Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunstner eller ej?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 18
Indlæg ialt: 2
Fra  Monster FX Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eniro Folk

Jeg skal igen til at være selvstændig, men er stødt på spørgsmålet inde hos SKAT, om hvorvidt jeg skal være registreret som kunstner.

Jeg laver special effekt , dvs jeg modellerer forskellige latexmasker, rekvisitter og lignende kunstværker, samt laver unikke dekorationer til butikker og temaparker bla. Jeg har mange års erfaring, og har allerede en del kunder og et godt netværk. Mine masker/rekvisitter bliver masseproduceret i udlandet, men jeg selv fremstiller kun prototypen her.
Hos SKAT står der "Kunstnere der producere kunstgenstande skal først momsregistreres og betale moms, når salget overstiger 300.000 kr i nuværende eller i foregående kalenderår ". 

Problemet er at jeg også laver alskens andet fx arbejde, heriblandt børnesminke og undervisning. Jeg ser mig selv som kunstner, men jeg ved ikke om det ikke ville være praktisk at kunne trække moms fra på mine indkøb også? Det jeg fremstiller er dog klart unika genstande, så måske er det Kunstner den rette hylde?

Vh Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46689
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09

Der er ikke en 100% facitliste. Som eksempel kan nævnes, at skat ikke normalt godkender tatoverer som kunstnere, heller ikke når de udføre tatovering efter helt eget forlæg
Det kunne man ellers mene var unika, men der er ikke generelt faldet hos skat.

Unike dekorationer i butikker tror jeg heller ikke vil falde under begrebet kunst, men som sagt, ikke en facitliste

Der er næppe tvivl om meget af det du beskriver IKKE vil falde ind under momsfri kunst. 

I det omfang noget af det ER kunst og momsfrit, så er der ikke momsfradrag for udgifterne - og når det er momspligtig salg det er tilknyttet, så er der momsfradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12933
Skrevet kl. 14:43

MonsterFX:
"Kunstnere der producere kunstgenstande skal først momsregistreres og betale moms, når salget overstiger 300.000 kr i nuværende eller i foregående kalenderår ". 

Hvad er problemet i problem i at blive moms registret i henhold til de almindelige regler dvs. omsætning max 50.000 DKK indenfor 12 måneder? det lyder jo til de fleste af dine kunder er erhvervskunder som kan trække momsen fra. 

Tilmeldt 1. May 18
Indlæg ialt: 2
Fra  Monster FX Skrevet kl. 14:48

Ja, jeg tror også det peger mod at blive almindelig momsregistreret og ikke vælger Kunstner kategorien. Jeg vil også gerne kunne trække mine udgifter fra på den lange banehalvdel. Tak for hurtigt svar begge to :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12933
Skrevet kl. 15:04

MonsterFX:
Jeg vil også gerne kunne trække mine udgifter fra på den lange banehalvdel

At fratrække dine udgifter har intet med moms registreringenat gøre. moms reg. giver dig kun mulighed for at trække købsmomsen.   

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)