Jeg driver en food tour i København, og jeg ved naturligvis at det er fradragsberettiget, når jeg besøger restauranter med mine gæster, som jo er det hele min virksomhed går ud på. Men hvis jeg fx. alene vil besøge en restaurant og prøve maden, for at finde ud af om den skal være med på min tur, kan jeg så trække det fra?
Det er nu ikke specielt oplagt det fradrag når du besøger restauranter og spiser med dine gæster uanset du driver noget food-tour
Det lyder klart som repræsentation og så taler vil jo max kvart momsfradrag og kvart fradrag for momsen - andet tror jeg ikke du har en chance for
Så er der dig selv alene - og nu bliver det nok svært, for der er ikke facitliste. Min formodning er at skat let vil sige intet fradrag da det erstatter din egen mad - og hvis endeligt - fradrag for ekstra omk og hundebesværligt og igen - kun kvart momsfradrag.
Jeg kender ikke dit koncept - om det kunne være fuld skat af indtægten fra dine gæster naturligvis hvis de betaler dig fuldt for mad og drikke - mod så fradrag for udgiften - men igen - så skal der jo være et klart skattemæssigt overskud på de enkelte transaktioner
Jeg ville ikke forvente fradrag med mindre du driver noget der giver stort overskud og kunne danne begrundelse for andet end de alm regler - Altid repræsentation helt sikkert - kvart moms og kvart fradrag for resten - og en selv - ikke fradrag med mindre rejse eller tilsvarende
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for svar - ok glem det der med at spise alene, men det andet kommer sgu lidt bag på mig. Jeg tager en pris for min tur som svarer til ca. det dobbelte af hvad jeg betaler de respektive restauranter. Men det som mine gæster betaler for turen skal jeg jeg betale fuld moms af. Når moms er modregnet og skat er betalt, så stod med ikke med alverden i sidste ende, men hvis jeg kun kan trække 25% af momsen, så er det jo endnu mindre? Det er lige før det ikke vil kunne betale sig?
Jeg tør ikke sige - når du sælger et sådan arrangement om du eller de som betaler har momsfradrag - HVIS det er selve konceptet - du fakturerer dem 100 kr inkl moms (80 ex) og betaler så mad for 50 kr (40 kr ex moms bare for at tage tal) så tør jeg faktisk ikke sige der ikke er momsfradrag da aktiviteten jo så både salgsmæssigt og købsmæssigt er momspligtig - og så burde den nok være begge veje - samme så med udgiften
Derimod tror jeg ikke dine kunder har fuldt momsfradrag men det er måske også private kunder som heller ikke venter det.
Det med momsen må du lige vente på nogen med mere tid til at overveje eller bedre viden - eller høre en revisor om
Den med dig selv ændrer sig ikke
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis det 100% relaterer sig til din food Tour, at du besøger restauranten alene, har du også fuldt fradrag på både udgift og moms. Det er meget almindeligt indenfor restaurationsbranchen at tage på inspirationsbesøg på andre restauranter mv. Dette er naturligvis fuld fradragsberettiget.
Det er dog dig som har bevisbyrden så få evt lavet en bog med notater og lign om de restauranter du prøver, samt noteret på bagsiden, så du kan dokumentere dette ifht. En evt kontrol fra SKAT.
Måske du definitivt kan svare på den ovenstående problematik, som John gjorde mig opmærksom på? Altså om det at jeg tager gæster/kunder med på forskellige restaurant besøg i forbindelse med min food tour, at det er repræsentation, eller fuldt fradrags berettiget?
Måske du definitivt kan svare på den ovenstående problematik, som John gjorde mig opmærksom på? Altså om det at jeg tager gæster/kunder med på forskellige restaurant besøg i forbindelse med min food tour, at det er repræsentation, eller fuldt fradrags berettiget?
jeg er ikke meget i tvivl - når du fakturerer dem helt normalt med moms og overskud og det dermed er selve konceptet - har DU fradrag for udgift og moms - din kunde har ikke Om den med dig selv har CEF nok bedre fat hvis du kan sandsynliggøre det er del af hele konceptet - dog i tvivl om ikke skat kunne sige du skulle modregne din besparelse personligt ved at slippe for de måltider hvis det var mange
vh John
Hej Igen Nu har jeg lige haft min første tur - og her har vi været, mine kunder og jeg, ude at spise på 7 forskellige steder. Jeg har naturligvis alle kvitteringer. Jeg skal nu til at bogføre dem. Er det så fuld fradragsberettiget. Jeg ved godt i giver udtryk for det er, men jeg har bare ikke kunne finde noget om det på nettet nogle steder, og min revisor ven er ude at rejse lige pt., så ham kan jeg heller ikke få et svar for lige nu.