Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattepligtig ombytning af ApS anparter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har netop oprettet et Holding Aps som skal overtage mit drifts ApS fra 2017. Driften har til dd ingen omsætning så værdien er lig den oprettende selskabskapital kr 50.000 på tidspunktet for overtagelsen.
Derfor vil jeg blot fortage en skattepligtig ombytning.
Jeg ved dog at driften over sommeren får en omsætning og dermed øget værdi. Er dette forhold sagen uvedkommende idet omsætningen kommer efter Holding overtagelsen ?
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare nysgerrig... overvejede du at bruge det (stadig inaktive) driftsselskab som holdingselskab og så lade det oprette et nyt driftsselskab?

Du står vel med privat 100% ejerskab af begge selskaber og værdisætningen er jo meget enkel når der ingen aktivitet har været. Kunne du ikke lade det nystiftede holdingselskab købe dine ejerandele i det andet selskab?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at få styr på sambeskatning når du er færdig med konstruktionen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Den ihærdige:
Jeg har netop oprettet et Holding Aps som skal overtage mit drifts ApS fra 2017. Driften har til dd ingen omsætning så værdien er lig den oprettende selskabskapital kr 50.000 på tidspunktet for overtagelsen.
Derfor vil jeg blot fortage en skattepligtig ombytning.
Jeg ved dog at driften over sommeren får en omsætning og dermed øget værdi. Er dette forhold sagen uvedkommende idet omsætningen kommer efter Holding overtagelsen ?

umiddelbart ville det have virket naturligt at du havde brugt dit selskab fra 2017 som holding (branche skifte blot) og så ladet det bruge sin kapital til at oprette et drift til dig. Det havde jo været helt uden skatterisiko som du beskriver det

Nu er det så at overtage - og formentlig uden risiko men - det er ikke til at sige 100% ud fra din beskrivelse

Husk sambeskatning

Husk evt ejeraftaler hvis andre kommer ind og

Husk disse 12 punkter - både for det holding og drift (det er ikke to former det er bare hvad de bruges til) http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

Mange misser nogle af disse og ender med bod og lukning - så sæt flueben ved alle

god vind John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. May 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John
Tak for dit tidligere svar.
Jeg har sidenhen stillet samme spm til SKAT og synes ikke at jeg har fået et klart svar.

Sagen er den at jeg i mit nyoprettede Holding som jeg ejer 50/50 med min kone vil købe mit driftsselskab (konsulent virksomhed) hvori der endnu ikke har været en omsætning / værdiforøgelse. Så det burde være lige til at gennemføre en skattepligtig anpartsombytning.

Nu er sagen den at jeg ved at der kommer en omsætning i Drift fra midt juni (ca 300-500tkr)

Ved du om SKAT vil vurdere Drift omsætning per anpartsombytningsdato eller ud fra et fuldt regnskabsår ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bestemt mene de slet ikke ser på omsætning - men værdi - og her er det en kendt værdi som klart ikke bare kan flyttes rundt med - Goodwill baserer sig jo netop på værdi i form af fremtidig indtægt.

Tænk på det som salg til ren trediepart - Ville du sælge det for 50.000 kr - eller mindre - når du vidste der kom ½ mio ind?

Mit råd er klart at gå til en revisor og få vurdering - skat kan ikke svare på den type med garanti (uden bindende svar og det skal formuleres klart spørgsmålet - og vil være lidt spild af penge her)

Hen og betal en time hos en dygtig revisor og få det sat klogt op

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)