Jeg er i gang med at lave diversebudgetter, og jeg vil høre hvad i andre gør i forhold til kunder som "glemmer" at betale til tiden.
Jeg har gjort følgende:
I den måned hvor min virksomhed starter, regner jeg med at kunne kradse 25% af min omsætning ind - her tænker jeg på at jeg jo først skal udføre arbejdet, førend jeg kan sende en faktura. Og først herefter skal kunden betale.
Måneden efter, regner jeg så med at de 75% som mangler fra sidste måned kommer i kassen + de 25% for den nye måned, og så videre og så videre.
Hvad synes i om ovenstående? Er jeg helt galt på den?
Jeg ønsker at min likviditet skal kunne bære at betale samtlige udgifter i virksomheden, inden der kommer en indtægt - hver måned - og det kan den, med ovenstående "løsningsmodel" :)
Der kan jo være nogen der slet ikke betaler - og nogen som er flere måneder om det - når du ikke får betaling med det samme eller forud - Husk også moms som du får ind og som så betales hver 3 mdr som salgs minus købsmoms - det har stor betydning for likviditeten
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men jeg kan se at det påvirker min likviditet utrolig meget, om jeg får 25% eller 50% af mine kunder til at betale inden given måned. Målet skulle jo gerne være 100%, selv om det måske er urealistisk at tro.
Hvordan budgetter man normalt med sådan noget? Jeg er ikke regnskabskyndig, udover hvad man kan forvente af en iværksætter som "kan og vil" alt selv :)
Hvad synes i om ovenstående? Er jeg helt galt på den?
Umuligt at svare på da vi ikke kender noget til dine betalingsbetingelser, din ydelse eller hvilken kundegruppe du, private eller erhvervs kunder? ved erhverv kommer det også meget an på branchen
I øvrigt vil det være en rigtigt god ide at have både rykker og inkasso procedure klar fra start af. Jo hurtige du rykker en kunde jo større chance er der for at du får din betaling.
Hvorfor ikke tilbyde private kunder f.eks 2-5 % rabet hvis de betaler ved aflevering af opgaven (mobile pay eller dankort) . De fleste mennesker vil jo gerne spare penge ;-)
Jeg ville have en mobil dankort terminal med hos kunden og bede dem betale senest inden du går derfra. Det kan godt være, at det koster nogen penge at anskaffe, men det forbedrer din likviditet 300%.
Det lyder jo meget godt alt sammen. men du skal også huske at tage højde for at dine projekter også bliver større med tiden og derfor strækker sig overfor længere tid. Jeg har travlt som aldrig før og 6 måneders ventetid, men har stort set ikke fået en krone ind på kontoen i 2 måneder ! Det er fordi at i takt med at dine opgaver vokser, så går der også længere tid inden du kan kradse penge ind. Så husk at spare op til sådan nogle opgaver !