Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansvar når pakken stilles

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Vejen
Tilmeldt 12. Nov 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa!

Vi har mange kunder der oplyser at vi gerne må stille de pakker vi sender med PostNord eller GLS på adressen.
De fleste har ModtagerFlex hos PostNord, og vi kan også sagtens opfordre til at folk laver en GLS fuldmagt.

Vi tænker dog at indføre en procedure, hvor vi tilføjer en varelinje på ordren hvor der står: "Varerne må stilles på adressen uden underskrift. Ansvaret for varen overgår til kunden, så snart pakken er leveret".

Er der nogen der kender juraen i ovenstående, og måske har nogle tips til hvordan vi skriver os ud af det, så vi ikke pludselig står med et kæmpe erstatningskrav fra kunden, fordi pakkerne er bortkomne?

Jeg glæder mig til at høre jeres svar :-)

Simon
Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er uddannet jurist, så kender nok svaret hvis jeg lige får det slået op :-) umiddelbart er det et spørgsmål om forbrugerreglerne, da risikoen først overgår til forbrugere ved levering. Så man skal ind og lave en vurdering på om man dels kan acceptere som forbruger at varen sættes ved døren og der derved er sket levering. Dels hvordan man i givet fald skal udforme dette så du ikke får et problem ved det.

Grunden til at jeg skal slå det op, er fordi jeg skal være sikker på at det ikke er en bestemmelse der er begrænset ved at en aftale ikke kan indgås til skade for forbrugeren. Du vil i givet fald kunne komme i problemer uanset hvad, er min umiddelbare tanke, hvis de påstår at varen ikke er leveret. Så vil du skulle igennem, eksempelvis GLS for at sikre dig at de har leveret den. Ligesom det lige skal tjekkes om du ved den konstruktion også er beskyttet ved at varen er leveret men er blevet stjålet, med andre ord, hvem der bærer risikoen i det tilfælde.

Det kunne også være relevant at se om forbrugerens fortrydelsesret kan have en betydning her, da jeg formoder der er tale om online salg.

Du er velkommen til at kontakte mig hvis det har interesse, det er uforpligtende og der vil være tale om en umiddelbar vurdering (ikke tilbundsgående).
Fra Vejen
Tilmeldt 12. Nov 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Quaade

Tak for et hurtigt svar!
Jeg skal præcisere at der er tale om salg til erhverv, og at ordren optages ude hos kunden.
Underskriften sættes på ordren, som kvittering for at kunden ønsker varen.

/Simon
Tilmeldt 7. Apr 17
Indlæg ialt: 23
Fra  Smartsend.dk Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon

Til erhverv er der lidt andre vilkår. Du kan fx se incoterms her: https://www.incoterms2010.dk/dap.html

DAP eller DDP kunne være noget for dig i forhold til hvornår risikoovergangen sker. Snak evt med dit fragtfirma eller speditør, de burde vide noget om risikoovergangen.
Efter min mening bør du dog tydeligt gøre opmærksom på dette ved bestillingen. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er B2B, så er der aftale frihed, og så kan I jo aftale, hvad I vil mere eller mindre, så længe kunden accepterer dette.

Det kunne f.eks være levering, hvor varen sættes, og dermed overgår risikoen til kunden, når fragtfirmaet sætter varen. Det er helt legalt, I skal bare have det formuleret korrekt ind i jeres aftale/handelsbetingelser :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)