Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varevogn til lille firma

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Skype-Smile

Jeg er ny iværksætter og skal i forbindelse med opstarten ud og finde en varebil, da jeg har brug for at fragte ting rundt. Men i begrænset omfang så jeg vil også gerne kunne køre privat. Jeg har googlet og gjort ved men er nu totalt forvirret ang papegøjebplader, special inrettede biler, regler  og undertagelse,  moms og vægtklasser, kørselsgodtgørelse og et virvar af specialregler….. Det er jo absurd alle de regler der er for biler.

Jeg rækker derfor ud og håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe en ”varebilsrookie” 😊

 

1)      Virksomheden starter ud som personligt ejet mindre virksomhed. Altså uden moms men med CVR nr.

2)      Jeg vil gerne kunne bruge bilen privat ( Gider ikke kigge mig over skulderen hvis jeg skal ned og handle eller har brug for den til andet)

3)      Bilen bliver med forsæder og et stort lastrum med grej.

4)      Fordelingen bliver noget ala 50/50 virksomhed og privat ca 10.000 km om året     

Min umiddelbare tanke er papegøjeplader men jeg forstår ikke helt systemet – og er i tvivl om en personligt ejet virksomhed uden momsregnskab er med i  ”papegøje” ordningen. Og kan det passe at jeg bare kan købe en billig varebil på gule plader og så omregistere til papegøje for 1800 kr ...  

Håber én eller anden kan vejlede mig om reglerne og bedste løsning -  hvordan man handler sådan en bil.

MVH Svend

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige til en oplysning så mener jeg du har lavet en fejl på din side med det her = 

Jeg forholder mig kun til biler anskaffet efter 25. april 2007. Ældre biler har anden benyttelsesafgift, men mon ikke de er skrottet idag.

Der kører stadigvæk rigtig mange rundt fra før 2007 da de kunne nedvejes og man sparede en masse penge på vægtafgiften så her er vi ikke enige.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rådet John  - jeg har læst dine gode indlæg og guides om dette emne - mange gange :-)....   Men jeg tænker at starte i den relativt nye virksomhedform "Mindre personlig virksomhed" og det er ikke rigtig beskrevet.

En sådan  Virksomhed er jo ikke momsregisteret... Så det kan umiddelbart ikke lade sig gøre at købe bilen privat -  fratrække moms og udbetale kørselsgodtgørelse som mange vist ellers gør. 

Moms er altså ligegyldig indtil jeg omsætter for 50.000 + pr år ? 

Derimod kan jeg vel i en  mindre personligt ejet virksomhed trække udgifter på bilen incl moms fra i skat ?   

Og en sum(afskrivning)  af anskaffelsesprisen incl moms hvis den registreres som købt af firmaet ? 

Men hvordan fungerer dette ?  - skal jeg f.eks føre en kørebog og trække en % del af driftsudgifterne fra i firmaet ? 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Svend P:

1)      Virksomheden starter ud som personligt ejet mindre virksomhed. Altså uden moms men med CVR nr.

2)      Jeg vil gerne kunne bruge bilen privat ( Gider ikke kigge mig over skulderen hvis jeg skal ned og handle eller har brug for den til andet)

3)      Bilen bliver med forsæder og et stort lastrum med grej.

4)      Fordelingen bliver noget ala 50/50 virksomhed og privat ca 10.000 km om året 

Vent på et revisor svar, men jeg ville nok købe bilen privat, installere elektrisk kørebog og lade virksomheden betale kilometerpenge, eller alternativet endnu renere et deleleasing arrangement hvor du ikke er afhængig af en tilfældig medarbejder i Skat's personlige holdninger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke specielt til PMV men vil tro at det er samme sag - blot giver det jo ikke momsfordelen da du jo køber med moms privat - og så fører du kørebog og får statens takst for din kørsel

Du får ikke nogen % af drift så - det er kun moms. Alternativt - frem for statens takst, kan du få % af drift ift kørebog, men det lønner sig normalt ikke, så det må bare være statens takst som jeg lige ser det som fradrag i dit overskud - men kender ikke til, om PMV skulle give udfordring

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

OK tak for de fine svar - så det jeg tænker at gøre er flg. : 

1) Finde en god og billig brugt varebil og købe den incl moms. 

2) Registrere den som privatperson men med blandet benyttelse på papegøjeplader (1800 kr) 

3) Betale ½ "minsundelsesafgift" da den jo bruges både privat og til firma ? 

4) Fradrage statens kilometertakst efter kørebog for de kilometer der køres i firmaøjemed i skat ....

5) Glemme alt om moms sålænge jeg ikke omsætter for + 50.000 kr pa

Hvis jeg gør det sådan ... Er jeg så sikker på ikke at blive beskattet af "fri bil" ?    

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

ja   så ejer du den jo selv og bliver ikke beskattet af fri bil i det scenarie du beskriver. OM det betaler sig med frivillig momsreg ved jeg ikke for reglen siger, at Bilen skal veje under 3.000 kg og man skal ha en momspligtig omsætning i virksomheden på mindst 50.000 kr og det sidste opfylder du jo ikke men jeg mener alene det går på fradrag for driftsmoms, som du jo ikke skal have - og så er det bare som enhver anden privatejet bil du benytter - at du har fradrag for kørsel for firmaet efter kørebog

vent på andre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)