Hej Eniro Folk Jeg skal igen til at være selvstændig, men er stødt på spørgsmålet inde hos SKAT, om hvorvidt jeg skal være registreret som kunstner. Jeg laver special effekt , dvs jeg modellerer forskellige latexmasker, rekvisitter og lignende kunstværker, samt laver unikke dekorationer til butikker og temaparker bla. Jeg har mange års erfaring, og har allerede en del kunder og et godt netværk. Mine masker/rekvisitter bliver masseproduceret i udlandet, men jeg selv fremstiller kun prototypen her. Problemet er at jeg også laver alskens andet fx arbejde, heriblandt børnesminke og undervisning. Jeg ser mig selv som kunstner, men jeg ved ikke om det ikke ville være praktisk at kunne trække moms fra på mine indkøb også? Det jeg fremstiller er dog klart unika genstande, så måske er det Kunstner den rette hylde? |
Der er ikke en 100% facitliste. Som eksempel kan nævnes, at skat ikke normalt godkender tatoverer som kunstnere, heller ikke når de udføre tatovering efter helt eget forlæg
Det kunne man ellers mene var unika, men der er ikke generelt faldet hos skat.
Unike dekorationer i butikker tror jeg heller ikke vil falde under begrebet kunst, men som sagt, ikke en facitliste
Der er næppe tvivl om meget af det du beskriver IKKE vil falde ind under momsfri kunst.
I det omfang noget af det ER kunst og momsfrit, så er der ikke momsfradrag for udgifterne - og når det er momspligtig salg det er tilknyttet, så er der momsfradrag
vh John Hannover