Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura uden kundens informationer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg har læst at man med en simpel faktura blot skal oplyse følgende:
Virksomhedens informationer og leverede ydelser.

Kunden er privat og beløbet er på under 300 kr oftest.

Er dette også nok til selve regnskabet? Eller skal kundens navn og adresse indgå
i selve bogføringen?

Årsagen til at jeg spørger, er at jeg overvejer at sælge e-bøger,
hvor, jeg i teorien kun skal bruge kundens email.

Så kan jeg bede kunden om deres email, eller skal jeg
bruge deres navn og adresse i regnskabet?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal kunne identificere din kunde - Hvad der skal til så - for at bevise at det var DEN kunde er ikke specificeret- men jeg ville nu mene du skal have klart mere end email - bla.a for at være sikker på landet. Hvis du sælger en ebog til privat i EU skal du have moms fra det land  - jeg vil klart anbefale navn og adresse med  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

du skal kunne identificere din kunde - Hvad der skal til så - for at bevise at det var DEN kunde er ikke specificeret- men jeg ville nu mene du skal have klart mere end email - bla.a for at være sikker på landet. Hvis du sælger en ebog til privat i EU skal du have moms fra det land  - jeg vil klart anbefale navn og adresse med  

vh John Hannover



Ok. Hvis vi udelukkende sælger til danske kunder, så er der ikke noget moms spørgsmål, da alle bare betale 25% moms.

Derudover så forstår jeg ikke hvorfor skat skriver at man kan udstede forenklede faktura,
hvor kundens navn og adresse slet ikke fremgår?

Citeret fra din hjemmeside ift. forenklet faktura:
"Den forenklede faktura skal som minimum indeholde:
Sælgers navn og adresse
Sælgers registreringsnummer (cvr-nr.)
Fortløbende nummer (fakturanummer)
Udstedelsesdato (fakturadato)
Mængden og arten af de leverede varer/omfanget eller arten af de leverede ydelser
Det samlede omsætnings beløb og momsbeløbets størrelse. Momsbeløbet kan også angive ved at skrive, at momsen udgør 20% af den samlede pris inkl. moms."

Så hvis vi blot skal overholde kravene til en forenklet faktura, så
kan man vel gå udfra at en e-mail er fint :-)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

VictorJensen:
Cookie - John Hannover:

du skal kunne identificere din kunde - Hvad der skal til så - for at bevise at det var DEN kunde er ikke specificeret- men jeg ville nu mene du skal have klart mere end email - bla.a for at være sikker på landet. Hvis du sælger en ebog til privat i EU skal du have moms fra det land  - jeg vil klart anbefale navn og adresse med  

vh John Hannover



Ok. Hvis vi udelukkende sælger til danske kunder, så er der ikke noget moms spørgsmål, da alle bare betale 25% moms.

Derudover så forstår jeg ikke hvorfor skat skriver at man kan udstede forenklede faktura,
hvor kundens navn og adresse slet ikke fremgår?

Citeret fra din hjemmeside ift. forenklet faktura:
"Den forenklede faktura skal som minimum indeholde:
Sælgers navn og adresse
Sælgers registreringsnummer (cvr-nr.)
Fortløbende nummer (fakturanummer)
Udstedelsesdato (fakturadato)
Mængden og arten af de leverede varer/omfanget eller arten af de leverede ydelser
Det samlede omsætnings beløb og momsbeløbets størrelse. Momsbeløbet kan også angive ved at skrive, at momsen udgør 20% af den samlede pris inkl. moms."

Så hvis vi blot skal overholde kravene til en forenklet faktura, så
kan man vel gå udfra at en e-mail er fint :-)?

det tror jeg er korrekt - hvis alle købere er private (ellers er grænse hvis 3000) og beløb til private under 5000 kr - og du ved du kan bevise deres leveringsadresse er Danmark (ellers kunne man jo let omgå reglen om EU onestopshop moms. 

Hvordan du vil bære dig ad med det ved elektronisk salg uden IP adresse reg og andet - ved jeg så ikke. Hvis du kan være 100% på du leverer kun til private i DK og det er under 5000 så må den være god - men hvorfor du vil undvære det ved jeg ikke  - det er jo normalt til markedssalg, butik med kasseapparat osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser ud til, at du med dit citat faktisk allerede har svaret. Som John skriver, så skal du dog være sikker på modtagers land, så du kan momse rigtigt. Hvis dine kunder og din målgruppe først og fremmest er fra Danmark, kan du evt. ved bestilling skrive "Med denne bestilling tiltræder du også vores betingelser, herunder at du har bopæl i Danmark" - så er du home safe. Lidt mere raffi kunne så være, at du laver en mulighed: "Er du ikke fra Danmark, tryk her" el.lign. I praksis skulle jeg dog mene, især hvis bøgerne og sitet er på dansk, at du skal op på en stor omsætning, før nogen vil studse over, at du tager dansk moms uden at sikre dig bopælen. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)