Aldrig blande det skattemæssige hobbybegreb med moms. Det burde være en hovedregel for alle.
Hvis man kan opfylde kriteriet om “økonomisk virksomhed” i momsloven, så kan du opretholde en momsregistrering.
Der findes en del underskudsgivende virksomheder, med langt under 50.000 kr i årlig omsætning, som er frivilligt momsregistrerede bare med det formål at få den negative moms som et slags tilskud. Og det er fuldt lovligt!
Med andre ord; du kan godt få fradrag i købsmomsen for dine dyre musikinstrumenter, hvis bare der er udsigt til momspligtige indtægter.
det er vi skam ikke uenige om - men
Hvis man ikke driver noget for at få overskud - men - jeg har f.eks akvarier - og sælger min overskudsyngel - Den kommer som følge af min hobby (skift ud med undulater om du vil) - så kan jeg vil ikke retmæssigt momsregistrere min hobby - ved at kalde den hobby virksomhed og få fradrag for indkøb af akvarier, pumper og fisk mm - - Kan jeg da momsregistre mig og få momsfradrag for alle mine køb, som givet vist vil kunne være 100 gange større end de relativt begrænsede salg jeg har - af overskydsyngel?
jeg her helt med på man kan være lille omsætning og have tab i start - men udgangspunkt er vel at hobby ikke kan momsregistreres som i
https://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/2/skal-min-virksomhed-momsregistreres citat
"Erhverv eller hobby?
Det er op til SKAT at vurdere, om den virksomhed, du driver, er erhvervsmæssig eller en hobby.
SKAT lægger bl.a. vægt på:
- Er dit hovedformål at tjene penge?
- Giver virksomheden et overskud, der kan forrente de penge, du har indskudt, og give dig et rimeligt afkast?
- Har du grebet driften af din virksomhed professionelt an?
- Kan din virksomhed leve op til den standard, der er normal inden for branchen?
Hvis svaret er ja til alle disse spørgsmål, vil du normalt blive anset for selvstændig erhvervsdrivende og have ret til at blive momsregistreret.
Din virksomhed kan godt blive anset for erhvervsmæssig på trods af en dårlig indtjening, f.eks. i opstartsfasen.
Hvis dit formål med at drive virksomhed alene er at dyrke en privat interesse (hobby), som f.eks. udlejning af sommerhus, musik, kunst, mini-landbrug, opdræt af hunde og heste mv., kan det være svært at få SKAT til at anse dig for erhvervsdrivende.
Hobbyvirksomheder kører med underskud, og deres købsmoms er som regel større end salgsmomsen, hvorfor de hele tiden skal have udbetalt overskydende moms.
SKAT vil ikke finansiere private hobbyer, og hvis din virksomhed ikke er erhvervsmæssig, vil du blive nægtet momsregistrering." citat slut
OG bliver der så ikke let den konklusion - at når man er momsregistreret - så vil der være AM bidrag af ens indtægt - da kan man vel ikke sige det er hobby og uden AM bidrag på hobbyen?
vh John Hannover-