Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb og salg af bil igennem firma til privat - bogføringshjælp

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er (måske mest John H),

Jeg er på udkig efter en ny bil og har fået et godt tilbud i 2 varianter. ét til mig privat og ét hvis det faktureres til mit firma (CVR-nr). Tilbuddet til CVR er ca. 14.500 lavere end hvis det faktureres til mig privat. Mit spørgsmål er så hvordan jeg evt. vil skulle bogføre dette i fald jeg køber bilen til firmaet og samme dag sælger den til mig selv for samme pris. jeg er især nysgerrig på hvordan jeg forholder mig til afgifter/moms o.lign. det skal siges at jeg bruger Dinero hvis det er nogen hjælp.

Målet er at få det til at blive en nul-forretning i regnskabet og have korrekt moms og afgifts-angivelse.

Privat skal jeg nok selv betale for ormregistreringen så det er ren gennemfakturering.

Tillægsspørgsmål: Kan man evt. gøre det således at det ikke forøger Netto-omsætningen da denne fakturering ikke har samme forretningsmæssige formål som min normale forretning.

På forhånd tak.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Skrevet kl. 11:08

Ingen gode input her ?

Måske fra en selvstændig bilforhandler.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 11:27

Ved ikke noget om hvordan det virker med faktura osv. Der må du vente på bedre hjælp. :) 

Men hvad med garantien? (Især hvis det er en ny bil?) Hvis din virksomhed (altså hvis du kan/må) sælger bilen til dig, vil din virksomhed så ikke hænge på evt. garantisager? 

Hvor i mod, at en forhandler vil være ansvarlig overfor dig som privat person, såfremt at der skulle opstår problemer med bilen.

Nu kommer dette nok også an på værdien af bilen mv. Men jeg tænker da, er her er lidt man lige skal være obs. på.

VH

Pete45

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Skrevet kl. 09:08

Jeg skal mødes med forhandleren i morgen og der skal jeg selvfølgelig have belyst om der er nogle forskelle i deres garantier mv. når de sælger til firma frem for mig privat. Fabriksgarantien følger bilen og ikke køberen/firmaet.

Vi snakker ny bil på hvide plader hvor udgangspunktet er følgende:

Vejl. pris: 417.885 kr.
Tilbud privat: 387.500
Tilbud til CVR: 373.000

Udfordringen i mit hoved er at jeg ikke ved hvordan sådan en bilpris fremkommer i forhold til moms og afgifter. Derved ved jeg ikke hvordan den skal bogføres og ej heller hvordan den skal faktureres igen. Jeg kan finde vejledning i hvordan en forhandler skal forholde sig til moms på brugte biler hvor de kun skal beregne moms af avancen og spørgsmålet er om det 'bare' er sådan jeg skal gribe det an og da jeg sælger den videre til mig selv samme dag som den leveres så er avancen nul.

Det vil betyde at jeg bogfører købet af bilen som et aktiv til den fulde pris uden nogen form for momsfradrag og sælger den igen uden moms tillæg til samme pris. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:54

Jeg ville - hvis du følger den vej - samme dag bogføre køb og salg med moms og rent 0 påvirkning - det må slet ikke påvirke dit CVR da handlen jo slet ikke er taget af hensyn til firmaet - Du kommer ikke uden om det påvirker omsætning umiddelbart - jeg vil mene det ville være forkert at bogføre salget andre steder end i omk. gruppen - på egen konto så du kan identificere den. Jeg TROR ikke skat vil kunne gøre det store hvis du bare har samme dag ind og ud så hverken resultat eller moms på nogen måde påvirkes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Skrevet kl. 11:38

Hej John,

Lige et opklarende spørgsmål. Hvad mener du med "jeg vil mene det ville være forkert at bogføre salget andre steder end i omk. gruppen - på egen konto så du kan identificere den." ?

Jeg driver firma som IVS så jeg tænker umiddelbart at jeg bogføre købet som anlægsaktiv og sælger det igen derinde fra. Dinero har lavet en fin løsning med anlægsaktiver og salg af disse igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42

Pilde:

Hej John,

Lige et opklarende spørgsmål. Hvad mener du med "jeg vil mene det ville være forkert at bogføre salget andre steder end i omk. gruppen - på egen konto så du kan identificere den." ?

Jeg driver firma som IVS så jeg tænker umiddelbart at jeg bogføre købet som anlægsaktiv og sælger det igen derinde fra. Dinero har lavet en fin løsning med anlægsaktiver og salg af disse igen.

du spurgte om du kunne undgå at salget kom til at påvirke omsætning - og det vil jeg ikke mene du kan - uanset du sælger til dig selv men har Dinero en løsning hvor det ikke påvirker omsætning at sælge anlægsaktiver - ja så brug den - forstår den nok ikke helt - det må da skabe forkerte regnskaber hvis salg af anlægsaktiver kan køre uden om omsætning generelt

vh John hannover

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Skrevet kl. 11:49

Undskyld forvirringen men tror også det kommer til at påvirke omsætningen men bogføringsmæssigt så tror jeg at det er anlægsaktivet og salg derigennem igen som er den bedste måde at gøre det på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12

Pilde:

Undskyld forvirringen men tror også det kommer til at påvirke omsætningen men bogføringsmæssigt så tror jeg at det er anlægsaktivet og salg derigennem igen som er den bedste måde at gøre det på.

det lyder helt korrekt - 

vh John H

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 12:14

NEJ, det kommer ikke til at påvirke omsætningen. Det er tilladt når du bare sælger til dig selv til samme pris som du købte, Du behøver ikke at medtage det i regnskabet

Vis du gør, er det et anlægsaktiv, så debiter feks bil i anlæg kredit bank, når d sælger til dig selv kredit anlæg debiter privat konto

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)