Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lagerafvigelser - Hvorfor er lagerbeholdningen skæv?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Dec 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg sidder i praktik i en frugt og grønt virksomhed som er vokset virkelig meget de sidste 3-4 år. De kører med axcaptor som ERP-system og til status viste deres optælling virkelig skæv lagerbeholdning. For et par millioner næsten.

Mit spørgsmål går på: Hvordan lagerstyrer frugt og grønt virksomheder deres varer med et ERP-system? Jeg oplever nemlig at det administrative personale peger at denne skæve beholdning skyldes plukke fejl, returvarer og kassationer.

Jeg har sammen med en arbejder fra virksomheden udvalgt et fokus område og optæller disse varer hver dag for at overvåge aktiviteten. Indtil videre er jeg stødt på følgende problemer nemlig: Varer bliver modtaget i en enhed og solgt i tre forskellige enheder på samme vare nr. Systemet omregner så varen fra kg til styk og omvendt. Problemet jeg er stødt på er nemlig at omregneren ikke er nøjagtig. Jeg fandt en vare som systemet omregnede fra 4 kg til 17 styk, fordi varen bliver solgt i styk. Men kasserne har jeg talt op fysisk (Alle sammen) og der var ingen af dem der var 17 i tværtimod så var der gennemsnitligt 20 stk.

Er der nogen der kender til lagerstyring af denne type varer, og som måske kan pege mig i retning af noget teori omkring det eller lignende?

på forhånd tak :) 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

"Der er ikke nogen hemmelig formel på svindbekæmpelse. Det handler om at trække det ned på jorden og få medarbejderne til at have fokus og føle ejerskab. Hvis de ser en pose grillkul med hul i, skal de reagere ved at fjerne den straks, fordi de ønsker en butik, hvor der er styr på tingene. Det handler helt basalt om at vække deres faglige stolthed, fortæller Søren Kamp Mortensen, der er partner i HR-bureauet Zubstanz, der har hjulpet Jem & fix."

Link

Og det er også min erfaring: Det handler egentlig bare om at gøre det ordentligt. Det hjælper ikke at i sidder med et fint ERP-system, hvis den data i fodrer det med ikke er "ren".

Det lyder skørt at i omregner vægtvariable varer til enheder og sælger fra samme SKU. I bør dele det op i stedet. Så i har "kg." og "stk." som to separate lagerenheder, i så sælger af. Så bliver jeres data bedre og i vil sikkert se at jeres svind falder bare fordi i tæller rigtigt op.

Omregningen (hvis nødvendig) fra kg til stk. skal laves rigtigt. De 17 stk. pr. 4kg var måske rigtig ved den sidste leverandør, sæson eller hvornår den standard end blev indført. Men kartoflerne eller hvad det er, bør op på vægten hver gang så i kan debit/kredit de rigtige mængder i både kg. og stk.

Dertil kommer at selvfølgelig skal der være styr på plukfejl, returvarer og kasserede varer. ALT skal tælles rigtigt op. Som citatet om Jem & Fix peger på og i kommer næppe uden om noget træning af medarbejdere. Hvis i vil finde problemerne, så skal i starte med at tælle hver eneste banan og æble med.

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Tilmeldt 4. Dec 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du erfaret eller oplevet at man tillader lagerbeholdningen går i minus? En af de fejlkilder jeg har identificeret opstår når en salgsordre er større end lagerbeholdningen. Her går varen i minus og lager udleveres og restordre skaffes og leveres men lager differencen i systemet rettes ikke op. Man begrunder minus beholdningen med muligheden for at få/se efterspørgslen!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mobarak:
Har du erfaret eller oplevet at man tillader lagerbeholdningen går i minus?

Lagerbeholdningen burde aldrig gå under 0, men der findes årsager til det.

F.eks. hvis en tastefejl e.lign. gør at der ikke registreres det korrekte antal indkomne varer eller hvis leverandøren sender for meget. Så kan man godt sælge mere end der "er på lager".

Her burde man i stedet have ordrerne som udestående/ikke opfyldte og så afsende når lagerbeholdningen kan møde behovet. Behovet burde i udregne ud fra tal fra sidste år (jeg antager jeres varer er sæsonbestemte, i ved det nok bedst selv). Hvad der fysisk sker på lageret er "næsten" ligegyldigt, men det skal registreres rigtigt.

Det er præcis sådan nogen ting her der er med til at ødelægge dataen. Før du kan begynde at analysere jeres problemer med svind, skal der rettes op på det her (og lignende problemstillinger).

Det lyder som en vildt spændende opgave du har foran dig, held og lykke med det!

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 02:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

En god idé er at lave cyklisk lageroptælling og registrere "tomme hylder" i ERP-systemet, når de opstår, for at holde datakvaliteten i et lidt bedre helbred.

VH. GrN.dk, cand.merc.logistik.

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 4. Dec 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Virksomheden jeg er i foretager optællinger jævnligt grundet de her skæve tal, men jeg ved ikke om den optælling er systematisk (Det er den nok højst sandsynligt). Det er i virkeligheden to typer lagerafvigelser vi taler om. Plus lager og minus lager. Plus lageret har vist sig at have et mønster som relaterer til salg af flere enheder på samme varenumre. Minus lageret sker fordi der på et tidspunkt er en kundeordre som er større end lagerbeholdningen. Beholdningen går i minus og bliver aldrig rettet op. Det kan den gøre af to årsager har jeg fundet frem til. Enten er en indkøbsordre ikke oprettet eller modtaget endnu, eller en erstatningsvare er givet i stedet (Hvilket sker ofte at man finder en passende erstatningsvare) og denne vare nu har en lagerbeholdning som der ikke er trukket på. Personligt synes jeg at det er problematisk at man tillader at kundeordrer trækker lageret i minus. Men da jeg nok ikke kan gøre noget ved det faktum, og jeg skal foreslå en mulig løsning så tænker jeg på andre muligheder. F.eks. Minimumsbeholdning. Det vil jeg gerne høre deres IT-mand om vi måske kunne bruge som en advarsel. Og derved forsøge at fange beholdningen inden den går i minus (Lige nu kører de med ingen min. beholdning og alt foretages manuelt) Udover det så skal jeg finde på en løsning eller forslag til en proces når der anvendes en erstatningsvare. F.eks. at man tilbagefører oprindelige mængde der trak lager i minus osv.

Hvad er dine tanker og erfaringer til det jeg har skrevet?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mobarak:
Hvad er dine tanker og erfaringer til det jeg har skrevet?

Minimumsbeholdning kan være en god ide, hvis i har kapital til at opretholde det og mange andre faktorer. Jeg kender ikke nok til virksomheden til at kunne give en endelig anbefaling, men:

Det kaldes et "præsentationslager" (i hvert fald i retail), og er den mængde varer, som der skal være på hylden når den næste levering kommer, hvor hylden stadig ser "fyldt" ud, da varer sælger varer. Hvis i ikke har kunder rendende kan i jo nok komme frem til et andet krav, såsom jeres median ordrestørrelse (IKKE gennemsnit), så den måde vil i kunne opfylde mindst halvdelen af jeres kunders ordrer, selv når lagerbeholdningen er lavest. Det ville være det sådan jeg opsatte det, uden at vide mere. Men den rigtige løsning for jer kunne sagtens være ved en lavere percentil.

I forhold til at kombinere varepartier og undgå minus, så tænker jeg at i kan samle dem under et midlertidigt varenummer. Så når i får en bestilling på 40 kasser bananer og har 10, 20 og 30 stående under varenummer A, B og C, så opretter varenummer D, hvor i flytter banan A og C hen (eller en hvilken som helst kombination af A, B og C, som giver bedst mening i forhold til holdbarhed). Så sælger i hele beholdningen af banan D til kunden. På den måde er der ingen skæve beholdninger.

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)