Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man trække underskud i virksomheden fra i SKAT uden CVR nummer?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 4. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ved at rulle min egen lille freelance gechæft i gang og vil i første omgang gerne være fri for det bøvl der kan være ved at være moms registreret, da jeg ikke regner med at komme til at tjene over 50.000 årligt foreløbigt.

I junglen af gode iværksætter oplysninger på nettet, har jeg bl.a. læst, at man kan betale skat ifølge 'personskattereglerne'. Ved personskattereglerne må man for eksempel "trække virksomhedens underskud fra ens personlige indtægt og dermed betale mindre i skat", står der.

Samtidig kan jeg læse, at hvis man har freelance intjening ved siden af sit faste lønmodtagerjob, skal man betale B-skat, og her fremgår det at man skal betale AM-bidrag + skat ifølge alm. trækprocent af sin indtjening. Der er ingen beskrivelse af, hvordan man indberetter sit underskud og dermed evt kan trække noget fra.

Jeg kan altså ikke finde nogle steder, som kombinerer de to ovenstående forklaringer på, hvordan jeg skal betale skat og samtidig få fradrag for uddannelsesudgifter.

Eksempel: Lad os sige at jeg har en årlig indtjening på 8000 kr. og en udgift på et relevant opkvalificerende kursus på 10.000 kr. (et tænkt men ikke helt urealistisk eksempel :-), hvordan oplyser jeg så dette til SKAT ifølge ovenstående?

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at finde rundt i skattejunglen :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan som udgangspunkt ikke trække uddannelse fra som CPR person - ikke opkvalificerende som sådan heller og heller ikke underskud - blot helt relevante og 100% direkte omkostninger ned til evt 0

OM du som CVR kunne trække det du kalder opkvalificerende uddannelse fra- er tvivlsomt men hvis det er en uddannelse du har som kræver kursus i ny viden inden for samme uddannelse, så som uddannet frisør der får kursus i hårfarvning så kan du - hvis du vil "opkvalificere" som frisør med negle manicure kursus, så er det ny viden og hører ikke til nødvendig ny viden og giver ikke fradrag - læs dog om muligheder her https://johnhannover.blogspot.com/2019/06/fradrag-for-uddannelse.html 

Du bruger udvidet selvangivelse rubrik 111 til dit overskud som CPR drevet = indtægter og de helt direkte tilhørende udgifter (varer - evt transport f.eks) ved at få indtægten og ikke minus

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 4. Oct 19
Skrevet kl. 08:49

1000 tak, John! Jeg kan godt lide din skelnen mellem CPR og CVR person, det giver god mening :-)
Vil det sige at man i rubrik 111 blot taster det endelige beløb indtægt - udgift (f.eks. transport) og så blot har oversigten liggende selv til hvis de vil se den på et tidspunkt, eller er der mulighed for både at taste indtægt og direkte relaterede udgifter ind i selvangivelsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34

Regnskabet beholder du bare selv i 5 år til evt gennemgang hvis skal vil spørge

vh John Hannover

Fra Århus
Tilmeldt 4. Oct 19
Skrevet kl. 11:09

Ha ha ja, den er jeg med på :-) Det var mere spørgsmålet om hvad man taster ind:
- Om det blot er det endelige beløb (indtægt minus direkte relaterede udgifter)
- Eller om man både kan taste indtægt OG direkte relaterede udgifter ind i forskellige rubrikker

Men det kan jo være det giver sig selv, når man får kigget på selvangivelsen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)