Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat videresalg af en ydelse uden profit

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skriver med et spørgsmål, der måske virkerlidt mærkeliget, men here it goes.

Jeg har fået muligheden for at købe en ydelse til 50% af normalprisen.
Det har jeg fordi at jeg har foreslået at man kunne lave et forsøg på at sælge ydelsen billiger til en vis type kunde, dette forsøg skulle være lidt studierelateret og derfor være non-profit, men en god og sjov lille case.

Dette fik først en officiel afvisning fra virksomheden der sælger ydelserne, hvorefter jeg blev kaldt ind til direktøren. Her gav han og den økonomiansvarlige gav mig under 6 øjne lov til at lave forsøget, dog skulle forsøget ikke være offentligt kendt, da nuværende kunder eller kunder af en anden type, her under ansatte i virksomheden, måske ville lave ballade over hvorfor de ikke blev tilbudt at være en del af forsøget.

Virksomheden har selv tidligere lavet nogle forsøg, men de har ikke haft tid eller ordenligt administration til at kunne håndtere forsøgene og ofte måtte de stoppe forsøgende pga manglede betalinger fra deres forsøgspersoner. Derfor var en anden betingelse at jeg selv stod for al administration af opgaven, og selv skulle købe ydelserne, samt selv stå for at sælge dem videre når jeg fandt forsøgspersoner.

Så kommer mit/mine spørgsmål.
Hvis jeg som privat person køber X antal ydelser for Y antal kroner. Et firmaet Z vil gerne være en del af forsøget og køber derfor ydelserne af mig til Y antal kroner. Når jeg så laver en faktura til Firma Z, vil dette være en faktura uden Moms, da jeg ikke er momsregistret, det betyder vel at firma Z har købt noget uden at betale moms. Kan der være et problem i det?

Dernæst, er det overhovedet lovligt? det kommer til at se lidt sjovt ud på min konto og derfor frygter jeg at skat måske vil stille spørgsmålstegn.
Virksomheden hvor jeg køber ydelserne, ser ikke noget problem i forløbet, men jeg vil altså høre nogle eksperter ad før jeg tør gå i gang.
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du køber med videresalg for øje er det erhverv.
Hvis du ser ud til at sælge for over 50.000 på 12 måneder, så SKAL du momsregistreres, hvis det er momspligtige ydelser. Den pligt vil typisk indtræde når du når 4000 i salg pr. måned.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

underligt case synes jeg. De vil lade dig - som jeg forstår er medarbejder, købe ydelsen og sælger den videre - hverken de eller du har nogen fortjeneste overhovedet, det er rent dig der som ansat skal køre det. De mener ikke du dermed faktisk kan blive konkurrent til dem - og de mener ikke deres kunder, hvis de hører andre kan købe ting til halv pris hos deres ansatte til halv pris, vil blive mindst lige så sure som hvis det var i firmaet direkte.

Skat vil måske tro du faktisk tjener på det og dermed, at det er noget firmaet gør for at undgå lønforhøjelse men at du i stedet kan tjene ved at sælger deres ydelser uden om - men det er jo nok noget med at kunne dokumentere godt nok.

Moms mæssigt har Wcon svaret fint - er du i str orden hvor du kommer op i momspligt, så skal du stifte virksomhed med moms.

Du sælger ydelsen til slutbrugeren som jo så kan gå efter dig hvis de ikke synes de for "value for money" - det er dit helt personlig ansvar og det er dig der ikke bliver betalt hvis kunden ikke betaler eller trækker dig i retten for et eller andet.

Jeg kan slet ikke overskue denne mystiske fremgangsmåde og synes du kan komme i klemme. Må jeg spørge dig, hvad mener du skulle være din opside i det?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret til jer begge.

Til John, så har jeg nok forklaret mig lidt forkert.
Jeg er ikke ansat i virksomheden, men jeg har noget kendskab til den via en anden case. Ud fra mit kendskab har jeg set at der muligvis kan være en mulighed for at virksomheden kan øge deres omsætning, hvis man gjorde det attraktivt for en bestemt målgruppe af kunder. Dette synes jeg kunne være sjovt at undersøge, og lave til en case som jeg kan bruge studierelateret, og sådan en case vil måske også kunne hjælpe mig fremover, som en reference. Virksomheden selv har ikke mulighed for at afsætte tid og administration til forsøget, men de synes det lyder spændende og da de kan få lavet en gratis analyse af mig er det jo win win. Igen det kan være at det fremadrettet kan hjælpe mig ude i erhvervslivet måske også hos virksomheden.

Grunden til at jeg vælger at fokusere på en bestemt målgruppe af kunder er, at disse denne kunder vil skulle bruge ydelsen på andre tider af døgnet end størstedelen virksomhedens normale kunder, derudover kan gruppen af kunder også have andre økonomiske forhold. Man kan sammenligne det lidt med alle dem der sælger ting med rabatter til studerende eller pensionister.

Der jeg er/var i tvivl, er situationen hvor jeg køber for 500 kr af virksomheden. (400 kr plus moms) og igen sælger det til 500 kr (uden moms) til en virksomhed. For det første om det er lovligt i forhold til skattevæsnet, jeg tjener jo ikke noget, er blot en mellemmand, jeg vil slet ikke få noget ud af det, andet end erfaring og et sjovt lille projekt.

Virksomheden der giver ydelsen, får nye kunder ind, som blot betaler halv pris, men det er også mere end ingen kunder, og virksomheden der køber ydelsen, får fin rabat mod en kortvarig mulighed for at benytte sig af ydelsen.

Hvis der skulle blive problemer med køberne (forsøgspersonerne), så skal vi nok finde ud af det, jeg har sikret at jeg evt ikke kommer i klemme økonomisk.

Ang hvor stort et beløb jeg skal bruge og efterfølgende får igen, det kan jeg ikke svare på, det kommer helt an på hvor mange forsøgspersoner jeg kan fremskaffe. Desto flere personer, desto bedre er undersøgelsen selvfølgelig.

Jeg hælder dog mest til at droppe det, da det ikke er en forretning, eller noget jeg tjener på, vil jeg ikke ud og lave CVR-nummer eller risikere problemer med skat. Det skulle bare være et "personligt" forsøg.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du ikke kommer over 50 t omsætning og fører regnskab for indtægter og udgifter (og det ex giver 0) så er der ikke skat i det. Du vil stadigt stå mere ansvaret hvis dem du leverer til klager da du er sælger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)