Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge og selvstændig

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogle der har erfaring med de nye dagpengeregler hvor der er mulighed for at være selvstændig som bijob?

Kan man bare melde sig ledig og oprette CVR nr. - eller er det en mere besværlig proces med a-kassen?

Kan det i øvrigt gøres i selskabsform(ApS, IvS) - eller skal det være som personlig virksomhed?

Tilmeldt 6. Jan 18
Indlæg ialt: 46
Fra  Juridisk Servicecenter Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias

Du må under ingen omstændigheder oprette virksomheden før du har talt med a-kassen! Du skal udfylde en blanket, så de kan se om du opfylder betingelserne (der er faktisk et par stykker alligevel). Herefter gør det vidst ikke den store forskel om du påtænker ApS, IVS el. enkeltmands. 

Bl.a. skal du kunne arbejde uden for normal åbningstid i dit firma, da du skal kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet stadigvæk. 

Smile

 www.juridiskservicecenter.dk - hjælp til køb af bolig (private) / freelance sagsbehandling (virksomheder) 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

De nye dagpengeregler omkring selvstændig bibeskæftigelse samtidig med dagpenge, træder først i kræft den 01.07.18. Dvs. lige på dette område, administreres der fortsat efter de gamle regler.

Bedste råd må være; snak med din A-kasse før du gør noget aktivt i den retning. Som nævnt er der en lang række kriterier, som skal være opfyldt. Blandt andet skal du fortsat stå fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet. Altså skal din selvstændige bibeskæftigelse kunne foregå uden for normal arbejdstid.

Husk også, at du vil blive modregnet i dine dagpenge for ALLE brugte timer i din bibeskæftigelse, uanset om du har tjent penge eller ej.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Chanie Smile

Tusind tak for dit gode svar.

Var det også sådan du startede op?

Selvstændig bibeskiftelse er jo en god opstartsmulighed. Jeg var nemlig interesseret i at vide, om a-kassen havde regler for, at man ikke måtte opsige sit lønmodtagerjob for at blive ledig - og nyde godt af selvstændig-muligheden. Kunne godt være der var en regel for at man ikke selv måtte sige op og sådan.

Jeg så lidt på din hjemmeside. Det ser ud til du også har taget springet. Hvad siger du til at udveksle mail og networke.

Så nemlig du er åben for freelance.. jeg påtænker at behandle sager om ejendomme, når jeg selv går igang. Så det kunne være nyttigt!

Mvh Mathias

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper - tak for dit svar. Jeg kan ikke se der står noget om en ikrafttrædelsesdato på de forskellige a-kasse-sites. Sikker på reglen ikke allerede er gældende - eller hvor har du fra, det først er fra juli? Der står rundtomkring, at nye regler vil betyde, at selvstændig og lønmodtagere sidestilles. Måske det kan være det?

Tror det er mht. optjeningsperiode og sådan.

Mvh Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit indlæg handler ikke om de regler jeg forespørger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

MathiasNG:

Dit indlæg handler ikke om de regler jeg forespørger

det omhandler de regler som træder i kraft juli 2018 hvor selvstændig og ansat indtjening kan lægges sammen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

MathiasNG:

Hej Kasper - tak for dit svar. Jeg kan ikke se der står noget om en ikrafttrædelsesdato på de forskellige a-kasse-sites. Sikker på reglen ikke allerede er gældende - eller hvor har du fra, det først er fra juli? Der står rundtomkring, at nye regler vil betyde, at selvstændig og lønmodtagere sidestilles. Måske det kan være det?

Tror det er mht. optjeningsperiode og sådan.

Mvh Mathias

Der kom nye dp regler i 2017 for lønmodtagere.

Det kommer der også for selvstændige. Her forsøger man, at gøre det nemmere for selvstændige erhvervsdrivende, at optjene ret til dagpenge. Samtidig vil man ikke blive sat i "bås" som enten lønmodtager eller selvstændig, hvis man får brug for dp. Systemerne og reglerne er sådan lige nu, at du ENTEN skal være det ene eller det andet - du kan ikke være begge dele. Det kan du selvfølgelig godt alligevel som det er nu, det er bare MEGET omstændeligt og besværligt, at få godkendt.

De nye regler for selvstændige træder først i kraft fra den 1. juli 2018, som også tidligere nævn.

Se dette link fra BM - på siden du kommer ind på, er der et pdf link til aftaleteksten. Hér kan du på side 7 nederst, se ikrafttrædelsesdatoen:

http://bm.dk/Aktuelt/Pressemeddelelser/Arkiv/2017/05/Dagpengeaftale

Mvh. Kasper

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)