Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndværker påstår han har arbejdet mere end han har - What to do?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en udfordring med en håndværker. Han har skullet lavet nogle småting i en udlejningslejlighed.

Mine lejere har været hjemme hver gang han har været der. Vi har aftalt at tingene skulle laves (altså timebetaling, og ikke et samlet tilbud).

Nu har han sendt regningen, som er på 13 timers arbejde (plus materialer, som aftalt). Jeg har talt med mine lejere, og de siger han kun har været der i samlet 5 timer. Hvad er min ret som modtager af en ydelse, og hvem har bevisbyrden? Jeg betaler gerne for kvalitet og godt håndværk, men vil naturligvis ikke betale for mere end det jeg har fået.

Derudover, ifbm. en af opgaverne, er håndværkeren kommet til at svine nogle vægge til, som ikke bare lige kan rengøres - Så de skal males hvide igen. Håndværkeren mener ikke det er ham, men jeg ved at lejligheden var nymalet da de flyttede ind for ½ år siden. Igen, Hvad er min ret som modtager af denne ydelse, og hvordan er bevisbyrden?

Dbh

Granberg1

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der ikke er aftalt fast pris, må du betale hvad han fremsætter af krav. Du skal også regne med at han skal have for til og frakørsel.

Hvis der var tale om mange flere timer og betydelig større difference imellem det han kræver betaling for af timer, kunne man måske overveje at anlægge en sag og begære syn og skøn, men det kan ikke svare sig her, du kommer klart til at betale hans regning og skal selvfølgelig ikke bruge ham mere.

Svineri på væggene understreger at du har valgt en helt forkert håndværker, det er påstand mod påstand som du desværre ikke kan gøre noget ved.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Varde
Tilmeldt 7. May 09
Indlæg ialt: 762
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Her må jeg - desværre - give Jørgen ret. Det lyder ikke til at der er nogen fordel i at anlægge sag, i hvert fald ikke økonomisk og i forhold til dit tidsforbrug på det.

Jeg ville i stedet advare mit netværk om den pågældende håndværker, og betragte det som irriterende men god læring.

Med venlig hilsen John

Jeg skriver om gadgets og gear på ---> vilebo.dk <---

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar - Det er surt at svaret er som det er :-) Men som du skriver - lærepenge!

Hvad er konsekvensen hvis jeg nægter at betale, med udsagn om at jeg ikke har modtaget nogen ydelse - overhovedet! Så er det vel også påstand mod påstand?

Mht de farvede vægge - Har en håndværker ikke pligt til at 'fixe' noget sådan?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

granberg1:
Hvad er konsekvensen hvis jeg nægter at betale, med udsagn om at jeg ikke har modtaget nogen ydelse - overhovedet! Så er det vel også påstand mod påstand?

Hvad konsekvensen er er ikke lige til at sige, men det er jo usandt og dermed snyd/svindel idet du jo har fået udført opgaven og konsekvensen/straffen er derefter.

granberg1:
Mht de farvede vægge - Har en håndværker ikke pligt til at 'fixe' noget sådan?

Jo, ihvertfald moralsk og sandsynligvis også juridisk - men det kræver jo at det er ham der har lavet skaden og der er I ikke enige (set udefra), så hvis han nægter og du ikke kan bevise det, så er det lidt op ad bakke for dig.

Det er en rigtig træls situation du er havnet i, men som andre skriver så tag det som lærepenge og lav aftalen på anden vis næste gang og/eller vælg en håndværker du har kendskab og tillid til.

De bedste hilsner
/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

granberg1:

1

Hvad er konsekvensen hvis jeg nægter at betale, med udsagn om at jeg ikke har modtaget nogen ydelse - overhovedet! Så er det vel også påstand mod påstand?

2

Mht de farvede vægge - Har en håndværker ikke pligt til at 'fixe' noget sådan?

1

et hurtigt gæt er nok, at retten vil pille din påstand fra hinanden ikke - og du vil så skulle betale regning og en del af retsomkostningerne

Hvis du i stedet valgte at nægte at betale, fordi du mener der er voldsomt overfaktureret så vil retten bede håndværkeren dokumentere sit forbrug i form af timer - da det er det i er uenige om. Det kan han formentlig gøre med timebog - og inkl. kørsels tid som ofte er med - og så vil du komme til at betale og igen have omkostning til retten

2

Du kan igen gå i retten - eller tage det i samme omgang som 1. Hvordan du vil påvise, at håndværkeren har svinet er så op til dig. Det er ikke let hvis de væge var malet for ½ år siden, hvor der jo kan være sket meget siden - så det er nok ikke helt let at påvise. - igen koster en retssag - specielt hvis du taber klart

Summasumarum er, at hvis vi talte 150.000 kr der var uenighed om, så var det nok værd at grave i beviser mm - men den forskel vi taler om her, og med lejer som eneste sandhedsvidne - en lejer der måske tilmed jo har interesse i at sige, at det ikke er lejer der har griset vægen - så er det at smide gode penge efter dårlige

Tal med håndværkeren - bed om timedokumentation som han sikkert kan komme med, se om du kan aftale en lille rabat - men betal

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

granberg1:
Hvad er konsekvensen hvis jeg nægter at betale, med udsagn om at jeg ikke har modtaget nogen ydelse - overhovedet! Så er det vel også påstand mod påstand?

Det vil helt givet være at du bliver dømt til at betale med ekstraomkostninger!

Du kan klage over regningen og bede om dokumentation, men en lettere vej er måske at foretage fradrag i regningen og betale for 8 timer som fuld og hel betaling. Du flytter så beslutningen, men det kan bestemt også stille dig i et dårligt lys overfor andre håndværkere, og du kan let komme i en situation hvor det ender op med at koste mere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
en lettere vej er måske at foretage fradrag i regningen og betale for 8 timer som fuld og hel betaling. Du flytter så beslutningen, men det kan bestemt også stille dig i et dårligt lys overfor andre håndværkere, og du kan let komme i en situation hvor det ender op med at koste mere.

ja normalt vil det give samme resultat som slet ikke at betale, med mindre man har fuldt bevis for at det ikke var flere timer - og man ikke har aftalt fast pris - så ja - det vil let bare betyde en tur i retten for de sidste penge - Uden betaling eller med for lidt betalt - giver i begge fald samme beslutningstager - håndværkeren som må afgøre om han vil trække den i rækken

De fleste håndværkerfirmaer gør det givet, hvis kunderne underbetaler regninger - ellers ville det ende i rent gedemarked

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Nov 16
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Med de svar der bliver givet her så er det da helt grotesk.. Og noget helt galt i vores system(hvilket der allerede er på mange punkter)

Hvorfor er det ham der udføre arbejdet/giver faktura der "vinder" denne sag her.
Det forstår jeg ikke helt.

Menes altid at høre at det er kunden der har "ret" eller vinder disse sager..

For hvis det er så let at smække over dobbelt timer på for udført arbejde og sende faktura til kunde, så det da let at tjene massere af penge i dagens Danmark, og have en årsløn i million klasssen for at være håndværker.

Tilmeldt 17. Nov 16
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Og igen ender den FORNUFTIGE med at være det sorte får...

Og så forstår folk ikke at der sker ting og sager af grusomheder i dagens Danmark, for det sku ikke alle der finder sig i det.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)