Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Findes der kloge hoveder der kan tolke momsloven - brugtmoms

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kender alt til reglerne omkring brugtmoms i Danmark og indenfor EU. Jeg leder efter nogle der kan tolke reglerne for brugtmoms, når varen eksporteres udenfor EU, f.eks. til Norge. Jf. nedenstående fra Momsloven fremgår det i §30, stk. 3, at man kan anvende de almindelige momsregler ved eksport, dvs. sælge momsfrit. 

Eksempel på normal brugtmoms og avance, indenfor Danmark og EU:

Købspris: 100, salgspris 200. Avance 80 og brugtmoms 20

Men hvis jeg sælger den samme varer jeg har købt for 100 inkl. brugtmoms og vil anvende de normale momsregler ved eksport, så kan jeg kun komme frem til samme avance på følgende måde:

Købspris (inkl. brugtmoms i DK) 100 (dvs. inkl. 20 kr. i brugtmoms)

Salgspris til Norge (excl. moms) 160 kr.  

Dvs. jeg skal reducere mit brugtmomsafgiftsgrundlag med de 20 kr., når jeg trækker varen ud af brugtmomsregnskabet for at eksportere den udenfor EU.

Eller er der eksperter der tolker nedenstående anderledes?

§ 70. Ved virksomhedens levering af brugte varer m.v. udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, jf. dog § 71. Ved levering af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter, der er indført af virksomheden, og som afgiftsberigtiges efter § 69, stk. 2, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og afgiftsgrundlaget ved indførslen som fastsat efter § 32, stk. 1, med tillæg af den afgift, der påhviler varen ved indførslen. Såfremt købsprisen overstiger salgsprisen, kan det overskydende beløb ikke fratrækkes i afgiftsgrundlaget for andre salg.

Stk. 2. Når afgiften beregnes efter reglerne i dette kapitel, må der ikke i fakturaen for den pågældende leverance anføres afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbets størrelse kan beregnes.

Stk. 3. Ved udførsel af brugte varer m.v. til steder uden for EU kan lovens almindelige regler finde anvendelse. Ved anvendelse af lovens almindelige regler for varer omfattet af stk. 5, sker reguleringen af afgiftsgrundlaget på grundlag af varens indkøbspris. Kan denne købspris ikke dokumenteres af virksomheden, beregnes købsprisen på grundlag af varens salgspris reduceret med de omkostninger og den avance, der i almindelighed indgår ved levering af varer af den pågældende art.

Stk. 4. Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring.

Stk. 5. Når der ikke kan ske afgiftsberigtigelse for den enkelte vare efter stk. 1, fordi der foreligger et samlet køb eller salg, opgøres afgiftsgrundlaget for de pågældende varer under ét for afgiftsperioden. Afgiftsgrundlaget udgør 80 pct. af forskellen mellem værdien af de i perioden foretagne køb og salg. Virksomheder, der er omfattet af 1. pkt., kan tilsvarende opgøre afgiftsgrundlaget for andre brugte varer m.v. periodevis. Overstiger værdien af køb værdien af salg i en periode, kan det overskydende beløb medregnes til værdien af køb i den efterfølgende periode. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for opgørelsen af afgiftsgrundlaget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:07

Blue City:

Men hvis jeg sælger den samme varer jeg har købt for 100 inkl. brugtmoms og vil anvende de normale momsregler ved eksport, så kan jeg kun komme frem til samme avance på følgende måde:

hør der er da vel noget galt eller jeg misforstår dig helt.

Du kan som KØBER da ikke trække moms fra noget du har købet af en sælger der sælger med brugtmoms?

Der er jo som jeg ved det tre ordninger hvor der SKAL være en sådan tekst på fakturaen

• Fortjenestemargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen
  • Fortjenestemargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen
  • Fortjenestemargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen

Som køber har du ikke fradrag for brugtmomsen - og du ville jo ikke engang kende den da den der sælgers opr købspris jo ikke var kendt for dig heller

Du skal da hvis det er en momsregistreret der sælger til dig og du er momsregistreret - bare købe med moms som du har fradrag for

Der er ikke fradrag for køb du foretager med brugtmoms og salg til norge ser så salg uden for EU - momsrubrik C

https://johnhannover.blogspot.com/2013/09/brugtmoms.html

har jeg helt misset dit ? må du komme igen -

§ 70 mm handler vel i princip blot om at ved grundlaget er 80% så svarer det til moms af fortjenesten - 20% af fortjenesten for den der beregner brugtmomsen til brugtmomsregiskabet

vh John Hannover

vh John Hannover

Tilmeldt 26. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:21

Hej John. Tak for dit svar. Jeg kender de normale danske/eu brugtmomsregler, krav til faktura, samleordning og individuel ordning.
Der som momsloven åbner op for er, jf. Paragraf 70, stk. 3, at hvis man eksporterer en sådan vare til et land udenfor EU kan man behandle det efter de normale momsregler, dvs eksportere uden at pålægge moms. Hensigten med brugtmomsordningen er ikke at “dobbeltmomse” dvs din margin bliver det samme uanset om du havde købt en b2b vare inkl moms for 100 og solgt den inkl moms for 200. På alm b2b bliver fortjenesten efter moms 80, og hvis det var efter brugtmomsordningen hvor du har købt varen privat (hvor du ikke kan afløfte momsen på købet, men til gengæld kun betaler moms af avancen, der bliver netto-avancen også 80, fordi man kun betaler 20 kr i brugtmoms.
Det er altså de særlige regler når man eksporterer en brugtmomsvare til et land udenfor EU og som du kan eksportere uden moms, om du får godtgjort de 20 kr i dit afregningsgrundlag. Paragraf 70, stk, omtaler jo netop en regulering af afgiftsgrundlaget ved eksportering af brugte varer til lande udenfor EU, men jeg har blot ikke været i stand til at finde eksempler på beregninger af dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19

Got me - håb whiskey eller Jesper NL ser den - de kan formentlig svare

vh John H

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:54

Momslovens § 70, stk. 3 omfatter muligheden for, at du i stedet for at sælge en vare under brugtmomsreglerne, sælger den efter momslovens almindelige regler.

Hvis du benytter samleordningen, jf. stk. 5, og samtidig benytter muligheden i stk. 3, så skal der reguleres for at varen er "udtaget" af samleordningen ved opgørelsen af momstilsvaret. Fremgangsmåden er beskrevet i SKATs meddelelse om praksisændring, https://www.skat.dk/skat.aspx?oID=204132&chk=215444. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:44

Lad mig se om jeg kan forstå. Reglen er til for, at hvis man sælger noget (ex uden for EU) efter Momslovens normale regler så skal varens opr indkøbspris tillægges salgskontoen i brugtmoms ved brug af samlemetoden, for at undgå man jo ellers får en fordel ved stadigt at have købsværdien stående - til en nu lavere samlet salgsværdisum på salgskontoen

Hvis ikke varens indkøbsværdi kendes anvendes de 80% så?

Der er ikke tale om noget momsfradrag men en regulering for samlemetoden

Uh den var ikke let for mig, men vil gerne forstå brugtmomsloven også og så kan trådstarter jo spørge videre hvis jeg er helt i skoven

Her er inket fungerende https://www.skat.dk/skat.aspx?oID=204132&chk=215444 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Blue City:

Vi kender alt til reglerne omkring brugtmoms i Danmark og indenfor EU. Jeg leder efter nogle der kan tolke reglerne for brugtmoms, når varen eksporteres udenfor EU, f.eks. til Norge. Jf. nedenstående fra Momsloven fremgår det i §30, stk. 3, at man kan anvende de almindelige momsregler ved eksport, dvs. sælge momsfrit. 

Eksempel på normal brugtmoms og avance, indenfor Danmark og EU:

Købspris: 100, salgspris 200. Avance 80 og brugtmoms 20

Salgspris til Norge (excl. moms) 160 kr.  

Dvs. jeg skal reducere mit brugtmomsafgiftsgrundlag med de 20 kr., når jeg trækker varen ud af brugtmomsregnskabet for at eksportere den udenfor EU.

Eller er der eksperter der tolker nedenstående anderledes?

§ 70. Ved virksomhedens levering af brugte varer m.v. udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, jf. dog § 71. Ved levering af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter, der er indført af virksomheden, og som afgiftsberigtiges efter § 69, stk. 2, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og afgiftsgrundlaget ved indførslen som fastsat efter § 32, stk. 1, med tillæg af den afgift, der påhviler varen ved indførslen. Såfremt købsprisen overstiger salgsprisen, kan det overskydende beløb ikke fratrækkes i afgiftsgrundlaget for andre salg.

Stk. 2. Når afgiften beregnes efter reglerne i dette kapitel, må der ikke i fakturaen for den pågældende leverance anføres afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbets størrelse kan beregnes.

Stk. 3. Ved udførsel af brugte varer m.v. til steder uden for EU kan lovens almindelige regler finde anvendelse. Ved anvendelse af lovens almindelige regler for varer omfattet af stk. 5, sker reguleringen af afgiftsgrundlaget på grundlag af varens indkøbspris. Kan denne købspris ikke dokumenteres af virksomheden, beregnes købsprisen på grundlag af varens salgspris reduceret med de omkostninger og den avance, der i almindelighed indgår ved levering af varer af den pågældende art.

Stk. 4. Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring.

Stk. 5. Når der ikke kan ske afgiftsberigtigelse for den enkelte vare efter stk. 1, fordi der foreligger et samlet køb eller salg, opgøres afgiftsgrundlaget for de pågældende varer under ét for afgiftsperioden. Afgiftsgrundlaget udgør 80 pct. af forskellen mellem værdien af de i perioden foretagne køb og salg. Virksomheder, der er omfattet af 1. pkt., kan tilsvarende opgøre afgiftsgrundlaget for andre brugte varer m.v. periodevis. Overstiger værdien af køb værdien af salg i en periode, kan det overskydende beløb medregnes til værdien af køb i den efterfølgende periode. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for opgørelsen af afgiftsgrundlaget.

Først og fremmest skal bemærkes, at der er tale om en valgmulighed ikke en pligt! så hvis man "bare" har et enkeltstående salg udenfor EU og ikke gider bøvle med opdelingen kan man stadig bare anvende brugtmoms i det fulde omfang.

Hvis man vælger efter stk. 3 og anvende "lovens almindelige regler" skal man i sit momsregnskab skille varesalget udenfor EU fra brugtmoms-opgørelsen.

Salget er lige til: faktura med 0-moms, der bogføres på separat konto i bogføringen og værdien af salget tastes i rubrik c i forbindelse med selve indberetningen.

Købet: hvis den solgte vare er købt så prisen kan identificeres, bogføres købet på separat konto i bogføringen og de almindelige fradragsregler iagttages (moms på købsfaktura, så er der ret til fradrag i købsmoms. Ikke moms på købsfaktura, så er der heller ingen ret til fradrag i købsmoms.)

Den største udfordring (også det jeg tror du spørger om) er når man køber en række varer eller et vareparti og kun får en samlet faktura uden angivelse af prisen på de enkelte varer.

Selve salget foregår på samme måde som nævnt ovenfor.

Men købsprisen (og dermed hvad der skal bogføres på en konto til brugtmoms og hvad der skal bogføres på konto for alm. varekøb) skal i de tilfælde bestemmes ud fra et skøn. Der findes ingen præcis bestemmelse for hvordan - men man skal nok bruge lidt sund fornuft i stedet. Linket som både Ole og John henviser til finder anvendelse!

Når prisen er bestemt/skønnet skal den omposteres i bogføringen fra konto til brugtmoms og over på alm. varekøb, så beregningsgrundlaget for brugtmoms er korrekt. NB: der er i de tilfælde ingen fradrag i købsmoms, da det i sagens natur ikke er muligt at følge reglerne for fradrag i købsmoms.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)