Jeg driver en lille blogger virksomhed, og har netop modtaget en gave til en værdi af ca 15.000. Jeg har aftalt med virksomheden, at jeg skriver omkring produktet, og kan efterfølgende beholde varen til privat brug.
Jeg vil gerne have dette bogført via dinero. Har hørt at jeg skal køre det ind som omsætning. Er det korrekt?. Og hvad med moms?
Ja du vil som du er inde på være skattepligtig af gavens værdi hvis den har en værdi og du jo så må bruge den privat - Værdien vil være det som du skulle betale for den ellers samlet med moms - men du bogfører som indtægt på en konto - uden moms - da der jo ikke er en faktisk moms på, det er blot værdien, hvad den ville have kostet hvis du selv havde købt den. Synes ikke den er skatten værd - kan du naturligvis altid takke nej til den eller returnere, men ofte er det jo fint at få sådan noget mod skat bare.
Du kan vel bruge 1050 som er salg af ydelse uden moms
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det specielle med min biks er, at jeg også laver indretninger for private og virksomheder. Derudover har jeg annonce indtægter via blog og sociale medier.
Det gør vel umiddelbart at jeg er momspligtig. Kan godt se, at BDO skriver at bloggere ikke er momspligtige, men jeg har lidt mere med i butikken :)