Hej Marlene
Jeg ville i dine sko følge bla. Hans'' råd. Det ligner meget de ting jeg satte mig selv til at undersøge, da jeg i sin tid stiftede bekendtskab med et
MLM firma (Amway) og det er absolut tiden værd, at få styr på "baglandet".
Der findes jo utrolig mange MLM firmaer og det vil desværre sige, at der også findes en del pyramidespil eller ponzier. - Men omkring MLM firmaer, så er det ikke noget ukendt fænomen, at der er firmaer i Australien der endnu ikke er kommet til Danmark. - De fleste firmaer runder nemlig Australien inden de runder Danmark og når de endelig kommer til Danmark, så har de som regel også en vis kapacitet og stabilitet med sig.
Som udgangspunkt er det MIN holdning, at de fleste pyramidespil/ponzier i dag opererer via
internettet.
Men det er ikke ens betydende med, at pyramidespil/ponzier ikke også stadig opererer "som vi kender dem".
Dine forældres holdning til MLM er naturlig præget af den overflod af pyramidespil og "smarte fiduser" der kom til Danmark for 10-15 år siden (eller mere). - Du er nød til at forstå, at dine forældres erfaringer med den slags smarte ideer har været meget negative og der er stadig den dag i dag mennesker der betaler for deres uheldige valg. Dine forældrer søger naturligvis at beskytte dig fra, at begå samme fejl og de har formegentlig kun de bedste intentioner bag deres forbehold.
MEN der er nu engang tale om to forskellige ting. På den ene side har vi en forretningsmodel, der kort sagt går ud på at referere kunder og forhandlere til et firma; hvorigennem der skabes en kontinuerlig produktomsætning. - Produktomsætningen skulle gerne ske, som et naturligt resultat af det netværk af mennesker du bygger og dermed baserer du forretningen på produktomsætningen og ikke selve indformidlingen af nye folk.
Firmaet skal jo løbe rundt på produktomsætningen, men denne finder jo ikke sted uden kunder og forhandlere. - Så det at du skal skabe et netværk er ikke ens betydende med, at det er disse du tjener dine penge på (som var det et pyramidespil). - Hvis du f.eks. har 500 mennesker i dit netværk, men ingen af dem køber noget; så tjener du heller ikke noget. - Så hvis firmaets indtjeningsmuligheder er baseret på dette, så er du ikke gået helt galt i byen.
(Det er mit umiddelbare indtryk, at du har fat i et MLM firma og ikke et pyramidespil).
Selve lovligheden af firmaet er dog kun en ting. At firmaet er lovligt i Australien er ikke ens betydende med, at det også er lovligt i Danmark. - Men det drejer sig som regel om selve ingredienserne i et produkt der kan gøre, at et firma f.eks. ikke må operere i Danmark. Dette forkommer i øvrigt også hos de mere traditionelle forretninger og det er ofte et spørgsmål om tid, inden produktet godt må forhandles alligevel.
Som eksempel kan jeg nævne et firma der hedder Enlivenment International, der i dette år får indhentet tilladelse til at forhandle deres Noni ekstrakt i bla. Danmark.
Det er bestemt vigtigt, at du må forhandle produkterne i Danmark hvis du ønsker at formidle til danskere. Tag f.eks. WGI der ikke fik indhentet spillelicens i de lande de opererede i; dette firma blev bustet af samme årsag for en tid tilbage og selvom de opererede i hht. et MLM firma, så var de med et ulovligt produkt
pr. defination et pyramidespil.
Så kort sagt så lad dig ikke skræmme. Men få undersøgt tingene, så også DU ved at det er i orden.
Jeg tror (ligesom Briian) at du bør prøve at skrive til Lasse. - Lasse virker på mig som om, at han er utrolig meget inde i den slags firmaer med den slags produkteter. - Jeg er personligt mere fokuseret på firmaer der har med serviceydelser og lignende at gøre. Men jeg kan naturligvis branchen al