Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed -> VSO -> Aps

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har i dag en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg har et udemærket overskud for i år. Da jeg ikke har brug for pengene privat endnu har jeg ikke betalt mig selv noget i "løn" i år. Min plan har været at ordne løn og skat i december. Nu var det så jeg tænkte på om der er en måde at investere disse penge inden jeg betaler skat af dem. Måske vil jeg gerne investere i en lejlighed, som jeg derefter kan leje ud, men så er det nok smartest at få oprettet et Aps har jeg hørt - så jeg ikke skal hæfte personligt hvis noget går galt. I den forbindelse har jeg fundet ud af at der er noget der hedder en "skattefri virksomhedsomdannelse", hvor man kan lave en enkeltmandsvirksomhed om til et Aps uden af betale skat på omlæggelsestidspunktet. Desværre skal man gøre det inden d. 30 juni af en eller anden grund, hvilket jo så ikke er muligt for mig i år. Min næste tanke er så om jeg kan anvende virksomhedsordningen i år til at undgå at betale andet end virksomhedsskat af mit overskud, og så i starten af næste år lave denne "skattefri virksomhedsomdannelse" med de penge der er tilbage?

På forhånd tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Spas:
Nu var det så jeg tænkte på om der er en måde at investere disse penge inden jeg betaler skat af dem. Måske vil jeg gerne investere i en lejlighed, som jeg derefter kan leje ud, men så er det nok smartest at få oprettet et Aps har jeg hørt

Nu vil det jo ikke fjerne overskud - om de er kontant - i bank - eller værdi af lejlighed er helt samme sag - og kun egentlig vedligeholdelse, som jo er en omkostning, giver udgift som fradrag - ikke noget der kunne ligne forbedringer. Det er derfor nok ikke af skattehensyn du skal gøre det - men skal du - så KAN aps vel være fint nok, dog skal du ikke regne med bank eller kreditforening lader dig uden personlig hæftelse

Spas:
den forbindelse har jeg fundet ud af at der er noget der hedder en "skattefri virksomhedsomdannelse", hvor man kan lave en enkeltmandsvirksomhed om til et Aps uden af betale skat på omlæggelsestidspunktet. Desværre skal man gøre det inden d. 30 juni af en eller anden grund, hvilket jo så ikke er muligt for mig i år. Min næste tanke er så om jeg kan anvende virksomhedsordningen i år til at undgå at betale andet end virksomhedsskat af mit overskud,

for det første ja - VSO sparer jo skat = udskyder den - og det er jo smart hvis man svinger i indtægt og direkte usmart hvis man udskyder til man umuligt kan få det ud - uden at ramme topskat
Årsag til 30/6 er at man skal have et rimeligt frisk regnskab at omdanne med - og der skal der så en revisor erklæring til - som så koster et eller andet + man jo så har andre vilkår i ApS end i personlig virksomhed - lovpligtig forsikring - offentligt regnskab og visse ting mere formaliseret og ikke fradrag i personlig indkomst hvis der skulle være et underskud - men ja til - generelt ikke personlig hæftelse. Skattefri omdannelse = udskydelse af evt skat fra den personlige virksomhed til realisation i ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit hurtige svar John!

OK, jeg var ikke klar over at at det ikke vil fjerne overskud at købe en lejlighed - det ændrer jo en del på tingene, og det giver vel egentlig fin mening når jeg nu tænker over det.

Jeg betaler topskat i dag, så derfor kunne det måske være en fordel at bruge VSO, og det lyder egentligt som om du tænker det er smartest at holde det som en personlig virksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Spas:

Tak for dit hurtige svar John!

OK, jeg var ikke klar over at at det ikke vil fjerne overskud at købe en lejlighed - det ændrer jo en del på tingene, og det giver vel egentlig fin mening når jeg nu tænker over det.

Jeg betaler topskat i dag, så derfor kunne det måske være en fordel at bruge VSO, og det lyder egentligt som om du tænker det er smartest at holde det som en personlig virksomhed?

ja med topskat giver VSO mening - specielt hvis man senere år ikke har det - og dermed kan udligne. OM du skal blive i personlig afhænger i væsentlig grad af risiko eller ikke større risiko http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)