Jeg mener at jeg har fået rimelig godt styr på hvad man kan/ikke kan trække fra, når der er tale om en hobby virksomhed. Nu er problemet bare, at jeg mangler en fast definition på om der overhovedet kan være tale om en hobbyvirksomhed. Min far har været biavler i ét års tid på hobbyplan, hvor udgifter og indtægter har været omtrent det samme. Jeg har dog utrolig svært ved at gennemskue om han har ret til at lade det fortsætte som en hobbyvirksomhed. Han har stager, som vil give en indtægt på ca. 50.000 kr. og så vidt jeg kan læse mig frem til bør man ikke bekymre sig om moms når der er tale om en hobbyvirksomhed? Virksomheden har ikke til formål at give et overskud, blot at være tidsfordriv nu hvor alle børnene er flyttet hjemmefra, dog kan virksomheden ikke undgå at generere et lille overskud? Betyder det at han skal overveje at lade det registrere som selvstændig erhvervsvirksomhed eller blot lade det fortsætte som det er nu? Og så håber jeg at der er et klogt hoved der kan svare mig på om han (som hobbyvirksomhed) kan trække den brændstof fra, som han bruger når kan skal ud og tjekke til stagerne? Det vil jeg jo mene er en direkte udgift forbundet med virksomheden? Og så er vi enige om at en hobbyvirksomhed ikke har behov for de store bogføringsevner? Det kræver vel reelt bare et afstemning af indtægter og udgifter? (med bilag selvfølgelig) Jeg håber i for tid til at give mig et svar 😊 Hilsen en finansbachelor-studerende der endnu ikke er blevet undervist i dette emne 😂 |
Caroline Cecilie:
Han har stager, som vil give en indtægt på ca. 50.000 kr. og så vidt jeg kan læse mig frem til bør man ikke bekymre sig om moms når der er tale om en hobbyvirksomhed?
Først og fremmest skal denne misforståelse ryddes af vejen.
Begrebet “Hobbyvirksomhed“ kommer fra skatteretten og har absolut intet med moms at gøre.
Hvis der omsættes for omkring 50 t.kr. nærmer sig (måske har han krydset) grænsen for pligt til at han skal momsregistreres.
Så prøv lige at finde ud af hvad der omsættes for! Det er bedre selv at opdage man skal momsregistreres og ikke lade skat opdage det.
Caroline Cecilie:
Nu er problemet bare, at jeg mangler en fast definition på om der overhovedet kan være tale om en hobbyvirksomhed.
Virksomheden har ikke til formål at give et overskud, blot at være tidsfordriv nu hvor alle børnene er flyttet hjemmefra, dog kan virksomheden ikke undgå at generere et lille overskud?
Betyder det at han skal overveje at lade det registrere som selvstændig erhvervsvirksomhed eller blot lade det fortsætte som det er nu?
Og så håber jeg at der er et klogt hoved der kan svare mig på om han (som hobbyvirksomhed) kan trække den brændstof fra, som han bruger når kan skal ud og tjekke til stagerne? Det vil jeg jo mene er en direkte udgift forbundet med virksomheden?
Og så er vi enige om at en hobbyvirksomhed ikke har behov for de store bogføringsevner? Det kræver vel reelt bare et afstemning af indtægter og udgifter? (med bilag selvfølgelig)
Hobbyvirksomhed er et begreb fra skatteretten og ikke en egentlig virksomhedsform. Lidt firkantet sagt er det eneste som hobbyvirksomhed betyder er, at man ikke trække et evt. underskud fra i sin skattepligtige indkomst.
Hobbyvirksomhed eller ej; så skal der betales skat af overskuddet! Men du skriver det går nogenlunde lige op, så det er jo ikke det væsentlige for dig.
Men der skal laves et lille regnskab, det har man som erhvervsdrivende pligt til. Men der er ikke noget formkrav, så du har helt ret - det kræver ikke de store bogføringsevner.