Er det lovligt? http://www.ejendomsposten.dk |
Kopieret Logo?
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
- 1
Ejer, Contimist. Konverteringsoptimering og webanalyse.
|
Et andet eksempel er http://www.kristensenproperties.com/ ....men nu er deres logo jo heller ikke just genopfindelsen af hjulet |
Jo forbavsende meget. Det er nok inspireret af at det er www.aktiefokus.dk, der står bag (aktiefokus ApS) - det er i hvert fald dem, der står som ejer af hjemmesiden www.ejendomsposten.dk Det er nok ikke noget Danske Bank har set, men de kunne måske have en interesse i det.
Hilsen Jakob |
Jeg har to eksempler fra vores egne kunder - og så er det oven i købet den samme: Vores kunde får lavet logodesign, farvelinie og designguide hos et dansk reklamebureau som udelukkende laver "coporate designs". Kunden kommer derefter til os med designguide, farvepaletter og logoet og beder os om at lave diverse ting så som brevpapir, visitkort, kuverter m.m.
Et par måneder efter så en af vores grafikkere fuldstændig det samme logo - blot et andet navn - samme farver m.m. hos et af ministerierne. Vi gravede lidt i sagen og det viste sig, at ministeriet på det tidspunkt havde haft logoet i et par år. Deres logo var designet af det samme hus som havde designet vores kundes... og derved tjent omkring 40.000 kr. på blot at ændre navnet (ikke engang fonten var ændret) i designpapirerne.
Vi oplyste selvfølgelig vores kunde om at deres logo var genbrug, hvilket deres marketingschef blev stiktosset over - men da deres administrerende direktør var golf-venner med en af ejerne af bureauet, så endte sagen dér.
Nu kommer så den helt forrykte fortsættelse af historien: Den omtalte kunde kommer så til os igen nogle måneder efter med en ny designguide. Denne gang lavet af et andet bureau vel og mærke. Da jeg åbnede designguiden fik jeg bare kuldegysninger og syntes at opleve et DejaVu: Hele deres design var lavet om med nyt logo, nye farver, ny skrift og det hele. Men sagen var blot den, at selv samme dag som jeg kigger i designguiden, der har vi lige afleveret en stak tryksager til en af danmarks større industrivirksomheder (kendt navn - laver bl.a. køleskabe...) som også er en af vores kunder. Og sørme om ikke at kundens logo og designguide var magen til den anden virksomheds... Kunden har simpelthen være ultra uheldig eller også så bliver de ved med at finde nogle bureaur som blot vil tjene nogle lette penge. Det er simpelthen for sindsygt at kopiere så hæftigt og så satse på at ingen opdager det. De glemmer dog at der altså ikke er så mange grafiske produktionshuse i lille danmark, og der altså derfor er en relativ risiko, for at designet lander hos et produktionshus som tilfældigvis laver materialet for den virksomhed hvis design man har kopieret. Men ovenstående er ikke noget unikt tilfælde. Det sker desværre ofte at nogle at de lidt mere tvivlsomme bureauer planker eller genbruger et logo. Og det er jo som sådan fuldstændig umuligt for en kunde, som får lavet designet, at vide om der er andre virksomheder som har et logo magen til. Det kan jo være at det er en lille butik i Sønderjylland hvis logo bliver kopieret til en større butik i København. Inden af parterne finder måske nogensinde ud af det. Men der er også andre som netop finde ud af det - indtil flere gange... Men det viser også hvor vigtigt det bl.a. er at have varemærkeregistreret sit logo. I MediaMouse har vi varemærkeregistrerer både logoet, men også vores mindst lige så kendte mus. Vi råder også altid vores kunder, som får lavet designguides og logo - uanset om vi gør det eller de får det lavet ude i byen - til at få beskyttet det i en eller anden grad. Især hvis der er tale om et ret unikt logo. /Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk |
tilføje, at jeg egentlig ikke ser ''danske bank'' logoet som noget nyt opfundet og ret specielt. Ideen med ''negativ'' text er jo set 1000vis af gange og derfor vil man jo netop finde et hav af logoer i den stil, som nærmest ligner hinanden. Mit bud ville være, at danske bank vil have umådeligt svært ved at trække folk i retten pga. samme stilart. |
Helt enig - du kan heller ikke varemærkeregistrere noget som er så simpelt og meget let kommer til at ligge tæt af alt muligt andet.
Men jeg syntes dog også at der er rigtig mange - alt for mange - som laver logoer som ligger ekstremt tæt op af Danske Bank''s - det eneste som de ændre er navnet. Og jeg der må jeg så sige at der nok egentlig som sådan må være nogle juridiske problemer. DanskeBank og de dele som er med i koncernen (f.eks. Danica Pension) bruger alle det samme grundlæggende design - så man netop kan se at det er en del af Danske Bank. Men når der så lige er en udefra kommende virksomhed der laver et logo i fuldstændig samme stil, men blot et andet navn, så må det juridisk set kunne komme til at se ud som om man ønsker at blive opfattet som en del af koncernen - Hvilket jo så er ulovligt.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk |
FreddyDsign Selvom du først smider linket på din signatur senere, - så er det altså et tudsegammelt trick du har gang i med at "besvare" alle disse gamle tråde. Så gider du ikke holde op med det? |
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)