Det er langt fra standard, som indlæg her på Amino vil kunne afslører. I en skræddersyet løsning kan man betale hele sin løsning på en gang istedet for at skulle betale leje per modul per måned - det ryger jo hurtigt op i over 10.000 kr om året bare for leje af ens webshop - det kan man alligevel få en pæn sjat konsulenttimer for Jeg er på ingen måde en neutral part i snakken, men derfor synes jeg nu alligevel ud fra en rådgivningsvinkel at der må være en vis objektivtivtet i at man overvejer elementer som leverandørafhængighed, omkostningsniveau over tid (og ikke kun kortsigtet), strategisk udvikling af ens virksomhed i forhold til valg webshop m.v. |
Ronnikc:Derudover er der skrevet kilometervis af bøger omkring betydningen af leverandørafhængighed og hvad det betyder for en virksomhed der begiver sig ind på et nyt markede eller etablere sig og du finder ikke en eneste af de bøger der anbefaler at placere sig selv i en situation med maksimal leverandørafhængighed - Så undskyld, men det giver simpelthen ingen mening.
Det er da korrekt at dette emne er udførligt beskrevet, men deri faren virkeligt ligger er der hvor man ikke uden væsentlige omkostninger kan skifte til en anden leverandør. Derfor bør man have en strategi for hvordan man evt. vil flytte sine produker og tekster fra en shopløsning til en anden. Man bør derfor sikre sig at produkter og så vidt muligt også tekster kan eksporteres fra den løsning man vælger. Er disse ting i orden burde man ikke have væsentlige problemer ved at flytte til en anden shopløsning.
Det at have adgang til kildekoden er kun interessant hvis der er udviklet speciel kode til shoppen som adskiller din shop væsentligt fra andre shopløsninger. For 9 ud af 10 shops er dette næppe tilfældet. Adgang til kildekoden vil ofte også være en falsk sikkerhed, fordi det hurtigt kan blive meget dyrt at få et andet udviklingshus til at skulle rette i andres kode. Omkostninger der hurtigt kan komme på niveau med at få udviklet en ny løsning fra bunden.
Sidst men ikke mindst må jer erkenbde at jeg ikke helt har overblik over hvad man skal op på månedligt for at have rimelig funktionalitet hos fx. Dandomain og Scannet. Er det 600 kr ex moms og opefter må jeg medgi at det virker ret attraktivt at få udviklet en opensource løsning for 8-10.000. Hvad får man for de 300 kr per måned jeg har set hos fx. Dandomain?
Mvh Jesper
Bliv gratis medlem