Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulemper med et ApS?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg har i flere år haft et ApS med internet salg i Danmark, dog mest i USA, som omsætter for ca. halvanden million kr. per år. Der er mange udviklings omkostninger til softwareprodukterne, så overskuddet er på mindre end en halv million i gennemsnit. Hvert år kommer der et rimeligt stort beløb, som er selskabskat.

Mit spørgsmål er: hvis jeg havde en enkeltmandsvirksomhed, vil jeg betale selskabsskat? Eller, sagt på en anden måde, slipper jeg for selskabsskat, hvis jeg omdanner ApS til enkeltmandsvirksomhed?

Jeg forstår, at jeg er dækket mod personlig konkurs hvis jeg har et ApS, men det er jeg faktisk ikke interesseret i, fordi ved en konkurs vil jeg miste meget vigtig IP, og det vil jeg aldrig lade ske. Men en enkeltmandsvirksomhed, kan der ikke gøres krav på IP. Jeg driver virksomheden alene og har freelancere til forskellige opgaver.

Hvad er så fordelen med at have an ApS – får jeg ikke bare en ekstra regning via selskabsskat? Var det ikke fornuftigere at have en EMV? Eller har jeg misforstået noget?

 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I en enkeltmandsvirksomhed bliver du bare beskattet privat, så i udgangspunktet er der ikke noget at spare.

Der er herudover væsentlige ting du kan med et ApS som du ikke kan med en enkeltmandsvirksomhed - f.eks. få investorer/medejere.

Med den omsætning og det overskud du beskriver, så bør du tænke grundigt over mulige fremtidige scenarier - ikke mindst fordi det du omtaler som "meget vigtig IP" forhåbentlig har eller kan få en stor værdi.

Når du har gjort dig lidt betragtninger om selskabets udvikling - herunder "exit" overvejelser på langt sigt, så vil jeg kraftigt anbefale dig at investere i et par times dialog med en dygtig revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. Er det sådan, at hvis et ApS har et overskud på 100.000 kr. så betales der selskabsskat på 22.000 og de resterende 78.000 står ”til rådighed” i selskabet medmindre de trækkes ud som udbytte, som så beskattes de resterende ca. 28%? I kontrast, har man en EMV, så bliver man beskattet straks af overskuddet, som om det var personlig løn?

Er der nogen, der kan anbefale en dygtig og sympatisk revisor på Bornholm, hvortil jeg lige er flyttet? En, som er virkelig forstår iværksætterens verden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

adrianrossduncan:

Tak for jeres svar. Er det sådan, at hvis et ApS har et overskud på 100.000 kr. så betales der selskabsskat på 22.000 og de resterende 78.000 står ”til rådighed” i selskabet medmindre de trækkes ud som udbytte, som så beskattes de resterende ca. 28%? I kontrast, har man en EMV, så bliver man beskattet straks af overskuddet, som om det var personlig løn?

Er der nogen, der kan anbefale en dygtig og sympatisk revisor på Bornholm, hvortil jeg lige er flyttet? En, som er virkelig forstår iværksætterens verden?

korrekt - men helt samme kunne man jo opnå i personlig virksomhed EMV ved at bruge VSO og her ville man så rent praktisk kunne flytte rundt mellem årene - da de 22% så er en aconto skat - der altid betales tilbage modsat selskabets 22%

Endeligt kan man i ApS jo få udbytte som op til 27% grænsen kan forlænge topskat men læs gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak - det var en stor hjælp

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Specielt med tankerne fra det mest sandsynlige regeringsprojekt de næste år, kunne det også være en ide at tale med en revisor om en Holding/Driftselskabs struktur.

Som jeg forstår det vil du kunne opspare i holding selskabet og så når du vil have pengene ud kan du flytte til et af de 6 lande i EU hvor et sådant udbytte er skattefrit, medens Socialdemokraterne nu nu gerne vil have verdens højeste beskatning på anparter/aktier i eget selskab hævet fra 42% til 45%.

Flytning til Holland, Belgien, Luxembourg, Slovenien, Tjekkiet eller Grækenland kunne være meget attraktivt i en sådan periode.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Specielt med tankerne fra det mest sandsynlige regeringsprojekt de næste år, kunne det også være en ide at tale med en revisor om en Holding/Driftselskabs struktur.

Som jeg forstår det vil du kunne opspare i holding selskabet og så når du vil have pengene ud kan du flytte til et af de 6 lande i EU hvor et sådant udbytte er skattefrit, medens Socialdemokraterne nu nu gerne vil have verdens højeste beskatning på anparter/aktier i eget selskab hævet fra 42% til 45%.

Flytning til Holland, Belgien, Luxembourg, Slovenien, Tjekkiet eller Grækenland kunne være meget attraktivt i en sådan periode.

Det vil blive fanget i havelågebeskatningen ved fraflytning. 

Hvis der søges om henstand med betaling af skatten, vil skatten blive udløst ved udlodningen af udbytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

BroncofanDK:

Specielt med tankerne fra det mest sandsynlige regeringsprojekt de næste år, kunne det også være en ide at tale med en revisor om en Holding/Driftselskabs struktur.

Som jeg forstår det vil du kunne opspare i holding selskabet og så når du vil have pengene ud kan du flytte til et af de 6 lande i EU hvor et sådant udbytte er skattefrit, medens Socialdemokraterne nu nu gerne vil have verdens højeste beskatning på anparter/aktier i eget selskab hævet fra 42% til 45%.

Flytning til Holland, Belgien, Luxembourg, Slovenien, Tjekkiet eller Grækenland kunne være meget attraktivt i en sådan periode.

Det vil blive fanget i havelågebeskatningen ved fraflytning. 

Hvis der søges om henstand med betaling af skatten, vil skatten blive udløst ved udlodningen af udbytte.

og man kan jo også sige, at holding ikke i sig selv sparer skat HVIS man havde kunne tage udbytte skattefrit ud - så ville man jo lige god kunne det fra drift (som måske nu blev ren formueforvalning når man “lagde op)
Holding i sig selv sparer ikke skatten.

Generelt vil jeg også sige, man skal tænke sig voldsomt godt om før man flytter til andre andre lande med skat som hovedformål. Det fører let til savn og skuffelser

Jeg vil også tilføje, at hvis man vil have penge ud - som Bronco nok tænker - når man slutter den helt aktive tid - så skal man måske se at hæve løn det man forsvarligt kan, i forhold til likviditet og drift Og overveje ratepension / livrente som både bringer penge i sikkerhed for kreditorer (det som ellers i ale fald kunne være holding værdi) og afkast beskattes 15,3% indtil udbetaling og man kan spare op, i alle fald indtil man kan se, at man har til 500.000 kr om året i ens forventede pensionstid - og holde alt i bundskat

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

BroncofanDK:

Specielt med tankerne fra det mest sandsynlige regeringsprojekt de næste år, kunne det også være en ide at tale med en revisor om en Holding/Driftselskabs struktur.

Som jeg forstår det vil du kunne opspare i holding selskabet og så når du vil have pengene ud kan du flytte til et af de 6 lande i EU hvor et sådant udbytte er skattefrit, medens Socialdemokraterne nu nu gerne vil have verdens højeste beskatning på anparter/aktier i eget selskab hævet fra 42% til 45%.

Flytning til Holland, Belgien, Luxembourg, Slovenien, Tjekkiet eller Grækenland kunne være meget attraktivt i en sådan periode.

Det vil blive fanget i havelågebeskatningen ved fraflytning. 

Hvis der søges om henstand med betaling af skatten, vil skatten blive udløst ved udlodningen af udbytte.

Jeg tror ikke du har ret i det du skriver, selvom der ikke er tvivl om at det ofte vil være Skat's holdning. Det virker som Skat klokkeklart har tabt retten til "havalågebeskatning" indenfor EU

http://www.mwblaw.dk/da-dk/Nyheder/Nyheder%202013/2013-09-12%20Umiddelbar%20exitbeskatning.aspx

Også en tabte sag mod Microsoft omkring transfer-pricing får formodentlig stor betydning, da Skat også der har haft tradition for et helt sindssygt misbrug af deres retsstilling.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)