Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

underviser moms ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 56
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg booker en underviser, der udbyder et kursus + moms

når jeg udbyder det til kursister via min butik ....  hvad så med momsen  ? i min verden skal den lægges på

underviseren er timebetalt + moms

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Timebetalt underviser + moms? Man må da håbe det er en egentlig selvstændig og ikke en der i stedet for honorar eller løn fakturerer med moms, for så vil du kunne få problemer - bla.a. ikke momsfradrag - nå det er en anden sag

Om dit kurses er momspligtigt eller ej, kan du måske beslutte ud fra dette - det afhænger af flere ting https://johnhannover.blogspot.dk/2018/04/momsfri-undervisning.html og det har ikke som sådan at gøre med, hvad underviseren fakturerer eller på anden vis betales med i forhold til moms

Butik og kursus i noget der skaber omsætning for butikken er sikkert korrekt vurderet som med moms men se linket og se om du bliver klogere

vh John Hannover

Tilmeldt 8. Aug 07
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 20:51

Hej John 

blev jeg klogere hmmm

underviseren er selvstændig ... så jeg køber kurset af hende og sælger det i mit regi til kursister... og det kan jeg ikke umiddelbart læse mig til om jeg skal lægge moms oveni i til kursisten ....

for når jeg selv afholder et kursus er jeg med på at jeg ikke momser det, den har jeg styr på eller ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57

beo:
or når jeg selv afholder et kursus er jeg med på at jeg ikke momser det, den har jeg styr på eller ?
ikke nødvendigvis nej - det er jo undervisningens karakter som afgør om det er med eler uden moms - som du kan se i det link du fik - der er masser af momspligtig undervisning faktisk

vh John H

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:54

beo:
så jeg køber kurset af hende og sælger det i mit regi til kursister... og det kan jeg ikke umiddelbart læse mig til om jeg skal lægge moms oveni i til kursisten ....

Hvis jeg læser Johns kloge ord rigtigt, så afhænger det af, om det, der undervises i, er forretningsmæssigt relevant - ikke for dig, men - for dine kursister.

Har jeg ret, John?

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:15

Hans Stokholm Kjer:

beo:
så jeg køber kurset af hende og sælger det i mit regi til kursister... og det kan jeg ikke umiddelbart læse mig til om jeg skal lægge moms oveni i til kursisten ....

Hvis jeg læser Johns kloge ord rigtigt, så afhænger det af, om det, der undervises i, er forretningsmæssigt relevant - ikke for dig, men - for dine kursister.

Har jeg ret, John?

Hans

ja det og lidt til ikke- Det er ikke nok det er forretningsmæssigt relevant. Det skal have karakter af "fagundervisning " tænk i folkeskole osv - Det må ikke være f.eks et kursus i sælg flere bananer for en banan producent - som kunne være forretningsmæssigt relevant. 
Det kræver et fagligt indhold der ikke er kommercielt henvendt for mersalg

Hvis jeg underviser dig i moms for din forretning -  vil det være med moms, hvis jeg giver dig enetimer i klaver eller underviser på skoler i matematik, er det momsfrit meget overfladisk forklaret 

vh John Hannover

Tilmeldt 8. Aug 07
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 11:45

takker for input og svar

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)