Jeg har en frivillig forening, hvor vi er et par gutter der arrangere noget event. Vi afholder årligt et stort event, som har store udgifter. Da der ikke er nogen profit på nogen måde, og alle penge går til eventet - Så kan det være svært at få råd til erhvervskontoer og foreningskontoer. Jeg har været i kontakt med mange banker, desværre så opfylder vi ikke forenings's kravene for at blive folkeoplysende. Det er et projekt der er drevet helt frivilligt og mellem jeg og mine kammerater. Altså, er vi ikke interesseret i en selvvalgt bestyrelse osv.. Spørgsmålet kommer så; Må jeg overfører pengene fra det vi har indtjent og derefter overfører dem til dem vi skal betale til? Der er nogen som levere strøm, nogen levere borde osv... Det har været helt umuligt, vi skal afholde event om en uge og det har ikke lykkedes os at få en konto endnu. |
Det kan i alle fald siges, at banken kan lukke en privatkonto som anvendes til erhverv - uden tilladelse - i princip uden varsel. En privatkonto har man til det private, og bruger man den erhvervsmæssigt på nogen måde, kan den lukkes.
Det ligger bla.a. I dels risikoen, dels transaktionsmængden der jo stiger (og alt koster) og endeligt i hvidvaskkontrol, som jo kræver, at banken fuldt kender formået og omfanget.
OM i kunne få skatteproblem ved i andet end personlig virksomhed, at føre overskud (midlertidigt) over til en privat konto - skal jeg ikke her tage stilling til
Lunarway ville ikke due til forening med flere ejere - så I må nok bide i det sure æble og betale. I kan sikkert - hvis alt formelt er i orden for jer, få det fra ca 1500 kr i start og 100 kr per måned
vh John Hannover