Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp mig gerne med den bedste løsning - tab efter salg af virksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 5. Feb 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Jeg har en enkeltmands virksomhed som driver en webshop

Jeg vil gerne sælge, da den tid det kræver får jeg ikke brugt på det, da det køre ved siden af fuldtidsarbejde 

Som det er i dag har jeg gæld på 115.000 i banken 

Varelager for ca. 75.000 (ex. moms og indkøbspris ) og er blevet tilbudt 100.000 for det hele med hjemmeside og goodwill

Jeg vil jo kunne lukke mit minus i banken ret hurtigt i år med 100.000 plus selv at finde de sidste i løbet af året. 

Men næste år når jeg skal indgive min selvangivelse så får jeg jo et kæmpe skatte gæld pga af salget af 100.000 kr. 

Kan det gøres på en mindre smerte fuld måde ? 

Og hvad vil det have af betydning hvis jeg lukker firmaet iår efter det er blevet overdraget ?

Håber der findes en løsning der kan give mig mindre gæld :( 

Mvh Thomas  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke ud fra det du skriver sige du får skattegæld ud af de 100.000 kr vil jeg sige. 
Dit varelager har du vel ikke taget som udgift - så her får du jo 100.000 kr ind mod at aflevere for 75.000 varer = fortjeneste 25.000 kr. 

De 25.000 kr lægger du så til dit resultat for virksomheden, som måske også er et lille tab i januar og så har du det du skal beskattes af - men du har jo så formentlig haft fradrag tidligere år for underskud osv

Det som kan være galt er hvis du har taget dit varelager som udgift ved indkøbet og ikke har reguleret for varelager 31/12 - for så stiger dit resultat 31/12 jo med 75.000 (men det kan jo så være du har haft mere i underskud i alle fald

Det er derfor ikke til at svare klart ud fra dine tal. En online bogholder kan sikkert ret let give dig det præcise uden det skal være meget dyrt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Feb 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ok tak for svar. 

Jeg bruger deniro.dk så vil lige høre dem også. 

Min overskrift er måske lidt misvisende.  Men hvis jeg siger ja, så overdrager jeg min virksomhed i sidst i denne måned. 

Der har været et Underskud  i 16 og 17.  

Men det vil sige hvis jeg overdrager mit firma til 100.000 så skal jeg bare bogføre at varelager svare til 75.000 ? 

Mvh Thomas 

Tilmeldt 11. Jan 18
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Blot lige et hurtigt spørgsmål: Har du taget kontakt til SKAT vedr. gælden, og om muligt en afdragsordning? Min erfaring siger mig, at uanset hvilken gæld man er i, er skader det aldrig at være på forkant med dialog med kreditorerne, og ofte giver de sig (ja, endda SKAT) også meget med at inddrage pengene (ift. tid og renter), da det jo er i deres egen bedste interesse at få pengene igen.

Privatlån og finansiering med tilbud på billige kviklån, forbrugslån el. at låne penge let og nemt.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hougaard2018:

ok tak for svar. 

Jeg bruger deniro.dk så vil lige høre dem også. 

Min overskrift er måske lidt misvisende.  Men hvis jeg siger ja, så overdrager jeg min virksomhed i sidst i denne måned. 

Der har været et Underskud  i 16 og 17.  

Men det vil sige hvis jeg overdrager mit firma til 100.000 så skal jeg bare bogføre at varelager svare til 75.000 ? 

Mvh Thomas 

Du skal opgøre avance helt enkelt. Det vil kort sige, at alle dine aktiver (varelager, evt. driftsmidler mv.) skal føres i driften (=udgifter) og derved reducerer dit overskud, som John er inde på. Derudover skal du ifb. lukning af virksomheden (formoder der er tale om en enkeltmandsvirksomhed), huske at små aktiver du har straksafskrevet/omkostningsført i tidligere år, skal sælges ud til dig personligt (til gældende markedspris), hvis ikke de er indgået i salget. Dette kan fx være PC og telefon, som du har fradraget i tidligere år.

Husk og overvej om ikke der skal moms på når du sælger hele molevitten. Så det skal helst gerne være 100.000 ex. moms du får, ellers begynder det og ligne en dårlig forretning.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Feb 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved en overdragelse skal det vel være uden moms ik ? Nu spørg jeg måske dumt , men er der forskel på et salg og en overdragelse af virksomhed ? 🤔

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hougaard2018:

Ved en overdragelse skal det vel være uden moms ik ? Nu spørg jeg måske dumt , men er der forskel på et salg og en overdragelse af virksomhed ? 🤔

jo hvis det er hele aktiviteten og alle de tilknyttede aktiver (minus dem du måske inden selv tager ud med moms efter de alm regler fuld moms ansk. år og så opr moms 20% ned hvert år til år 6 = 0% af opr. moms) så skal der handles uden moms og sælger skal indenfor 8 dage efter handlen anmelde det momsfrie salg til skat - mere i https://johnhannover.blogspot.dk/2017/09/salg-af-samlet-aktivitet-med-eller-uden.html 

jeg går ud fra at du er helt sikker på at de 75000 varelager ikke var taget som udgift og del af tabet for 2017 - for så går det jo galt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Feb 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok John.

Jeg stod først til at have et overskud i 2017 også lavede jeg et varelagers regulering sidst i dec også gav mit regnskab underskud for 2017..
Så har jeg vel gjort det rigtigt ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hougaard2018:

Ok John.

Jeg stod først til at have et overskud i 2017 også lavede jeg et varelagers regulering sidst i dec også gav mit regnskab underskud for 2017..
Så har jeg vel gjort det rigtigt ?

det kan jeg ikke sige - det kunne lyde galt. Normalt ville det gå den modsatte vej. Normalt ville du have købt varer for 75.000 kr og det er så en omkostning og når du så regulerer så fjerner du værdien på 75.000 kr fra omkostning i drift og ned til værdi i status - og så ville dit resultat gå OP med 75.000 kr - men det kan jo afhænge af hvad dit lager var 31/12-2016. 
Hvis du den dato havde et varelager som værdi (ganske som hvis det var kontanter) så der var reguleret korrekt i 2016 og så nu havde 75.000 31/12-2017 ja så var lager jo gået ned med 25.000 kr og resultatet ville så reguleres modsat

Hvis det alene er 2017 og du flytter 75.000 kr for varekøb omk. til vareværdi status - så går dit resultat op med 75.000 kr
Jeg ville lade en bogholder se alle år

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Feb 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er startet februar 2016 oh har 31-12-16 varelager på 50.000 og samme tid 2017 varelager på 75.000 . Jeg har jo begge år indkøbt og solgt varer .. Ved ikke om de oplysninger gavner jer ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)