Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke erhvervsmæssig virksomhed (hobbyvirksomhed) & import udenfor EU

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 30. Nov 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Kan man drive en ikke erhvervsmæssig virksomhed (hobbyvirksomhed) og samtidig være registreret som importør af varer udenfor EU?

Er der nogen der kan hjælpe mig her? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36

Frank_Iversen:
Hej

Kan man drive en ikke erhvervsmæssig virksomhed (hobbyvirksomhed) og samtidig være registreret som importør af varer udenfor EU?

Er der nogen der kan hjælpe mig her? :)

Hvad er en ikke erhvervmæssig virksomhed i din terminlogi - En hobbyvirksomhed er en der ikke drives for overskud men som i princip ren hobby og der er der ikke samme fraragsret som i alm virksomhed - læs lige først om hvad hobbyvirksomhed er for en størrelse http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html 

Jeg tvivler på du er hobby hvis du skal importere varer fra uden for EU og med sikkerhed ikke, hvis det er med videresalg for øje og så er svaret NEj - du kan ikke gøre det uden at have CVR med importregistrering
I princip uden moms men med importregistrering http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/importrregistrering-kort-forklaret.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Nov 18
Skrevet kl. 15:49

Hej John

Tak for dit svar. Jeg er grøn på området, så du må bære over med mig Smile

Det jeg kan forstå er at "hobbyvirksomhed" er et lidt fejlagtigt begreb og at det dækker over ikke erhvervsmæssig virksomhed, der ikke drives intenst med overskud for øje. Jeg kan forstå, at det ikke udelukker et overskud på sigt, inden for den virksomhedsbetegnelse.

Jeg er biavler og driver virksomheden som "hobby". Jeg er oprettet med CVR. Jeg kan trække moms fra, benytte mig af fradrag og skal ikke betale AM bidrag på overskud.

Mit ønske om at importere varer udenfor EU er også tænkt som hobby. Jeg ser jævnligt produkter, som man ikke kan købe i EU, der kunne være interessant, at hjemtage, og evt. sælge til en lille kendt kreds, hvis produkterne lever op til forventning. Det vil lige løbe rundt. 

Så mit spørgsmål er: kan jeg fortsætte med at være registreret som jeg er og samtidig være importregistreret. Jeg vil nemlig helst ikke betale AM bidrag på et evt. overskud

Jeg faldt på følgende hos Skat:" En virksomhed, som skattemæssigt anses for en hobbyvirksomhed, kan alt efter omstændighederne godt være økonomisk virksomhed i momslovens forstand."

Jeg er alt for grøn på området til jeg er sikker på hvad det betyder, men kunne det forståes, at det kan man godt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28

Det er jo noget gråzone jeg ikke tør svare på , om skat vil se biavlen som erhvervsmæssigt - eller som en hobby. Formentlig har du ikke ikke problemer med at blive momsregistreret. Biavl kan givet drives både erhvervsmæssigt - hvor det har en skala, hvor honning og indtjening er klar mål -  og som hobbyvirksomhed - hvor bierne kommer først og honning er et vist biprodukt (sorry)

Det vil betyde, at så længe du ikke har overskud (før regnskab) så kommer du jo i alle fald ikke til at betale skat-  problemet er mere, om du kan trække et underskud fra, og det kan du kun, hvis SKAT kan se, at du driver det seriøst erhvervsmæssigt med overskud for øje.

Jeg er ikke med på du ikke vil betale AM bidrag på overskud - det vil være AM bidragspligtig og skattepligtig indkomst ret så klart - helt uanset hvordan du er registreret

Hvis du skal importere noget erhvervsmæssigt - så skal du ud over moms lige være importregistreret - hvilket intet koster eller giver skattemæssigt

Hvis du IKKE momsregistrerer og mener, at det er ren hobby og formål IKKE er overskud - så ville jeg ikke se problem i at købe nogle enkle ting du skal bruge til din hobby uden for EU - 

Momsregistreringspligt er når du ved du vil nå 50.000 kr omsætning på 12 mdr = ofte når du rammer 4000 per måned og ser lidt stigning

Skat er altid indtægt minus fradragsberettiget udgift (for dig sikkert alle efter regning) = overskud som udløser skat som AM bidragspligtig indkomst, uanset som CPR eller som CVR

vh John Hannover

Tilmeldt 30. Nov 18
Skrevet kl. 20:29

Ikke erhvervsmæssig virksomhed kan ikke trække et underskud fra, men skal hellere ikke betale AM bidrag af overskud. Når det er erhvervsmæssig virksomhed skal man på sin forskudsopgørelse bruge felt 221 til overskud, ikke erhvervsmæssig skal benytte felt 250, siger Skattedamen :)

Mit problem er, at da jeg oprettede virksomheden også valgte at blive importregistreret og da skal man momsregistreres. Men jeg kommer ikke op på 50000kr. i omsætning de første mange år, måske aldrig.

Men det har åbenbart bevirket, at de definerede min buisness som erhvervsmæssig og jeg lige pludselig skulle betale AM bidrag af forventet overskud. Jeg kontaktede Skat og de vender tilbage med svar. 

Jeg kan læse mig til hos Skat, at biavl vurderes til hobbyvirksomhed. Nu er spørgsmålet om jeg kan få lov til at forblive som importregistreret i hobbyvirksomheds regi Big Smile Vi må vente med spænding og se Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:10

skattedamen har ret - forudsat formål ikke er at få indtjening/overskud - og jeg er ikke i tvivl om du med moms og importreg (i princip bør man ikke kunne momsregistrere en ren hobby, som jo kunne være for at få momsfradrag til dyre musikinstrumenter osv) - og som udgangspunkt er erhvervsmæssig og nok heller ikke om din intention vel er overskud - og så har du jo fordel ved at kunne få fradrag for underskud også? 

Om du kan afregistrere moms - måske - var det en såkalds frivillig registrering binder den 24 mdr

vh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:06

Cookie - John Hannover:

skattedamen har ret - forudsat formål ikke er at få indtjening/overskud - og jeg er ikke i tvivl om du med moms og importreg (i princip bør man ikke kunne momsregistrere en ren hobby, som jo kunne være for at få momsfradrag til dyre musikinstrumenter osv) - og som udgangspunkt er erhvervsmæssig og nok heller ikke om din intention vel er overskud - og så har du jo fordel ved at kunne få fradrag for underskud også? 

Om du kan afregistrere moms - måske - var det en såkalds frivillig registrering binder den 24 mdr

vh

Aldrig blande det skattemæssige hobbybegreb med moms. Det burde være en hovedregel for alle.

Hvis man kan opfylde kriteriet om “økonomisk virksomhed” i momsloven, så kan du opretholde en momsregistrering

Der findes en del underskudsgivende virksomheder, med langt under 50.000 kr i årlig omsætning, som er frivilligt momsregistrerede bare med det formål at få den negative moms som et slags tilskud. Og det er fuldt lovligt!

Med andre ord; du kan godt få fradrag i købsmomsen for dine dyre musikinstrumenter, hvis bare der er udsigt til momspligtige indtægter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19

Jesper_nl:

Aldrig blande det skattemæssige hobbybegreb med moms. Det burde være en hovedregel for alle.

Hvis man kan opfylde kriteriet om “økonomisk virksomhed” i momsloven, så kan du opretholde en momsregistrering. 

Der findes en del underskudsgivende virksomheder, med langt under 50.000 kr i årlig omsætning, som er frivilligt momsregistrerede bare med det formål at få den negative moms som et slags tilskud. Og det er fuldt lovligt!

Med andre ord; du kan godt få fradrag i købsmomsen for dine dyre musikinstrumenter, hvis bare der er udsigt til momspligtige indtægter.

det er vi skam ikke uenige om - men 

Hvis man ikke driver noget for at få overskud - men - jeg har f.eks akvarier - og sælger min overskudsyngel - Den kommer som følge af min hobby (skift ud med undulater om du vil) - så kan jeg vil ikke retmæssigt momsregistrere min hobby - ved at kalde den hobby virksomhed og få fradrag for indkøb af akvarier, pumper og fisk mm - - Kan jeg da momsregistre mig og få momsfradrag for alle mine køb, som givet vist vil kunne være 100 gange større end de relativt begrænsede salg jeg har - af overskydsyngel?

jeg her helt med på man kan være lille omsætning og have tab i start - men udgangspunkt er vel at hobby ikke kan momsregistreres som i
https://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/2/skal-min-virksomhed-momsregistreres   citat

"Erhverv eller hobby?

Det er op til SKAT at vurdere, om den virksomhed, du driver, er erhvervsmæssig eller en hobby.

SKAT lægger bl.a. vægt på:

• Er dit hovedformål at tjene penge?
  • Giver virksomheden et overskud, der kan forrente de penge, du har indskudt, og give dig et rimeligt afkast?
  • Har du grebet driften af din virksomhed professionelt an?
  • Kan din virksomhed leve op til den standard, der er normal inden for branchen?

Hvis svaret er ja til alle disse spørgsmål, vil du normalt blive anset for selvstændig erhvervsdrivende og have ret til at blive momsregistreret.

Din virksomhed kan godt blive anset for erhvervsmæssig på trods af en dårlig indtjening, f.eks. i opstartsfasen.

Hvis dit formål med at drive virksomhed alene er at dyrke en privat interesse (hobby), som f.eks. udlejning af sommerhus, musik, kunst, mini-landbrug, opdræt af hunde og heste mv., kan det være svært at få SKAT til at anse dig for erhvervsdrivende.

Hobbyvirksomheder kører med underskud, og deres købsmoms er som regel større end salgsmomsen, hvorfor de hele tiden skal have udbetalt overskydende moms.

SKAT vil ikke finansiere private hobbyer, og hvis din virksomhed ikke er erhvervsmæssig, vil du blive nægtet momsregistrering."   citat slut

OG bliver der så ikke let den konklusion - at når man er momsregistreret - så vil der være AM bidrag af ens indtægt - da kan man vel ikke sige det er hobby og uden AM bidrag på hobbyen?

vh John Hannover- 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:39

Cookie - John Hannover:

Hvis man ikke driver noget for at få overskud - men - jeg har f.eks akvarier - og sælger min overskudsyngel - Den kommer som følge af min hobby (skift ud med undulater om du vil) - så kan jeg vil ikke retmæssigt momsregistrere min hobby - ved at kalde den hobby virksomhed og få fradrag for indkøb af akvarier, pumper og fisk mm - - Kan jeg da momsregistre mig og få momsfradrag for alle mine køb, som givet vist vil kunne være 100 gange større end de relativt begrænsede salg jeg har - af overskydsyngel?

Jeg kan ikke se hvorfor du ikke kan momsregistrere dig med din hobby.

I dit tilfælde (og andre lignende) lader man være pga af den økonomiske fordel er langt mindre end det ekstra arbejde man har med bogføring, indberetning m.v.

Men havde jeg en dyr hobby hvor man kan opfylde “levering mod vederlag” ville jeg da klart overveje om en momsregistrering kunne betale sig.

Cookie - John Hannover:

jeg her helt med på man kan være lille omsætning og have tab i start - men udgangspunkt er vel at hobby ikke kan momsregistreres som i
https://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/2/skal-min-virksomhed-momsregistreres   citat

"Erhverv eller hobby?

Det er op til SKAT at vurdere, om den virksomhed, du driver, er erhvervsmæssig eller en hobby.

SKAT lægger bl.a. vægt på:

• Er dit hovedformål at tjene penge?
  • Giver virksomheden et overskud, der kan forrente de penge, du har indskudt, og give dig et rimeligt afkast?
  • Har du grebet driften af din virksomhed professionelt an?
  • Kan din virksomhed leve op til den standard, der er normal inden for branchen?

Hvis svaret er ja til alle disse spørgsmål, vil du normalt blive anset for selvstændig erhvervsdrivende og have ret til at blive momsregistreret.

Din virksomhed kan godt blive anset for erhvervsmæssig på trods af en dårlig indtjening, f.eks. i opstartsfasen.

Hvis dit formål med at drive virksomhed alene er at dyrke en privat interesse (hobby), som f.eks. udlejning af sommerhus, musik, kunst, mini-landbrug, opdræt af hunde og heste mv., kan det være svært at få SKAT til at anse dig for erhvervsdrivende.

Hobbyvirksomheder kører med underskud, og deres købsmoms er som regel større end salgsmomsen, hvorfor de hele tiden skal have udbetalt overskydende moms.

SKAT vil ikke finansiere private hobbyer, og hvis din virksomhed ikke er erhvervsmæssig, vil du blive nægtet momsregistrering."   citat slut

OG bliver der så ikke let den konklusion - at når man er momsregistreret - så vil der være AM bidrag af ens indtægt - da kan man vel ikke sige det er hobby og uden AM bidrag på hobbyen?

vh John Hannover- 

Det citat er direkte forkert! Og det der gør det forkert er netop at man blander skat og moms sammen og drager konklusioner deraf.

Jeg er enig i at skat ikke vil finansiere hobbyer i skattemæssig forstand - men hvad angår moms er der slet ikke samme skøn i forhold til hvornår man kan/må registrere sig. 

Tilmeldt 30. Nov 18
Skrevet kl. 13:52

Spændende svar og tak for det.

Jeg forstår godt, at forvirring opstår. Som Skattedamen sagde,"det er ikke alt vi ved her i Skat". BetryggendeTongue Tied

Dog vil jeg sige, at jeg er positivt overrasket over den hjælp de tilbyder i form af webinar, buddyordning osv.

Ventetiden i røret er en anden diskussion Big Smile

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)