Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor kan man læse mere omkring at gå fra et uregistreret til momsregistreret enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 18
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med CVR - men ikke momsregistreret. Jeg er begyndt at få gang i tingene så jeg vil gerne (skal) momsregistreres snart.

Ang. titlen så leder jeg konkret efter information om hvad jeg gør med mit nuværende regnskab, når nu firmaet bliver momsregistreret.

- Skal jeg lave et nyt regnskab som momsregistreret og dele det op?

Tak.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:41

opeter:

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med CVR - men ikke momsregistreret. Jeg er begyndt at få gang i tingene så jeg vil gerne (skal) momsregistreres snart.

Ang. titlen så leder jeg konkret efter information om hvad jeg gør med mit nuværende regnskab, når nu firmaet bliver momsregistreret.

- Skal jeg lave et nyt regnskab som momsregistreret og dele det op?

Tak.

Du skal ikke lave separate regnskaber. Virksomheden fortsætter som hidtil.

Men den store forskel kommer i din bogføring, for der skal du til at beregne moms på dine posteringer. Bogfører du selv eller? for det praktiske afhænger af dit bogføringsprogram.

Fra Hillerød
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 14:14

Jeg vil helt bestemt anbefale dig at finde en bogholder, der kan hjælpe dig med regnskabet. En god bogholder sørger for at alt regnskabs- og skattemæssigt kører på skinner for dig, så du ikke selv skal bekymre dig om noget. 

Og for at svare på dit spørgsmål:

Omsætningen følger CVR-nummeret, ergo skal du kun lave ét regnskab. Du har vel formentlig allerede modtaget moms af det du har omsat for, så denne skal også registreres og (evt.) betales til Skat.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 14:18

Thomas:

Du har vel formentlig allerede modtaget moms af det du har omsat for, så denne skal også registreres og (evt.) betales til Skat.

Forhåbentlig ikke!

I så fald er problemstillingen jo en helt anden. Som ikke momsregistreret virksomhed må man slet ikke ligge moms på sine fakturaer.

Fra Hillerød
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 15:18

Jesper_nl:

Forhåbentlig ikke!

I så fald er problemstillingen jo en helt anden. Som ikke momsregistreret virksomhed må man slet ikke ligge moms på sine fakturaer.

Det har du selvfølgelig ret i. Jeg tænkte nu også primært på såkaldt "self invoicing", hvor fakturaerne automatisk dannes i f.eks. affiliate netværk.

Det er vel egentlig aldrig smart at undlade momsregistreringen, hvis man ved/kan forudse at man tjener mere end 50.000 på 12 måneder?

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 15:27

Thomas:

Jesper_nl:

Forhåbentlig ikke!

Det har du selvfølgelig ret i. Jeg tænkte nu også primært på såkaldt "self invoicing", hvor fakturaerne automatisk dannes i f.eks. affiliate netværk.

Det er vel egentlig aldrig smart at undlade momsregistreringen, hvis man ved/kan forudse at man tjener mere end 50.000 på 12 måneder?

En ting er hvad der er smart, noget andet hvad der er kold jura.

Man skal bare være opmærksom på, at man må aldrig krydse 50k grænsen uden at være momsregistreret. Det har konsekvenser.

Hvis man ved/kan forudsige, at ens omsætning vil overstige 50k på et år. Så skal sørge for at registrere sig i så god tid at grænsen ikke overskrides.

Hvor lang tid man skal vente, er i bund og grund et spørgsmål om hvor dygtig man er til at styre sin omsætning. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17

Momsreg bør du være senest når du rammer ca 4000 kr per måned i omsætning - så du ikke kan beskyldes for at vente til efter det var åbenlyst du kommer over 50 t på en 12 mdr periode

Alt inden moms reg har du bogført, køb og salg - på konti uden moms

Fra den dag du er momsreg skal du bogføre køb og salg på konti med moms - have momsfradrag hvis du betaler dansk moms og lægge moms på dine salg

Samme regnskab, blot med den ene forskel at inden var alt uden moms og efter alt med moms

Overvej min letlæste e- bog eller paperback om PMV og enkeltmands virksomhed, du kan se indholdsfortegnelse her 

https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)