Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkerbrev: Hvor mange dage med renter?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har skrevet et rykkerbrev og derved jo også udregnet renter fra forfaldsdatoen til dags dato/datering af rykkerbrev.
Jeg har desuden benyttet to beregnere på nettet, i første omgang for at se, hvor mange dage der egentlig skulle tælles fra d. 9.10.18 til d. 29.10.18.
Umiddelbart ville jeg have troet, det nok var 20.

Beregner 1 sagde dog 21 - og nu har beregner 2 sagt 19.

Så hvor mange rentedage er der faktisk fra 9.10. - 20.10?


?:-)


Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

!! Altså selvfølgelig: Fra 9.10 - 29-10.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er 20 dage.

Jeg vil foreslå at du ser i renteloven fra hvilken dato du kan beregne renter, da jeg ikke kan se om du er helt klar over fra hvilken dato du kan beregne rente.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om en rykker over for en virksomhed, og betalingsdatoen, som fremgår af fakturaen, er d. 9.10.
Rykkeren sendes og dateres d. 29.10.

I følge Renteloven:
'§ 3. Rente skal betales fra forfaldsdagen, hvis denne er fastsat i forvejen.'     

Ergo d. 9.10.
Men der står ikke noget om, så vidt jeg da kan se, om dagen for rykkerskrivelsen skal tælles med.
Eller med andre ord hvad der er 'slutdato'.

I to beregnere til formålet med datoerne 9.10. og 29.10 skrevet ind får jeg så hhv. svarene 21 og 19.
21 er inkl. begge datoer.
19 er eksklusive begge datoer.

20, som du foreslår, virker nok mest rigtigt, da det jo så bliver fra og med forfaldsdato og til og med dagen før rykkerskrivelsen.

Så med andre ord: Er 'slutdato' dagen før rykkerskrivelsen?
Og hvor kan man mon finde det sort på hvidt?

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er enig i, at der fra den 9. til den 29. er 20 dage.

Jeg føler mig dog mindre sikker på, at du er berettiget til at tage renter i henhold til renteloven fra forfaldstidspunktet.

Bestemmelsen i renteloven fastslår, at hvis den konkrete dag er aftalt i forvejen, som det for eksempel man normalt gør i lejekontrakter, hvor man aftaler, at lejen forfalder til betaling den 1. måneden. Du kan således ikke beregne renter fra forfaldsdagen, hvis I "bare" har aftalt en betalingsfrist for fakturaerne. Når der ikke er aftalt noget, kan der beregnes rente 30 dage efter den dag hvor der er fremsendt betalingsanmodning, hvilket typisk er fakturaen. Der kan selvfølgelig ikke beregnes rente fra dette tidspunkt, hvis betalingsfristen er længere end 30 dage. I disse tilfælde vil der så kunne kræves rente fra forfaldstidspunktet.

Når du skal finde ud af hvor mange rentedage der er, skal du tælle de dage, hvor du har manglet dine penge. Forfaldstidspunktet er så dag 0. Helt teoretisk bør du ikke tælle datoen for rykkerskrivelsen med, da du - medmindre rykkeren først sendes dagen efter - ikke kan vide, om betaling kommer i løbet af den resterende dag. Særligt førhen indgik pengeoverførsler i løbet af natten, og når dagens betalinger var registeret, kunne man roligt sende fakturaer ud, da en eventuel overførsel først ville komme næste dag. Dette er blevet lidt mere broget nu hvor man kan lave straksoverførsler.

I praksis regner alle renten frem til og med rykkerdatoen. Hvis der - mod forventning - måtte komme en betaling inden døgnets udløb, må man tage den derfra.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar og kommentar. Jeg har også valgt 20 dage, da jeg synes, det er det logiske/rigtigste.

Desværre er der i skrivende stund lukket på Retsinformations hjemmeside (og altså ordlyden i Renteloven), men jeg har været meget omkring for at undersøge tingene, og overalt synes rentetilskrivningen at være helt almindelig. 

Som fx her: 

http://www.frinet.dk/media/1046152/802-vejledning-om-rykkergebyrer-og-renter.pdf
b. Hvis betalingsfristen (forfaldsdatoen) fremgår af fx fakturaen, kan der kræves betaling fra
forfaldsdatoen.

Og her:

https://www.inkassoadvokat.dk/rykkergebyr/renter/
Hvis du ikke har fastsat en sidste betalingsdag for kravet (forfaldsdag), kan du som erhvervsdrivende først kræve renter 30 dage efter, at du har anmodet om betaling. Husk derfor altid at fastsætte en sidste betalingsdag i din faktura.

---

I mine fakturaer er betalingsdato anført tydeligt øverst til højre sammen med fakturadato og fakturanummer. Betalingsdatoen er 14 dage efter fakturadato, hvilket alene fremgår af datoen selv.

Mit indtryk er, at rentetilskrivningen er lovbestemt og derfor ikke kræver forudgående aftale. Den fremgår derfor også  i forskellige skabeloner til formålet.
Dog forudsat, at der er en betalingsdato på fakturaen. Og forudsat, at det er de lovbestemte 8,05 % p.a. og ikke en rente, jeg selv har valgt.

Er det ikke rigtigt?
(Håber meget, du måske kan nå svare her i aften).
:-)







Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg været en tur gennem Karnovs bemærkninger til bestemmelsen. Der står desværre ikke en definitiv afklaring på spørgsmålet.

Det fremgår dog, at hvis der er tale om køb, hvor leveringstidspunktet er aftalt, så følge det af samtidighedsgrundsætningen i købeloven § 14, at der også er fastsat en betalingsdag, og du vil i disse tilfælde kunne kræve renter fra forfaldsdagen.

Du vil nok ikke komme i voldsomme problemer, hvis du tager renter fra forfaldsdagen.

Det, der generer mig, ved denne fortolkning er, at hvis jeg sender en faktura, hvor der ikke er angivet en forfaldsdag, skal fakturaen betales med det samme, men jeg kan først kræve renter fra 30 dage efter. Havde jeg derimod sat forfaldsdagen 3 dage senere end fakturadagen, ville jeg kunne kræve renter 3 dage efter fakturadato - det virker ikke tilsigtet.

Jura er desværre ikke altid en ekstakt videnskab :)

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for din indsats! :-) Ud over det meget andet, som jeg synes viser, at beregning af renter synes helt normalt, så er det jo faktisk også det, der står i § 3:
'Rente skal betales fra forfaldsdagen, hvis denne er fastsat i forvejen.'

Og det må den da siges at være, når den fremgår af faktura.
Der synes ikke at blive skelnet nogen steder mellem forfaldsdato og betalingsdato.
:-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Lynette:
hvis denne er fastsat i forvejen.'

Og det må den da siges at være, når den fremgår af faktura.

Nej den holder ikke, den skal være fastsat før fakturaen skrives.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)