Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms vs momsfritagelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg har ikke helt forstået fordele/ulemper ved momsfritagelse og lønsumsafgift

Hvis jeg har en enkeltmandsvirksomhed som fakturerer "det offentlige", og min kunde er "ligeglad" med om jeg fakturerer samme pris/ydelse m. moms eller u. moms, er det så en større fordel for mig at være momsfritaget?
Jeg kan se at jeg har mulighed for at vælge, en evt branchekode som gør at jeg kan momsfritages.

Jeg fakturerer årligt for 600.000kr +, og har i den forbindelse minimale omkostninger. Dvs til bærbar computer, mindre mødelokale, kontorartikler og andre småbeløb...

Er der en venlig sjæl som kan forklare mig om det er bedst at fortsætte som momsregistreret, eller har jeg mest økonomisk vinding ved at blive momsfritaget?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger ene og alene af, om det du foretager dig reelt er momsfrit og dermed - formentlig lønsumspligtigt. Det er ikke som sådan en branchekode (samme branche kan sagtens have både momsfri aktivitet og momspligtig -  - undervisning f.eks. og heller ikke spørgsmål om den du fakturerer er ligeglad med  moms - - så der er en række andre forhold du skal være sikker i  
 https://johnhannover.blogspot.com/2018/12/lnsumsafgift.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit svar John
Jeg har dog stadig lidt svært ved, at gennemskue fordel og ulemper.

Er det korrekt forstået at jeg både kan sælge momsfritaget undervisning OG momset it-løsninger under samme cvr nr?

Jeg er godt klar over at kunden ikke nødvendigvis er ligeglad med om prisen er med eller uden moms, men i dette tilfælde er det nu sådan. Så jeg tænker jo selvfølgelig, om jeg ikke ville få mere ud af det, hvis jeg fakturerer undervisningen uden moms og så kan betale lønsumsafgift af denne del af omsætningen?

Hvis jeg nu forestiller mig KUN at have momsfritaget undervisning i virksomheden i stedet, vil jeg så have mere ud af det økonomisk, imod momset undervisning? - kan man slet ikke sige det ene frem for det andet?
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

HappyUser:
Er det korrekt forstået at jeg både kan sælge momsfritaget undervisning OG momset it-løsninger under samme cvr nr?

Jeg er godt klar over at kunden ikke nødvendigvis er ligeglad med om prisen er med eller uden moms, men i dette tilfælde er det nu sådan. Så jeg tænker jo selvfølgelig, om jeg ikke ville få mere ud af det, hvis jeg fakturerer undervisningen uden moms og så kan betale lønsumsafgift af denne del af omsætningen?

Hvis jeg nu forestiller mig KUN at have momsfritaget undervisning i virksomheden i stedet, vil jeg så have mere ud af det økonomisk, imod momset undervisning? - kan man slet ikke sige det ene frem for det andet?

Vi leverer både momspligtige varer OG momsfrie ydelser i vores firma, men det er da faktisk bare mere bøvl, for pludselig er man måske - som John  også skriver - lønsumspligtig og man har delmoms, dvs. ikke fuldt momsfradrag, så når du sælger B2B ser jeg da ingen som helst fordel i at sælge momsfrit?

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær opmærksom på, at det er momsloven der afgør om dine leveret ydelser falder ind i momsfritagelsen. Arten af det du leverer, hvor og hvem det kan have betydning i denne sammenhæng. Du bør læse lidt op på undervisning eller kursusvirksomhed, så du er sikkert på hvad du leverer. Når det er på plads, så har udfaldet betydning for dit momstilsvar eller lønsumsafgift, og i sidste ende dit skattemæssige resultat. Når du spørger om det økonomisk er bedre, så er det klart, at hvis bruttobeløbet på fakturaen med/uden moms er 1.000, så er der mere til dig selv ved momsfritagelsen. Men jeg mener ikke, at man kan tage denne betragtning, da det er transaktionsart der afgør om du falder ind i fritagelsen, og ikke hvad der falder dig bedst ind.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

HappyUser:

1

'Er det korrekt forstået at jeg både kan sælge momsfritaget undervisning OG momset it-løsninger under samme cvr nr?
2


Jeg er godt klar over at kunden ikke nødvendigvis er ligeglad med om prisen er med eller uden moms, men i dette tilfælde er det nu sådan. Så jeg tænker jo selvfølgelig, om jeg ikke ville få mere ud af det, hvis jeg fakturerer undervisningen uden moms og så kan betale lønsumsafgift af denne del af omsætningen

1 ja

2 det er ikke et valg som jeg skriver  det er lovbestemt ud fra ydelsens karakter og ikke noget du vælger sammen med kunden eller andet - du må læse linket du fik og det er IKKE noget DU vælger - det er fast lovbestemt ud fra ydelsens karakter

Om du har mere ud af det ene eller andet har ikke noget med sagen at gøre - men hvis du leverer ydelsen til momsregistrerede - så har du givet helt det samme ud af det uanset hvad

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)