|
Kære Amino'er, I 2017 startede jeg en PMV - mit primært arbejsområde er inden for fotografi/kunst. Som jeg kan forstå fra tidligere indslag her på siden skal jeg skrive virksomheds overskud ned som honorar i min selvangivelse. Mit første spørgsmål dermed er hvornår skal jeg så lave års regnskab (2017), er der en dato? Andet spørgsmål er mht. køb af nyt foto udstyr - Kamera 14,000kr(inkl. moms). Kameraet er købt med et lån som jeg afbetaler over 20 måneder. Hvordan bliver det så afskrevet som udgift? Skal jeg trækker de 25% om år selvom det er købt på kredit/lån ? På forhånd tusind tak for hjælpen. Mvh Stephen Dupont |
Du skal ikke skrive dine indtægter som honorar - du skal bruge udvidet selvangivelse og udfylde 111 og lidt ekstra - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/UdvidetSelvangivelse.html og har du haft den i 2017 skal du gøre det for 2017
HVIS dit kamara ene og alene bruges til dit PMV (og det vil skat muligvis betvivle) så kan du trække det fra - ellers er det delt aktiv og skal deles erhverv/privat. I så fald har det ikke med betalingen at gøre, så er det fradrag ved købet og bogføres som så gæld der siden nedskrives. Det er klart, at med valget PMV og indikation af at man ikke tror man kommer over 50.000 kr omsætning på nogen 12 mdr periode - så vil skat være mere krævende i forhold til køb af ting der meget let bruges privat også - end hvis du drev en virksomhed med mio omsætning
vh John Hannover
Bliv gratis medlem