Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

erhvervskørsel i privatbil

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved at man skal føre kørebog og fradrag trækkes fra overskud i firmaets regnskab, ikke privat kørselsfradrag (rubik 51).

Men mit spørgsmål er når man har underskud i firmaet, hvordan kan jeg få det fradrag/godtgørelse ved at bruge min privatbil i firmaet. 

Fra Svendborg
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 11
Fra  Firmakonsulent Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

helt basalt. Hvis det er dit egen virksomhed og du skal fratrække køre penge vil du kunne trække pengene fra i skat, men det er jo ganske svært at udbetale fra et selskab hvis der ikke er likviditet til det. En ting er underskud et enkelt år, men hvis der ikke er egenkapital/frie midler er det jo ganske svært.

Held og lykke

Optimeringseksperten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

frederick328:

Jeg ved at man skal føre kørebog og fradrag trækkes fra overskud i firmaets regnskab, ikke privat kørselsfradrag (rubik 51).

Men mit spørgsmål er når man har underskud i firmaet, hvordan kan jeg få det fradrag/godtgørelse ved at bruge min privatbil i firmaet. 

Korrekt du skal IKKE bruge rubrik 51 som jo er befordringsfradrag. I personlig virksomhed skal du blot reducere dit resultat med beløbet efter nøje ført kørebog og dermed øger du dit underskud (eller nedsætter overskud) og dermed sænker du din skat. Du får ikke penge netto retur af skat men for modregnet i evt anden personlig indkomst - og går det i minus helt samlet - så bliver det mig bekendt overført til næste år -Du får ikke mere tilbage af skat for et år end du har indbetalt ialt

Har du et IVS eller ApS kan du kun få kørepenge som skattefri godtgørelse og kun hvis du har indberettet det korrekt til skat og KUN hvis du samtidigt har en helt reel løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Det er ApS, og jeg får ikke udbetalt løn til migselv. Dog har et lønmodtager job ved siden af.

Dvs. Jeg kan ikke få godtgørelse i mit tilfælde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

frederick328:

Tak for svaret. Det er ApS, og jeg får ikke udbetalt løn til migselv. Dog har et lønmodtager job ved siden af.

Dvs. Jeg kan ikke få godtgørelse i mit tilfælde?

Korrekt I ApS og alle selskaber er kravet, at der skal en helt reel løn til - udgangspunkt hos en del revisorer ikke under 5000 kr per måned før man kan tage egentlig skattefri kørselsgodtgørelse - eller i alle fald noget der afspejler ens timeforbrug på det (og det skal jo gerne være en del flere timer end dem man bruge på kørslen som vel bare er lille del af arbejdet med mindre du kører taxi Stick out tongue) - timeforbrug forventet til mindst 100 kr i timen vil være andet målestok

Ingen løn - ingen skattefri kørselsgodtgørelse overhovedet - og den skal altid indberettes til skat når du har selskab - sammen med lønnen. Der har personlig virksomhed en fordel, da de må tage fradraget uanset "løn"/overskud/omsætning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svaret. Det regner jeg også med, jeg ikke kan få. 

Men det er jo et udbredt fænomen at iværksætter ikke får løn og samtidigt bruger privatbil til alt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

frederick328:

tak for svaret. Det regner jeg også med, jeg ikke kan få. 

Men det er jo et udbredt fænomen at iværksætter ikke får løn og samtidigt bruger privatbil til alt. 

jep - og det kunne jo også være anderledes men det handler om skattefri kørselsgodtgørelse er forbeholdt ansatte - egentlige ansatte og at man ellers kunne køre meget lav løn og kompensere med skattefri kørsel til nogen der kører meget, så man ses som ansat når man har selskab i den forbindelse
Selvstændige med personlig virksomhed, som ikke opererer med løn, de må tage fradraget uanset hvad. det er en af de mange forskelle der findes og som man må tage stilling til når man vælger form

I dit tilfælde med underskud i firmaet ville det så også betyde at du ikke fik fradrag for udbetalings i selskabsskat før evt senere overskud - men alligevel penge ud uden skat - 

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)