Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandsk indtægt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 26. Feb 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står I den situation, at jeg skal starte i et dansk firma som administrative medarbejder via et vikarbureau (i ca. 1 år). Vikarbureauet er udenlandsk (engelsk), men jeg arbejder i Danmark. Jeg har nu fået at vide, at jeg skal oprette eget firma, for at få udbetalt min løn. Jeg mener ikke dette er nødvendigt, da jeg "bare" kan få min indtægt som b-indkomst og selv selv registrere dette, samt indbetale til skat, pension osv. Jeg får udbetalt en dagsrate, som indholder alt dette.

Jeg er bare lidt i tvivl om hvilket er bedst. At oprette firma eller være alm. lønmodtager. Hvis jeg skal have CVR indbærer det jo også momsregnskab/afregning etc. da min indtægt er over 50.000 pr år. Har det nogle fordele at være selvstændig ift min situation? Eller skal jeg blive ved med at kæmpe for at få min løn udbetalt som alm b-indkomst. Indberetter UK til DK hvor meget de udbetaler til mig i så fald?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47188
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:19

Lidt hipper som happer. ER du faktisk hvad der ligner lønmodtager skal du jo ikke trække en masse fra som selvstændig og så er skatten det samme
De kan sagtens - hvis de vil - betale dig på dit CPR og så er den ikke længere. De skal formentlig indberette det i UK men mig bekendt er der ikke nogen automatik i indberetning videre til DK så det står du selv for

ja med CVR vil du som du beskriver det være momspligtig - ydelsessalg til EU - og vil også til du igen lukker ned, være ude af f.eks dagpengeret

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For mig lyder det at skulle være selvstændig som en let løsning for det engelske vikarbureau. I de fleste tilfælde anses ansættelse via vikarbureau af SKAT som et alm lønmodtager job.

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 01:18

B-indkomst betyder ikke at du er almindelig lønmodtager og har samme juridiske krav som en lønmodtager. (A-indkomst) 

Du kan dog godt få et problem med den konstruktion med et selskab og tildels også med B-indkomst, når du kun arbejder for en virksomhed. Her findes der en række af tilfælde, hvor skat har grebet ind da man kan betragtes som lønmodtager samt at virksomheden dermed burde indberette A-indkomst.

Tilmeldt 26. Feb 18
Skrevet kl. 07:13

Jeg har desværre ikke selv valgt at det skulle gå gennem det engelske bureau. Jeg har i 4 år arbejdet via et dansk, men er headhuntet til ny stilling og dermed også nyt bureau da jeg kan risikere også at skulle arbejde i Tyskland. Jeg kan læse mig til, at hvis de ikke har kontor i Danmark, at de ikke er forpligtet til at lade sig registrere i Danmark, og dermed står jeg med ansvaret selv.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06

den_sille:
Jeg kan læse mig til, at hvis de ikke har kontor i Danmark, at de ikke er forpligtet til at lade sig registrere i Danmark, og dermed står jeg med ansvaret selv.

Enig i forhold til skatten men det engelske firma registreringspligtig efter ATP-loven og skal af den grund have CVR-nr.

En anden ting er så, hvis du vælger at gå ud af det spor med at registrere dig som selvstændig. Hvad ville der så ske i forhold til eventuelt arbejde i Tyskland? Her kan du så risikere at det er dig der hænger på bøvlet med tysk moms, skat, social forsikring mv.......

Tilmeldt 26. Feb 18
Skrevet kl. 10:38

Hmmm. Jeg kan snart ikke se fordelene ved noget som helst af det. Så det udenlandske vikarbureau SKAL have dansk CVR og indbetale ATP til mig? Det kan jeg vel næppe tvinge dem til?
Alternativ 3. Jeg kontakter min firma, og fortæller om “bøvlet” og forhører mig om muligheden ved at gå igennem et DK bureau med fare for at jeg laver total rod i det hele og de finder en anden :-(

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47

den_sille:
Så det udenlandske vikarbureau SKAL have dansk CVR og indbetale ATP til mig? Det kan jeg vel næppe tvinge dem til?

Det fremgår af dette link. Og nej du kan næppe tvinge dem. HVad sanktionen evt. måtte være ved jeg ikke.

Det er formentlig den slags ting som gør det lettest for dem (og måske dig) at køre det som selvstændig virksomhed. At  det så ikke normalt  ses som selvstændig virksomhed at at arbejde via vikarbureau er så "skatteteknisk". Hvis du selvangiver din indkomst vil skatten ende ud i det samme som hvid du var normal lønmodtager, ligesom du formentlig ville flyve under radaren hos SKAT så længe der ikke er problemer med indbetalingen af skatten.

Problemet mellem selcstændig erhversdrivende contra lønmodtager er hovedsageligt et spørgsmål om hæftelse for evt manglende indbetaliong af skat - og det er ikke et issue her, da det engelske vikarbureau ikke skal indeholde skat for dig. Og nøgtern set har du ingen risiko for straf fra SKAT hvis de efterfølgende ikke mener at du er selvstændig erhvervsdrivende......

Hvis du hopper over hvor gæret er lavest så er det rart at vide hvad du lander i.

Tilmeldt 26. Feb 18
Skrevet kl. 12:09

HVIS jeg hopper ud i det med selvstændig, skal jeg så fakturere dem eller er det ikke nødvendigt? Jeg vil jo få “lønsedler” hvori der står honorar + moms.
Skal jeg så selv indbetale til ATP?
Er det nødvendigt at have “proof of insurance” hvilket de også spørge til. Jeg bliver jo “udlejet” så det burde jo ikke været mig der skal sørge for dette hvis der er erstatningskrav. Jeg har en alm heltids ulykkeforsikring hvis jeg kommer til skade.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24

den_sille:
HVIS jeg hopper ud i det med selvstændig, skal jeg så fakturere dem eller er det ikke nødvendigt? Jeg vil jo få “lønsedler” hvori der står honorar + moms.

I kan bruge reglerne om afregningsbilag. Læs evt om dette her. Det betyder i praksis at vikarbureauet laver en faktura (det du kalder "lønseddel"). Husk at der skal foreligge en skriftlig aftale om de sender afregningsbilag.

den_sille:
Skal jeg så selv indbetale til ATP?

Nej, ikke hvis du er selvstændig erhvervsdrivende.....

den_sille:
Er det nødvendigt at have “proof of insurance” hvilket de også spørge til. Jeg bliver jo “udlejet” så det burde jo ikke været mig der skal sørge for dette hvis der er erstatningskrav. Jeg har en alm heltids ulykkeforsikring hvis jeg kommer til skade.

Det er eksempelvis et af de områder som adskiller lønmodtager og det at være selvstændig - at man påtager sig en risiko. Vikarbureauet kan have en interesse en interesse i at du er forsikret. Find ud af hvilke krav vikarbureauet stiller til en forsikring og hør derefter dit forsikringsselskab om du er dækket og hvis ikke hvad det måtte koste. En administrativ stilling er næppe en dyr forsikring.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)