Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette ApS drift og holding gennem Billigselskab. Håndtering af faktura og åbningsbalance i Dinero?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Der må være andre, der har spurgt om dette før, men jeg er ærlig talt i tvivl om hvilke søgeord der skal til for, at finde det:

Jeg har fået oprettet holding- og driftselskab, gennem Billigselskab og er nu ved, at sætte Dinero op. Her skal jeg indtaste en åbningsbalance.

Da jeg oprettede selskaberne hos Billigselskab skulle jeg overføre 41.782,50 fratrukket omkostninger er der således overført 37.342,50 til driftselskabets konto. (Min egenkapital er således under 40.000 og de første aktiviteter i firmaet starter først reelt til august og således kommer første omsætning først i sidste september - men det er vel ok, at egenkapitalen er en kende under, i en kortere periode?)

De omkostninger der var ifbm. stiftelse og noteret på faktura er liste nedenfor.

Holdingselskab ApS - Holding XX ApS            1       890,00      890,00

Gebyr til erhvervsstyrelsen                           1       670,00      670,00

Anpartsselskab - Drift XX ApS                       1    1.590,00    1.590,00

Gebyr til erhvervsstyrelsen                           1       670,00      670,00

(Momsfrit beløb: 1.340,00 - Momspligtigt beløb: 2.480,00)

Så nu mit spørgsmål. Hvad skal jeg indtaste som åbningsbalance?

Og hvordan skal jeg bogføre ovenstående fakturalinier?

Er der nogle der har et godt link, der beskriver dette eller kan give nogle guidelines?

Jeg skal understrege, at jeg skal have en revisor på, men disse indledende benspjæt, må der være mange der har skullet håndtere for, så jeg håber der er lidt hjælp, at hente inden jeg kaster en revisor på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Selve åbning i holding er 40 t indskud kaptital og 40.000 kr på konto (advokat klient eller anden) + bogføring af stiftelse af drift dernæst i holding - og så åbningsbalance i drift - indskud 40 t - bank 40 t

Men så følger jo samlet Indskudt ek 41-782,50 status egenkapital - udgifterne på udgiftskonti i drift og bankens beløb på bank i status vil balancere

Det skal jo så deles korrekt på de to selskaber da kapitalen jo er skudt ind i holding og brugt til at stifte drift så drift har kroner mens holding har værdi af anparter - - og forhåbentlig er der lavet korrekt stiftelsesdokument det kan jeg ikke lige afgøre ud fra det her (med hensyn til selskabets betaling af omk til stiftelse . 

Jeg synes altså du skal få hjælp

Husk også at disse omkostninger til stifrelse ikke giver fradrag - så de skal lægges til driftsresultatet når du indberetter selvangivelsen - dog er der momsfradrag for evt moms til billig selskab som ikke lige fremgår af dine tal

Jeg tror du får rod hvis du prøver selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

I din situation med et holdingselskab og et it-freelancer driftsselskab, så vil jeg tillade mig at nævne et alternativ til Dinero - nemlig www.portfolio.help (som jeg selv er direktør for). Du har reelt ingen gavn af Dinero i dit holdingselskab og Dinero kan heller ikke danne årsrapport for ApS. Begge dele håndteres i Portfolio, og selv om løsningen bliver præsenteret som en løsning for holdingselskaber, så vil det fungere fint til en it-freelancer virksomhed. Pæn sandsynlighed for at Portfolio vil spare dig for mindst 8.000 kr om året selv om du lader en revisor checke tingene i Portfolio.

Bortset fra det, så er åbningsbalancen i begge selskaber temmelig sandsynligt +40.000 på bankkonto og -40.000 på selskabskapital.

Hvis stiftelsesdokumenterne fortæller at selskaberne hver især skal betale "egne stiftelsesomkostninger", så udgiftsføres de ligesom alle andre udgifter. Dit holdingselskab kan ikke blive momsregistreret, så der vil være en forskel på den front.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

I holding:

Anpartskapital i datter: Debet 40.000 kr. (under aktiver)
Startkapital: Kredit 40.000 kr.

Siftelsesomkostninger: Debet 1.782,50 kr. (890*1,25+670=1782,50)(i hvert fald ikke fradrag for de 670 kr., måske heller ikke på resten)
Mellemregning med anpartshaver: Kredit 1.782,50 kr.

I drifts:

Bankkonto: Debet: 40.000 kr.
Startkapital: Kredit: 40.000 kr.

Stiftelsesomkostninger: Debet 2.657,50 kr. (1590*1,25+670=2657,50)(i hvert fald ikke fradrag for de 670 kr., måske heller ikke på resten)
Bankkonto: Kredit 2.657,50 kr.

Holdingselskabet ejer driftselskabet, og (formoder jeg) er stiftet med 40.000 kr. i rullende kapital (du har kun haft 41.782,50 kr. oppe af lommen én gang)
Derfor står de i holdingselskabet som anparter under aktiver.

I driftselskabet er der startkapital på 40.000 kr., og en bankkonto på 37.342,50 kr. (årets resultat er lige nu -2.657,50 kr., hvis der ikke er momsfradrag) 
Derfor vil egenkapital også lige nu være 37.342,50 kr. i driftselskabet, fordi der ikke har været indtægter.

Du har vel også fået en bankkonto til holdingselskabet, ikke?

Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Der kom styr på det ved hjælp fra bogholder / revisor. Det gav så også anledning til, at få fundet en ressource der kan hjælpe når det ikke bare er almindelige udlæg, der skal håndteres.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)