Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor stiger en virksomheds markedsværdi ved en børsnotering?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 15
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer, 

Jeg har på det seneste læst om virksomheder, der forventer at blive børsnoteret og dermed forventer en øget markedsværdi. Som jeg læser rundt omkring på nettet, er det ganske naturligt, at en virksomheds markedsværdi stiger i forbindelse med en børsintroduktion. 

Eksempelvis læste jeg om HappyHelper der omsætter for 1,2 mio. kr.  og forventer en markedsværdi på  mellem 118-122 mio. kr.  når de børsnoteres, hvilket jeg ikke forstår. Hvordan kan en virksomhed være 118-122 gange mere værd end det som den omsætter for (og ja, læg mærke til det er omsætning og ikke bruttoresultat eller resultat før skat). 

Et andet eksempel er Better collective, der laver et årligt overskud på 50 mio. kr. og hvor man forventer at de vil blive over 2 mia. kr. værd i markedsværdi. Dette eksempel giver dog lidt bedre mening. Dog er det overordnet set meget optimistisk, at værdiansættelserne springer så højt så snart man børsnoterer en virksomhed. 

Håber der er nogen, der kan give en god forklaring med valide argumenter. 

På forhånd tak. 

Tilmeldt 27. Sep 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

HappyHelpers værdi er også fuldstændig til grin. Dem der har investeret til den kurs kan godt vinke farvel til deres hårdtjente penge :) Men folk hoppede i med begge ben fordi folk som Casper Blom og andre "kendte" iværksættere valgte at reklamerer og anbefale deres aktie :) Ærgerligt..

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhedens aktier får en get tilgængelighed gennem en børs. Der er langt flere som i praksis får mulighed for at købe og sælge aktier, når en virksomhed er børsnoteret. 

Vedrørende værdiansættelsen så afspejler den blot markedsprisen. Der er - tilsyneladende - en forventning til, at Happy Helper kan øge sin brugerskare, duplikere ud til flere lande og på sigt tjene penge og blive den ledende, globale operatør på formidling af rengøring. Det er nok det, som folk har købt ind i og knap så meget de regnskabstal, som der er kommet. 

Facebook er et klassisk eksempel. Der gik mange år før de begyndte at tjene penge, men det gør de så nu!


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er som du givet ved, at en akties værdi ikke som sådan handler vældig meget om dens indre værdi men om forventningerne til fremtiden. Det er specielt gældende for nye introduktioner.

Der er så en lang række ganske komplicerede regler for børs prospekter hvor de som står for introduktionen og det materiale der skal udarbejdes (hundedyrt) skal kunne indestå for de informationer børsprospektet giver udtryk for, så det ikke ender i rene cowboyder og indianere

Hvis en virksomhed er meget ny og omsætter -var det under 2 mio  -så er det ret klart at en børsværdi på 120 mio er meget høj og klart udtryk for en meget stor tillid til selve idéen - og samtidigt stadigt jo en lav pris for en nyintroduktion så i princip "alle kan være med" og se det lidt som en spilleplade hvor der ikke er alverden at tabe, men hvor man måske kan være med i noget stort fremadrettet

Bestyrelse og direktion giver også tillid i dette fald. Den har så taget lidt stryg efter introduktionen og det er ikke en aktie man vil have i en alm kortsigtet portefølje men enten en for de helt korte daytrader typer - eller den langsigtede som lægger den i skuffen og ser til den igen om 5 år

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)