Da vi har fået en ansat, skal jeg nu have sat mig lidt ind i bogføring af løn, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig af nogen med lidt mere indblik kan give et besyv med, om jeg er på rette vej med nedenstående ?
Håber en venlig sjæl kan be/afkræfte om nedenstående er korrekt ? Hvis ikke - hvor gik det galt ? ;)
Link til screendump af hvad jeg har opsat pt. som kladde:
Først har du brugt BIDRAGSFRI a indkomst- det er usædvanligt til løn mildest talt - det hører til sådan noget som dagpenge og pension
Normalt skal løn absolut være som AM bidragspligtig a indkomst - ellers trækkes skat og angives skat helt galt. Det må du have fat i danløn om hvordan du ændrer hvis du faktisk har kørt den lønkørsel
Resten er sikkert OK har ikke gennemgået nøje - men kontonumre tyder jo ikke på det er sat op til et lønsystem jeg kender
Du må ikke betale alm løn uden AM bidrag nogensinde
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Enig med John Hannover i at lønnen ganske sikkert er sat i det forkerte felt i Danløn. Vil anbefale dig at skrive til Danløn supporten. Forklar dem de vilkår medarbejderen er ansat under.
Normalt er det 'Gage' på siden 'Gage m.m.' eller en timeløn på siden 'Timeløn m.m.'
Bemærk at du i Danløn kan klikke på felt-navnene og få en forklaring af hvert enkelt felt. På "Bidragsfri a-indkomst" står der: "Løntypen kan anvendes til udbetaling af sociale pensioner, konkurrenceklausul, strejke - & lockout godtgørelser med mere. Der trækkes ikke AM-bidrag af beløbet, men der beregnes almindelig A-skat."
Med hensyn til finansposteringer og kontonumre, så "kender" Danløn standardkontoplanerne i en hel række økonomisystemer. Du vælger dit økonomisystem på 'Virksomheder, Generelt' siden, og så får du en bogføringsgruppe med kontonumre der som udgangspunkt matcher økonomisystemet.
Tak for dit fyldestgørrende svar ! - og Godt Nytår ! :)
Opsætningen er udarbejdet i samarbejde med Danløn.
Jeg burde nok har nævnt, at lønmodtager er bosat udenfor Danmark og arbejder kun remote. Som jeg har forstået det, skal lønmodtageren selv svare skatten i det land han er bosat ?
Når det er sagt, så er jeg ikke sikker på at Danløn kender de kontoplan numre for vores ERP system. Vi kører med Odoo (tidligere OpenERP).
Giv endelig lyd hvis det er helt misforstået ifm. bidragsfri a-indkomst.
Jeg er dog mest i tvivl om opstillingen (debit/kredit) i vores system, da benævnelserne afviger fra hvad Danløn kalder deres (fx. ATP poster)
Bidragsfrit lyder godt - i danløn er det gruppe 09 og så burde der jo slet ikke være ATP inde i billedet mig bekendt - ingen ATP ordning som jo ógså kan udløse barsel - aud og aer.
Kender ikke konto planen i dit bogføringsprogram
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER