Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sportsudøver og investeringsaftale

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg er professionel sportsudøver i en individuel sport. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har et spørgsmål omkring investering heri. Her er et eksempel:
Et investeringsselskab tilbyder at investere 100.000kr om året i atleten i 3 år (300.000kr i alt). 
Hvis atleten kommer til at tjene over 500.000kr om året, skal denne betale 20% tilbage af sin indtjening, indtil investeringen plus 100% af investeringen er tilbagebetalt (1.000.000kr). 
Kommer atleten aldrig til at tjene over 500.000kr om året, så er det bare ærgerligt for investeringsselskabet. 
Spørgsmål: 
- Er denne investering skatteberettiget? Skal det investerede beløb beskattes for atleten? Og skal den potentielle tilbagebetalingen være af beskattede penge? 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det lyder spændende ! :) og en lidt speciel sag

Jeg vil tolke det som både og:

1: IKKE skattepligtig:

Investeringen hvor du kommer til at tjene over 500.000kr har karakter af et lån, fordi du her skal betale pengene tilbage + renter. Her vil beløbet ikke være skattepligtig fordi det netop har karakter af et lån.

2: Skattepligtig: 
Du tjener ikke 500.000kr om året og investor tager omkostningen i sin virksomhed. Dette har karakter af et sponsorat og beskattes på det tidspunkt hvor beløbet modtages. 

Rent teknisk ville jeg behandle det hele som et lån fordi det er den klare forventning for dig og investor at du kommer til at tjene de 500.000kr om året. Samtidig er beløbet tilbagebetalingpligtsigt + renter.

I år to ville jeg så revurdere om det muligt at nå min. 1.500.000kr for de 3 år tilsammen. 

HVIS ikke, vil dette tidspunkt være der hvor skatten bliver til, fordi det vil være pkt. 2 der træder i kraft. 

Jeg vil helt klart anbefale at ofre penge på en skattejurist på dette da det er en meget speciel sag hvor du enten skal betale investeringen tilbage (et lån), eller scenarie to, du modtager det som et sponsorat. 

Venlig hilsen

Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis beløbet tages til indtægt - er det så ikke meningen, at de bruges på udgifter  så det faktisk går i 0 skattemæssigt. Jeg tror skat vil sige - hvis du har 100.000 kr ind fra sponsor - og 100.000 i rejse og andre udgifter - og så trækker 100.000 fra som tab - at en gør ikke Granberg

Jeg ville forvente, at de 100.000 kr du modtager er indtægt skattemæssigt og bruges til dine udgifter og dermed formentlig går i 0. Er ikke alle 100.000 t fra år 1 brugt, så kan man der overveje om det skal periodiseres ud fra, du har forpligtelse til at anvende pengene til netop udgifter der skal gøre dig bedre

vh John hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)