Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med CVR - men ikke momsregistreret. Jeg er begyndt at få gang i tingene så jeg vil gerne (skal) momsregistreres snart.
Ang. titlen så leder jeg konkret efter information om hvad jeg gør med mit nuværende regnskab, når nu firmaet bliver momsregistreret.
- Skal jeg lave et nyt regnskab som momsregistreret og dele det op?
Tak.
Du skal ikke lave separate regnskaber. Virksomheden fortsætter som hidtil.
Men den store forskel kommer i din bogføring, for der skal du til at beregne moms på dine posteringer. Bogfører du selv eller? for det praktiske afhænger af dit bogføringsprogram.
Jeg vil helt bestemt anbefale dig at finde en bogholder, der kan hjælpe dig med regnskabet. En god bogholder sørger for at alt regnskabs- og skattemæssigt kører på skinner for dig, så du ikke selv skal bekymre dig om noget.
Og for at svare på dit spørgsmål:
Omsætningen følger CVR-nummeret, ergo skal du kun lave ét regnskab. Du har vel formentlig allerede modtaget moms af det du har omsat for, så denne skal også registreres og (evt.) betales til Skat.
Momsreg bør du være senest når du rammer ca 4000 kr per måned i omsætning - så du ikke kan beskyldes for at vente til efter det var åbenlyst du kommer over 50 t på en 12 mdr periode
Alt inden moms reg har du bogført, køb og salg - på konti uden moms
Fra den dag du er momsreg skal du bogføre køb og salg på konti med moms - have momsfradrag hvis du betaler dansk moms og lægge moms på dine salg
Samme regnskab, blot med den ene forskel at inden var alt uden moms og efter alt med moms
Overvej min letlæste e- bog eller paperback om PMV og enkeltmands virksomhed, du kan se indholdsfortegnelse her