privat sælger man jo hele tiden brugte ting på DBA osv. uden nogle problemer. Så det ville måske være lettere bare at holder sig under de 50.000 på 12 måneder frem for at skulle søge om bevilling og alle de andre ting som ville give endnu mere at tænke over, så som reklamations retten i Danmark, som godt kunne give lidt problemer ved salg af brugte vare. Tak for info så har jeg lidt at tænke over :) |
Kikkede lidt på det link du havde skrevet til bevillig om slag af brugte ting, den lovgivning virker lidt langt ude, men sådan er det vel med de fleste ting her i DK....specielt § 4. Virksomheden må kun drives fra fast forretningssted med særskilte forretningslokaler. Reglerne i næringslovens § 11 og § 12, stk. 3 og 4, om personlig henvendelse angående optagelse af bestillinger og om salg ved omførsel finder tilsvarende anvendelse. Hvilket ville være noget af et sats at skulle leje et forretningsted før man har testet om der overhovedet er noget man kan tjene på, og når jeg også havde tænkt det skulle være online handel med brugte ting så giver det slet ingen mening at skulle have et forretningssted.... |
findes tilsvarende i mange lande - og er jo for at forhindre hælervarer let kan handles - men ja til, at det da ikke gør det let med krav om fast driftssted (for at det skal være til at foretage en kontrol) - men det er slet ikke bare dansk regel og bryder du loven, ved at sælge andet end privat indbo uden bevilling - så er der ganske hårde sanktioner og skat kan ansætte overskud højt hvis ikke dit regnskab præcist viser indkøb og salgspriser- lige så snart du køber ind med salg for øje. Du bør beslutte dig og gå all inn - eller droppe det de 50 t er alene grænsen hvor du skal være momsregistreret så snart du kan forvente at komme over - generelt når du rammer 4000 kr per måned - da du ellers kan få moms på alt salg fra inden registreringen vh John Hannover |
Der må så også være mange der bryder loven hver eneste dag, tænker på helt almindelige mennesker som køber noget fra f.eks. et loppemarkedet med videre salg for øje, som du skriver det er det jo ikke lovligt, men kan så heller ikke se hvordan skat skulle kunne se om det er indbo eller ej når man snakker mindre omfang af salg. Men jo tror nu jeg dropper det indtil videre de regler med fast driftssted kunne få en ny virksomhed til at gå konkurs inden man overhovedet er startet. |
Det er misvisende, at sige, at man først skal have CVR når man omsætter for mere end 50.000 på 12 følgende måneder. |
det er jeg ikke enig i. Der er ikke krav om CVR før de åbenlyst kan se, at du vil omsætte + 50 t inden for 12 mdr perioder. Du må gerne købe og sælge varer - eller levere ydelser, som CPR person - også erhvervsmæssigt. Du ER så virksomhed. >Det er du automatisk når du handler på den måde, men det kræver IKKE CVR - PMV = uden moms er IKKE et lovkrav - så CPR må gerne optræde erhvervsmæssigt, men det er korrekt at man skal føre helt samme regnskab som CPR virksomhed (defacto virksomhed - kunne også ved flere være defacto I/S) og man betaler skat af overskud fra krone 1 - og har ikke som udgangspunkt som CPR fradrag for evt underskud Der er intet der hindrer jeg som CPR sælger honning fra huset - køber varer i Danmark eller EU og videresælger - så længe jeg fører regnskab og betaler min skat. (brugte varer har så andre registreringskrav / register - fast handelssted mm) vh John Hannover |
Som du selv er inde på, så er en virksomhed med CPR, vel det der betegnes som hobbyvirksomhed? Ligeså med dit honningsalg. |
ja enten hobby - hvis det ikke er erhvervsmæssigt - eller erhvervsmæssig hvis jeg har bier for indtægtens skyld - men CPR virksomhed og ikke krav om CVR ja du må ikke uden importregistrering importere fra uden for EU - gerne fra inden for EU alt det du vil - eller jo fra Danmark osv uden CVR. Import fra uden for EU kræver mindst enkeltmands, PMV kan ikke registrere pligter nej ikke fra EU og DK - her betaler man enten det lokale lands moms - eller DK moms når man ikke er momsregistreret. For uden for EUkræves momsregistrering jep. Igen mange handler måske kun i DK eller EU og klarer sig fint uden CVR så længe de ved de ikke rammer de 50 t At det kan give fin mening at have PMV - kan det nok for nogen - dog sælger man ydelser skal betaler stadigt indberette honorar på CVR nr. Har man bare en mindre bix og sælger til private og er disse fint tilfredse med havemand petersen eller cykelsmed hansen, så er CPR fult nok vh John Hannover |