Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrække moms fra privatkøb

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 2. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.
Sagen er den at jeg for en måned siden, valgte at investere i højtalere, som skal bruges i forbindelse med nyopstartet I/S selskab. På daværende tidspunkt var jeg dog ikke CVR registreret.
Er der mulighed for at trække momsen fra? Synes jeg har læst et sted, at det var muligt at gøre, hvis købet har taget sted indenfor 3 måneder.

Mvh,
Frederik.
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det mener jeg ikke du kan, da den private ikke kan udskrive en faktura til dig hvor der er moms på. Jeg går her ud fra, at den private ikke er momsregistreret.

Men for en sikkerheds skyld, må andre lige komme med et endeligt svar.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 2. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skal måske lige uddybe og skrive at det blev købt af en virksomhed, med en faktura med moms på. Det jeg mener er at jeg selv har købt det, som privatperson
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis de er købt alene med opstart for øje - inden for 6 mdr før start - med firmanavn eller stifter af firma på fakturaen - du ikke har taget dem privat i brug - I intet har faktureret selv uden moms inden I startede - de alene er købt til firmabrug (og om højtalere er at sige de så nok ikke lige skal stå i privathjem hvis brugbare privat og at aktiviteten skal være momspligtig (DJ er f.eks. ikke) så er det muligt  læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for det brugbare svar, John, Det opklarede en del.

Du skriver dog at aktiviteten skal være momspligtig, men at en DJ ikke er momspligtig. I dette tilfælde ville højtalerne både blive anvendt sammen med en DJ, men også ofte blot udlejning. Hvilke regler gælder i så fald?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

FreLund:
Mange tak for det brugbare svar, John, Det opklarede en del.

Du skriver dog at aktiviteten skal være momspligtig, men at en DJ ikke er momspligtig. I dette tilfælde ville højtalerne både blive anvendt sammen med en DJ, men også ofte blot udlejning. Hvilke regler gælder i så fald?

Så skal moms deles i forhold til % af omsætning - efter skøn på dagen og 31/12 skal moms der omfatter begge dele så deles efter præcis oms % fordeling og der skal være tale om helt alm fuld momspligtig selvstændig udlejning. Det er lidt et vanskeligt område
Stadigt samme omkring hvis de står i hjemmet og kan anvendes/forventes anvendt privat hvor det kan være delt aktiv med delt moms - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok.
Det giver fin mening.
Så hvis vi antager at 60% af min samlede omsætning er momsfrit, og 40% er momspligtig, så er mit fradrag på 40% på alle indkøb?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - det som alene bruges til det momspligtige er 100% moms fradrag og det som alene bruges til det ikke momspligtige er 0 - og så det som bruges helt fælles deles og ja hvis du har 60% momfrit og 40% momsen så vil det fælles skulle reguleres når året er gået til de 40%

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er relativt små beløb, ville jeg trække dét fra løbende, som helt eller delvis gælder firmaet og så regulere 31/12. Alternativt kan du regulere ved hver momsangivelse. Du kan selv vurdere, hvad der er nemmest, hvis hverdagen også skal fungere. Jeg gentager, at min anbefaling gælder ved relativt små beløb, så du ikke pludselig står med et relativ stor momsgæld.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
med firmanavn eller stifter af firma på fakturaen
Jeg ser ingen steder, at dette skulle være et krav, men det letter selvfølgelig "bevisbyrden" for, at det er købt i virksomhedsøjemed. Om det er dig selv, kæreste, svigermor eller andre, kan jeg ikke forestille mig, at nogen vil kimse af, f.eks. hvis vedkommende på en eller anden måde har været med i projektet.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)