Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse for selvstændige - Hvornår har man ret til dagpenge?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan fungerer det mht. nyopstartet enkeltmandsvirksomhed og A-kasse for selvstændige?

Jeg er igang med opstart af konsulentvirksomhed, hvor jeg vil indlejes til virksomheder på projekter af 2-6 mdr. af gangen.
Der kan komme ledighedsperioder og har derfor følgende spørgsmål:

1. Kan jeg efter de eksempelvis 2 måneder få ret til dagpenge igennem en A-kasse for selvstændige? (Skal jeg have optjent noget først)

2. Hvis jeg får tilbudt en tidsbegrænset ansættelse igennem et vikarbureau som jeg synes er interessant, kan jeg så ved arbejdets ophør få dagpenge igennem min nuværende A-kasse som lønmodtager?





Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

1

Ja du skal altid have optjent til dagpenge - ud fra indtægt seneste 3 år for at have retten - dernæst optjener du så du satsmæssigt kan få dagpenge ud fra din samlede indtægt fra de bedste 12 af seneste 24 mdr - og her forudsættes det, at der ligger en selvangivelse klar - feks kan indtjening fra 2019 ikke bruges før den fremgår af selvangivelsen som kan være 2020 for selvstændige

2
Du skal opfylde dagpenge reglerne og så kan du få dagpenge uanset du mister arbejde som lønmodtager eller selvstændig. Der skilnes ikke længere mellem selvstændig og lønmodtager

Har du ikke fra start en indtjening der giver dagpenge ret, så er det tvivlsom om du opnår det ved den der stødvise beskæftigelse https://johnhannover.blogspot.dk/2017/05/nye-dagpengeregler-2017-nye-regler.html 

Husk at du skal være egentlig selvstændig skattemæssigt for at kunne fakturere - og ikke bare fakturere fordi det er krav fra arbejdsgiver, men du måske i virkeligheden er lønmodtager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)