Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse eller køb

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg søger, på vegne af en god ven, lidt input.

Min gode vens far har en ejendom med jord. Et enkeltmandsfirma fra 1962. Min gode ven og familie bor meget tæt på og faderen, der er oppe i årene (97) ønsker ikke at hans kone (95) skal stå med vedligeholdelse osv, når det sidste sandkort er gået i gennem halsen på timeglasset.

Min gode vens søn vil gerne forpagte jorden. Dette giver jo stadig arbejde til min gode vens mor?

Overtagelse af CVR. NR. er udelukket, da det følger CPR. NR.

Kan det overdrages til børnene, mens faderen ved hvad der sker?

Eller skal de købe det til en eller anden pris?.

Bygningerne trænger til lidt opfriskning.

Eller er den en helt anden mulighed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt kort kan sønnen vel - hvis det anlene er forpagtning - stifte eget CVR og forpagte jorden gennem det - 
Han bør nok ofre en revisor OG en arvekyndig på en gennemgang - for at se hvad der er bedst for at overtage - for det er jo ikke kun ejendommen med et CVR og der vil det være afgørende at kende alle økonomiske detaljer og man kan også sagtens forestille sig kombinationer af forpagte jord - og så arveforskud - overtage ejendommen hvis ikke den er del af CVR men personligt ejet (ny 20% frem for gamle 15% +/- vurdering er vist kommet) + man skal kende de skattemæssige konsekvenser for forældrenes (eller den enes) CVR ved forskellige former for overtagelse - og endeligt vil det jo spille ind om sønnen er eneste fremtidige arving eller om andre skal tilgodeses tilsvarende. 
Det er helt klart kompleks nok til en arvekyndig advokat i første omg råder konkret - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for dit, som altid, gode svar.

Cookie - John Hannover:
Helt kort kan sønnen vel - hvis det anlene er forpagtning - stifte eget CVR og forpagte jorden gennem det

Det har jeg også foreslået. Dog skal det stiftes i min gode vens navn, da hans søn ikke er 18 endnu.

Cookie - John Hannover:
Han bør nok ofre en revisor

Det sker allerede idag.

Cookie - John Hannover:
en arvekyndig på en gennemgang - for at se hvad der er bedst for at overtage - for det er jo ikke kun ejendommen med et CVR og der vil det være afgørende at kende alle økonomiske detaljer og man kan også sagtens forestille sig kombinationer af forpagte jord - og så arveforskud - overtage ejendommen hvis ikke den er del af CVR men personligt ejet (ny 20% frem for gamle 15% +/- vurdering er vist kommet) + man skal kende de skattemæssige konsekvenser for forældrenes (eller den enes) CVR ved forskellige former for overtagelse - og endeligt vil det jo spille ind om sønnen er eneste fremtidige arving eller om andre skal tilgodeses tilsvarende. 
Det er helt klart kompleks nok til en arvekyndig advokat i første omg råder konkret -

Det vil jeg sende videre straks.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)