Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ubegrænset erstatningsansvar ved privat enkeltmandsvirksomhed?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg boret lidt mere i det…nu får I hele smøren som jeg har forstået det…

Først – jeg kontaktede et forsikringsselskab, og en estimeret pris for en kombineret Erhvervsansvarsforsikring og Produktansvarsforsikring ligger på omkring kr.2.000-3.000,- årligt, ved en estimeret omsætning på kr.400.000,-.

Hvis jeg starter en Enkeltmandsvirksomhed holdes jeg økonomisk ansvarlig i op til 10 år. Årsagen er at et erstatningskrav forældes senest 10 år efter, varen kom på markedet. Denne usikkerhed kan man adressere med en Produktansvarsforsikring. Men selvom jeg lukker min virksomhed efter 2 år, vil jeg stadig kunne holdes ansvarlig 10 år efter den seneste vare forlod butikken. Man kan tegne det der hedder en afløbsforsikring, men den skal så køre i yderligere 10 år, og man kan ikke være sikker på at få den tegnet i så lang tid.

Et andet scenarie…hvis det nu går rigtig godt, så ønsker jeg efter 2 år at omdanne min Enkeltmandsvirksomhed til et IVS. Men det kan man ikke umiddelbart. Enkeltmandsvirksomhed skal lukkes, og et nyt IVS skal oprettes. Som jeg tolker det, så vil den ’gamle’ Enkeltmandsvirksomhed stadig blive holdt  ansvarlig i en 10 årig periode efter den seneste vare forlod butikken. Forpligtigelserne kan nemlig ikke flyttes over i det nye IVS.

Så umiddelbart ser jeg ingen anden udvej end at starte med et IVS, hvis jeg vil undgå den personlige økonomiske hæftelse i forhold til produktansvar.

 

Giver det mening, eller er jeg på galt spor?

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lemme136:

OK. Hvis jeg starter op med en enkeltmandsvirksomhed, så skal jeg helt klart have en produktansvarsforsikring.

Er det korrekt forstået at ved et IVS er det alene virksomheden der hæfter. Altså - virksomheden kan blive ramt af et stort sagsanlæg, og undergå en konkurs. Men stifteren hæfter ikke.

Nej, det er ikke korrekt forstået!

Når vi snakker ting som produkter som du bringer til markedet så har du uanset virksomhedskonstruktion et ansvar. Hvis du eksempelvis CE mærker et produkt og du får de problemer du taler om så er du personligt ansvarlig  - den der sætter krusedullen på at et produkt er i orden er personligt ansvarlig. Det er dog en bred pensel hvor det skal være uansvarligt det du har gjort. Jeg erindrer ikke om det kun er strafferetsligt eller det også er økonomisk.

Hvis det er økonomisk skade så er du dækket ind med IVS/ApS.... men er det eksempelvis personskade fordi du syntes at car ok at have en ledning gå over en skarp kant og en person dør af stød så dækker din selskabskonstruktion ikke 

Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Forskellen er vel som du selv nævner - uansvarlighed. Jeg skal lige forstå...:

Hvis jeg CE-mærker et produkt, og jeg ved at det tekniske design er i overensstemmelse med alle lovkrav for CE-mærkning, så kan jeg vel ikke gøre mere som producent. Hvis der alligevel skulle ske en fejl (...en strømførende ledning går løs, og en person dør af stød ...), så kan det vel ikke falde personligt tilbage på den der underskrev CE erklæringen?

Men hvis der bevidst er fusket med CE mærkningen, og produktet ikke er i overensstemmelse med lovkravene, så kan jeg godt forstå at man holdes personlig ansvarlig.

Hvad er din vinkel på det?
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Lemme136:
Forskellen er vel som du selv nævner - uansvarlighed. Jeg skal lige forstå...:

Hvis jeg CE-mærker et produkt, og jeg ved at det tekniske design er i overensstemmelse med alle lovkrav for CE-mærkning, så kan jeg vel ikke gøre mere som producent. Hvis der alligevel skulle ske en fejl (...en strømførende ledning går løs, og en person dør af stød ...), så kan det vel ikke falde personligt tilbage på den der underskrev CE erklæringen?

Men hvis der bevidst er fusket med CE mærkningen, og produktet ikke er i overensstemmelse med lovkravene, så kan jeg godt forstå at man holdes personlig ansvarlig.

Hvad er din vinkel på det?

Problemet i CE mærkning er at det ikke er lovkrav for hvad der er rigtigt og forkert. Der er eksempler og på den ene side og på den anden side.....  og jo tættere på eksemplerne du er jo sikrere er du, men du er i en situation hvor du reelt har omvendt bevisbyrde.

Det er vurderinger du laver baseret på "for synethed" og som vurderes i bagklogskabens klare lys.

Det jeg reelt siger er at det er ikke din firmaform der er det centrale. 

Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - tak for forklaringen!

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)