Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejebolig - indskud - 88 måneders regel

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har ledt efter noget om ovenstående, både i den nye lejelov og den gamle, men kan ikke finde noget.

En vicevært fortalte mig, at når en lejer har boet i 88+ måneder, er det et krav at hele indskud tilbagebetales?

Hvor finder jeg noget på dette.

Tak på forhånd.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Indenfor den almene lejeloven findes der en regel om normalistandsættelse, hvorefter lejer "optjener" sin istandsættelse.

Hvis du bor i en privat bolig, omfattet af lejeloven, er det en røver og viceværten må se at få styr på hvad han siger (medmindre andet er aftalt i lejekontrakten naturligvis).

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 06:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Super takker

Det er en almen bolig og der står noget i regnskabet hensættelse til istandsættelse, men de øvrige mener at det er til køkken, hårde hvidevarer osv.

Viceværten er ansat i samme boligforening, bare en anden afdeling.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg desværre ikke så super meget inde i reglerne om normalistandsættelse, men reglerne findes i almenlejeloven (omkring § 25).

Det kan godt være, at reglerne tillige er specificeret via en bekendtgørelse. Går du på Retsinformation.dk finder almen lejeloven, vil der i højre side ligge en genvej til de til loven tilknyttede bekendtgørelser. Evt vil du også af den vej kunne finde en vejledning til loven :)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Hej Aminoer

Jeg har ledt efter noget om ovenstående, både i den nye lejelov og den gamle, men kan ikke finde noget.

En vicevært fortalte mig, at når en lejer har boet i 88+ måneder, er det et krav at hele indskud tilbagebetales?

Hvor finder jeg noget på dette.

Tak på forhånd.

Et hurtigt skud siger mig, at han taler om normalistandsættelsen og reglerne for vedligeholdelse. Her er der forskel på den respektive ordning og typen af lejebolig (almen eller anden udlejning). Hvis der er tale om en almen bolig vil der typisk optjenes en andel af normalistandsættelsen pr. måned som boligforeningen overtager. Jeg har set lidt små afvigelser heri og der opnås typisk 100 % overtagelse af normalistandsættelsen ved bopæl i ca. 88 - 96 måneder. Hos normale udlejning er der reglerne om indvendig vedligeholdelse osv. som er de bærende forhold. Se lejelovens §§ 22 - 23 omkring månedlige hensættelse.

Denne type istandsættelse gælder dog kun normalistandsættelse og derved normal og forventet slid. Misligeholdelse af lejemålet kan altid modregnes i deposita.

Rettelse / Indskudt tanke: Umiddelbart lyder det mest som om han omtaler reglerne for almene boliger. Køkken og bad er normalt enten noget boligafdelingen vedtager at udskifte samlet (med lejeforhøjelser i det vedtagne boligbudget) eller noget de enkelte lejere kan udskfite via råderetten (+ leje forhøjelse til inddækning af den ekstra omkostning). Nogle boligudlejere skifter fast køkken og/eller bad hver gang lejligheden fraflyttes, da det er muligt at ligge udgiften over på lejeren og derved bliver istandsættelsen heraf foretaget løbende, så det fremstår flot (vi ved jo godt alle sammen det er 2 rum, som man altid har en holdning til og gerne ser så nyistandsatte som muligt). 

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne

Tusind tak. Jeg tager et kig.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar CEF

Cef:
Denne type istandsættelse gælder dog kun normalistandsættelse og derved normal og forventet slid. Misligeholdelse af lejemålet kan altid modregnes i deposita.

Nu er der tale om en beboer, der har røget, ikke meget og kun i køkkenet. Så her hænger lågerne i, men kan vaskes og er fra 1985.

Jeg skal lige have med, at der er tale om et dødsbo og Skifteretten siger det samme, da der skulle laves opgørelser af Aktiver og Passiver.

Der er flest Aktiver, men vedkommende i Skifteretten nævnte, at det skal huses at indskud, efter 30 år i samme lejlighed, kommer 100% tilbage?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)