Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en computer købt ind i firma en skattefri indtægt for den private?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er simpelthen i tvivl om hvordan reglerne er for indkøb af private ejendele ind i en virksomhed
Jeg har eksempelvis en computer som jeg vil købe ind i en nystartet IvS
Vil jeg som privat-person så skulle svare skat af den indtægt som jeg får når mit firma køber en computer af mig, eller er det en skattefri indkomst? 

Jeg er vældigt ny i denne paragraf-jungle, så hvis nogen kan vise lidt vej ville det være en stor hjælp. 

På forhånd tak :) 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

fredefrede2:

Hej

Jeg er simpelthen i tvivl om hvordan reglerne er for indkøb af private ejendele ind i en virksomhed. 
Jeg har eksempelvis en computer som jeg vil købe ind i en nystartet IvS. 
Vil jeg som privat-person så skulle svare skat af den indtægt som jeg får når mit firma køber en computer af mig, eller er det en skattefri indkomst? 

Jeg er vældigt ny i denne paragraf-jungle, så hvis nogen kan vise lidt vej ville det være en stor hjælp. 

På forhånd tak :) 

Det er skattefrit, ligesom hvis du solgte den på DBA eller lign. (så længe du ikke driver virksomhed med salg af computere = næringsdrivende indenfor erhvervet).

Du skal naturligvis ikke sætte prisen højere end den reelt er værd. er den lige købt kan du lade den gå ind i virksomheden til handelsprisen du selv gav. Er den ikke ny må du på nettet og finde tilsvarende PC'ere for at finde en svarende dagsværdi.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak.

Hvordan forholder det sig så med værdier. Jeg sidder også med nogle tegninger af en lampe som jeg kunne tænke mig at firmaet ejer. Vil jeg kunne købe dem ind også på samme måde som computeren,eller vil det fungere anderledes da de har noget med virksomhedens indtjening at gøre? (det er en tegnestue jeg har mig)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

fredefrede2:

Tusind tak.

Hvordan forholder det sig så med værdier. Jeg sidder også med nogle tegninger af en lampe som jeg kunne tænke mig at firmaet ejer. Vil jeg kunne købe dem ind også på samme måde som computeren,eller vil det fungere anderledes da de har noget med virksomhedens indtjening at gøre? (det er en tegnestue jeg har mig)

Forstået som, at du har lavet nogle tegninger før du har etableret virksomheden (virksomheden = tegnestuen)?

Hvis ja, så ville jeg umiddelbart ligge ind uden, at hæve noget privat. Du vil her risikere at blive set som næringsdrivende.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er helt korrekt, tegningerne er lavet inden virksomheden blev til. (og virksomheden er tegnestuen) :)
Men er det forstået korrekt at hvis jeg køber tegningerne af mig selv, vil den indkomst jeg får som privat være skattefri ligesom i computertilfældet? Og hvis ikke, hvad er det så præcis der skiller de to tilfælde fra hinanden?

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du lader dit selskab købe dem af dig selv så vil det være skattepligtigt for dig, lige som hvis du havde solgt dem til et andet selskab. (omvendt hvis du solgte din personlige computer til et andet selskab ville det være skattefrit)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

fredefrede2:

Hej

Jeg er simpelthen i tvivl om hvordan reglerne er for indkøb af private ejendele ind i en virksomhed. 
Jeg har eksempelvis en computer som jeg vil købe ind i en nystartet IvS. 
Vil jeg som privat-person så skulle svare skat af den indtægt som jeg får når mit firma køber en computer af mig, eller er det en skattefri indkomst? 

Jeg er vældigt ny i denne paragraf-jungle, så hvis nogen kan vise lidt vej ville det være en stor hjælp. 

På forhånd tak :) 

Nej ikke hvis din computer er din egen helt private og uden moms naturligvis og maksimum pris det som firmaet kunne have købt tilsvarende til på brugtmarkedet - absolut maksimum det - og så lav liste over aktiver, også de afskrevne, da dit IVS nu så ejer aktivet og du kan kun få det tilbage ved lukning eller andet, ved at købe det ud af dit IVS med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Super fint. 

Mange tak for hjælpen :) 


Side 1 ud af 1 (8 indlæg)